Etykiety Etykieta to wyrób papierowy lub z folii przymocowany do produktu w celu zidentyfikowania lub określenia jego zawartości. Często etykiety służą działaniom marketingowym, reklamując produkt przez przyciągnięcie uwagi konsumentów. Etykiety posiadają różne kształty i różnią się materiałem, z którego są wykonane. Wytwarzane metodami przemysłowymi różnią się też techniką druku, w jakiej zostały wykonane.
Czy czytasz etykiety na opakowaniach? Czy wybierając płatki śniadaniowe zastanawiasz się nad ich wartością odżywczą, czy też czynnikiem decydującym o wyborze jest dla Ciebie wyłącznie smak lub cena? Czy kupując wodę butelkowaną interesuje Cię, czy jest to woda mineralna czy źródlana, czy też wybierasz tą butelkę, której kształt lepiej dopasowuje się do dłoni? Producenci żywności celowo wprowadzają coraz to nowsze opakowania produktów żywnościowych i prześcigają się w spotach reklamowych. Doskonale wiedzą jak przyciągnąć uwagę konsumenta… Ale czy aby na pewno decydującą rolę przy wyborze produktu powinien odgrywać kolor lub kształt opakowania? Polacy mają jeden z najgorszych wyników na świecie w zakresie umiejętności czytania etykiet. Badania przeprowadzone przez Nestle Polska S.A. wykazały, że jedynie 50% Polaków czyta etykiety produktów przed podjęciem decyzji o ich zakupie. Niestety co czwarta osoba nie potrafi wykorzystać posiadanych informacji. Informacje, które producenci zamieszczają na opakowaniach swoich produktów, bardzo często są dla nas niezrozumiałe, co zniechęca do tego, żeby się z nimi zapoznać. Wielu z nas pyta: po co tyle cyferek, słówek, zdań, obrazków? Jeśli nie masz nawyku czytania etykiet, nabądź go! Etykiety są tworzone dla Ciebie jako konsumenta żywności! Etykieta to nie tylko ładna oprawa, ozdoba opakowania produktów, które kupujesz. Etykieta to nieoceniona pomoc w świadomym wyborze najbardziej odpowiedniego dla Ciebie produktu! Zdziwisz się, jak wiele cennych informacji żywieniowych możesz uzyskać o produkcie, którego kupno rozważasz. Nawyk czytania etykiet to kluczowy krok w zmianie swoich nawyków żywieniowych. Po co nam etykiety? Znakowanie opakowań żywnościowych to jeden z elementów szeroko rozumianej polityki zapewnienie bezpieczeństwa żywności, za którą odpowiadają rząd i producenci żywności. Informacje, które producent zamieszcza na etykiecie, nie są przypadkowe, tylko ściśle regulowane prawnie. Szczegółowe wytyczne odnośnie tego, co powinno znaleźć się na opakowaniu, określa ustawa o Bezpieczeństwie Żywności i Żywieniu człowieka, Rozporządzenie w sprawie znakowania środków spożywczych i dozwolonych substancji dodatkowych.
Wykaz składników to wymienione w porządku malejącym według ich wagi składniki, z których przygotowano dany produkt. Wyjątkiem są mieszanki owoców i warzyw. W przypadku składników, które znajdują się w nazwie produktu lub mających znaczenie dla charakterystyki danego produktu, należy podać ich zawartość procentową, np. % pomidorów w zupie pomidorowej. W wykazie składników muszą się też znaleźć substancje pomagające w przetwarzaniu żywności i uzyskaniu jej charakterystycznych cech (zapachu, smaku itp.). W przypadku takich substancji dodatkowych producent ma obowiązek podać ich nazwę lub numer – symbol E – wraz z ich funkcją technologiczną, jaką pełnią w produkcie. Najczęściej mamy do czynienia z zapobiegającymi psuciu żywności konserwantami (azotany i azotyny używane do peklowania wędliny i mięs: E249-E252; dwutlenek siarki w suszonych owocach, który powstrzymuje rozwój pleśni i bakterii: E220), barwniki (barwią produkt, który utracił naturalny kolor, np. karmel: E150a), przedłużające ważność produktu przeciwutleniacze, które zapobiegają reakcji tłuszczów, olejów i niektórych witamin z tlenem (np. witamina C: E300), substancje słodzące używane zamiast cukru (np. aspartam: E951 czy sacharyna: E954), substancje wzmacniające zapach i smak (np. glutaminian sodu: E621), a także emulgatory (np. lecytyny: E322, wspomagają łączenie się składników), stabilizatory (nie dopuszczają do rozdzielenia się składników), zagęszczacze i substancje żelujące (np. pektyna: E440).
Co kryją etykiety i znaki na opakowaniach?
1. Opakowanie nadaje się do recyklingu Znak informuje, że opakowanie nadaje się do ponownego wykorzystania, czyli recyklingu. Umieszcza się go na opakowaniach z tworzyw sztucznych bądź aluminium. 2. Zielony punkt Producent wniósł wkład finansowy w budowę i funkcjonowanie systemu odzysku i recyklingu odpadów polskiej organizacji Rekopol.
3. Dbaj o czystość Opakowania po zużytym produkcie należy wyrzucić do kosza i nie zaśmiecać środowiska. 4. Znak CE Towar został wyprodukowany zgodnie z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej. Obowiązkowy dla ponad dwudziestu grup produktów, w tym urządzeń elektrycznych, zabawek.
5. EKO – polski znak ekologiczny Produkt został wytworzony zgodnie z ekologicznymi kryteriami ustalonymi przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. 6. Ekoland - Polska Znak przyznawany przez Polskie Stowarzyszenie Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi gospodarstwom rolnym, które w produkcji stosują metody ekologiczne.
7. Produkcja ekologiczna – Unia Europejska. Co najmniej 95% składników tego produktu żywnościowego wytworzono zgodnie z metodami ekologicznymi, a produkcja była nadzorowana. 8. “Margerytka”- Unia Europejska. Alternatywa dla państwowych ekologicznych znaków towarowych krajów zrzeszonych, gwarantująca określoną jakość także poza politycznymi granicami państw członkowskich.
9. Błękitny Anioł (Der Blaue Engel) – Niemcy. Produkty z tym znakiem mają lepszą charakterystykę środowiskową od innych artykułów z tej grupy towarów. 10. Łabędź (Svanen) – kraje skandynawskie. Produkty oznaczone tym znakiem charakteryzują się mniejszym negatywnym oddziaływaniem na ludzi i środowisko naturalne.
12. Nie testowane na zwierzętach. 11. Bezpieczny dla ozonu. Produkt nie zawiera freonów, które niszczą powłokę ozonową. 12. Nie testowane na zwierzętach. W fazie badań produkt nie był testowany na zwierzętach. Najczęściej występuje na kosmetykach.
13. Zakazane dla dzieci. 14. Materiał łatwopalny. Zabawka zawiera małe, ruchome elementy i może być niebezpieczna dla dzieci poniżej 3 roku życia. 14. Materiał łatwopalny. Nie wolno zbliżać produktu do ognia ani go ogrzewać. Występuje na opakowaniach dezodorantów i innych produktów w aerozolu.
Przykładowe składy produktów
Dziękuję Wykonała Michalina Szymanek kl. II d