Opracowanie: mgr Anna Grygny Nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowe przepisy wprowadzają następujące zmiany: Wśród specjalistów udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej wskazano, obok dotychczas wymienionych, terapeutów pedagogicznych;
Uzupełniono katalog osób i instytucji, które mogą inicjować udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej o: Kuratora sądowego, Pracownika socjalnego Pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania lub higienistkę szkolną; Pomoc nauczyciela Asystenta rodziny
Wskazano, że pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z uczniem; Uzupełniono katalog form pomocy udzielanych przez szkoły – w gimnazjum o warsztaty;
Na poziomie gimnazjalnym duży nacisk kładzie się na doradztwo edukacyjno – zawodowe;
Zrezygnowano z obligatoryjnego tworzenia zespołu dla każdego ucznia wymagającego pomocy – zadania te będzie wykonywał wychowawca – planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin;
Wychowawca współpracuje z rodzicami ucznia jak również – w zależności od potrzeb - innymi nauczycielami, wychowawcami i specjalistami oraz poradnią;
Zniesiono obowiązek opracowywania kart indywidualnych potrzeb ucznia oraz planów działań wspierających na rzecz indywidualnych lub grupowych programów pomocy psychologiczno – pedagogicznej dokumentowanych w dzienniku zajęć;
Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej: Zajęcia rozwijające uzdolnienia – do 8 uczniów; Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze – do 8 uczniów; Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne – do 5 uczniów; Zajęcia logopedyczne– do 4 uczniów; Zajęcia socjoterapeutyczne – do 10 uczniów.