Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_ICTIVAD. Autor: Mgr. Renata Staszowská

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kazimierz Wielki - ostatni Piast na tronie Polski
Advertisements

Starożytny Egipt. Seznámení s obdobím Starověkého Egypta.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_ICTIVAD. Autor: Mgr. Renata Staszowská
Autor:Mgr. Irena Gomola Předmět:Výchova k občanství Třída:8 A Šablona projektu:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Datum zařazení do.
Autor: Mgr. Irena Gomola Předmět: Výchova k občanství Třída: 8 A
Nasza parafia Nasza wieś Kaszów w liczbach Nasza szkoła.
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
II CZĘŚĆ KONKURSU „KOCHAM CIĘ POLSKO”
GIMNAZJUM IM. MACIEJA RATAJA W ŻMIGRODZIE
Obalenie testamentu Bolesława Krzywoustego
Wiele HAŁASU o nic? Czyli słów kilka o tym, dlaczego Henryk Hałas
Adam Mickiewicz.
ODYSEJA UMYSŁU.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
Wszystko i jeszcze więcej o Republice Czeskiej
Historia Krakowa w Pigułce
NASZE POLSKIE ABC KLASA I.
Dania – Królestwo Danii (duń
Zygmunt I Stary.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Mazur.
Podboje Aleksandra Wielkiego
... i Bóg stworzy ł cz ł owieka. - Adamie, zejd ź w t ą dolin ę. Powiedział Pan: Adam spytał: -Co to jest dolina, Panie?
Wykorzystanie komputera na zajęciach zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w klasie II mgr Dorota Kulesza.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Myśli Ojca Świętego Jana Pawła II.
Opracowała Joanna Szpindor
Jan Paweł II orędownik prawdy
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Przygotowali : Szymon, Filip i Piotrek
POZNAJEMY MAPĘ ADMINISTRACYJNĄ POLSKI
„Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć”
P R O S T Y S K R O M N Y W I E L K I M Ą D R Y.
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
Mieszko I- porzuca wiarę ojców
Janusz Korczak.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
Litwa.
„Zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną” czyli…
Obrączkowanie ptaków Obrączkowanie ptaków, metoda badań ptaków polegająca na znakowaniu poszczególnych odławianych osobników (przy pomocy trudno zniszczalnych.
Autor: Sabina Tankiewicz
KAZIMIERZ WIELKI.
Praga z lotu ptaka HERB FLAGA.
VY_32_INOVACE_ICTIIBCH. Autor: Mgr. Gražyna Wiszczor Předmět: Chemie
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Autor: Mgr.Irena Gomolová Předmět: Výchova k občanství a pro život
Využité materiály: Číslo přílohy : VY_32_INOVACE_ICTVBVV. Autor:
Unia Europejska Przekraczamy granice Euroregion Nysa
Bł. ks. M. Sopoćko jako spowiednik św. s. Faustyny
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
 Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_13_Bolesław Chrobry Autor: Mgr.Beata Tomanek Předmět: Vlastivěda Třída: 4.třída Šablona projektu: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_15_Życie na pustyni Autor: Mgr. Beata Tomanek Předmět: Vlastivěda Třída: 5.třída Šablona projektu: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_01_ Republika Czeska Autor: Mgr. Beata Tomanek Předmět: Vlastivěda Třída: 4.třída Šablona projektu: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_16_ Kto to by ł ? Autor: Mgr.Beata Tomanek Předmět: Vlastivěda Třída: 4.třída Šablona projektu: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_13_ Przymiotnik ćwiczenia Autor: Mgr.Beata Tomanek Předmět: Polský jazyk Třída: 5.třída Šablona projektu: III/2 Inovace a.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_16_Sprawdź siebie Autor: Škola: Mgr. Beata Tomanek Základní škola a Mateřská škola s polským jazykem vyučovacím Bukovec Předmět:
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_17_Mała powtórka z historii Autor: Mgr.Beata Tomanek Předmět: Vlastivěda Třída: 4.třída Šablona projektu: III/2 Inovace a.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_17_ Przebieg ludzkiego życia Autor: Mgr.Beata Tomanek Předmět: Prvouka Třída: 3.třída Šablona projektu: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_20_Sprawdź siebie Autor: Mgr.Beata Tomanek Předmět: Vlastivěda Třída: 5.třída Šablona projektu: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_10_ Mieszko I Autor: Mgr.Beata Tomanek Předmět: Vlastivěda Třída: 4.třída Šablona projektu: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_04_Aksamitna rewolucja Autor: Mgr.Beata Tomanek Předmět: Vlastivěda Třída: 5.třída Šablona projektu: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_02_WIELKANOC Autor: Škola: Mgr.Beata Tomanek Základní škola a Mateřská škola s polským jazykem vyučovacím Bukovec Předmět:
Základní škola a Mateřská škola s polským jazykem vyučovacím Bukovec
Základní škola a Mateřská škola s polským jazykem vyučovacím Bukovec
Plan dnia.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Základní škola a Mateřská škola s polským jazykem vyučovacím Bukovec
Základní škola a Mateřská škola s polským jazykem vyučovacím Bukovec
Základní škola a Mateřská škola s polským jazykem vyučovacím Bukovec
Zapis prezentacji:

Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_ICTIVAD. Autor: Mgr. Renata Staszowská Předmět: Dějepis Třída: 7.B Šablona projektu: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační technologie Jazyk: Polština Název a anotace: Kazimierz Wielki . Seznámení s vládou Kazimierza Wielkiego. Druh učebního materiálu: DUM - Prezentace PowerPoint Očekávaný výstup Objasní vývoj polského státu Využité materiály: Využité materiály se nachází na poslední stráně této prezentace.

KAZIMIERZ WIELKI (1333 – 1370) jeden z najwybitniejszych władców Polski najmłodszy syn Władysława Łokietka i Jadwigi Bolesławówny ostatni władca z dynastii Piastów na polskim tronie od młodości był przygotowywany do objęcia tronu w ostatnich latach panowania ojca bierze aktywny udział w rządzeniu krajem czterokrotnie żonaty, nie pozostawił legalnego następcy (pięć córek), dlatego po śmierci Kazimierza na mocy wcześniejszych układów tron polski przypadł jego siostrzeńcowi Ludwikowi Węgierskiemu

CELE JEGO PANOWANIA wzmocnić władzę królewską przyłączyć Śląsk odzyskać zagarnięte przez Krzyżaków ziemie zjednoczyć pozostałe ziemie należące do Polski wzmocnić wewnętrznie kraj - wyczerpany licznymi wojnami

POLITYKA WEWNęTRZNA rozwój handlu wprowadził srebrny grosz – ożywienie handlu wielki rozwój kolonizacyjny - zakładanie wsi (500) - zakładanie miast (60) rozwój górnictwa – wydobywano ołów, srebro, sól wybudował system obronny państwa – wybudował 50 zamków warownych , miasta otoczył murami obronnymi ujednolicił prawo

ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA uporządkował administrację (administracja – zarządzanie państwem przy pomocy urzędników) KANCELARIA KRÓLEWSKA - główny urząd państwowy w czele – KANCLERZ i PODKANCLERZ urzędy ziemskie sprawowali WOJEWODOWIE i KASZTELANI RADA KRÓLEWSKA – wysocy dostojnicy kościelni i świeccy – pełnili funkcję doradców króla skarbem państwa zajmował się PODSKARBI Karbem pań

AKADEMIA KRAKOWSKA do sprawnego kierowania państwem trzeba było wykształconych ludzi – dlatego założył AKADEMIĘ KRAKOWSKĄ w 1364 roku pierwsza w Polsce uczelnia wyższa (druga w Europie Środkowej – po uniwersytecie w Pradze)

Polityka zagraniczna CZECHY – Kazimierz Wielki prowadził petraktacje z Janem Luksemburskim, ten na Zjeździe Wyszehradzkim (1333) zobowiązał się zapłacić mu ogromną sumę w zamian za zrzeczenie się pretensji do korony polskiej KRZYŻACY - zawarto pokój w Kaliszu – Polska odzyskała Kujawy i ziemię dobrzyńską przyłączył Mazowsze zyskał Ruś Halicką KORONA KRÓLESTWA POLSKIEGO – obszar państwa Kazimierza Wielkiego

KRÓLeSTWO POLSKIE

ZNACZENIE PANOWANIA KAZIMIERZA WIELKIEGO zjednoczył ziemie polskie dwukrotnie zwiększył obszar Królestwa Polskiego stworzył warunki do wzrostu gospodarczego, rozwoju rynku i handlu umocnił kraj wewnętrznie ujednolicił prawo, wprowadził system urzędów centralnych wzmocnił obronność kraju założył Akademię Krakowską wzrosła pozycja międzynarodowa Polski „ZASTAŁ POLSKĘ DREWNIANĄ A OPUŚCIŁ MUROWANĄ.“

PODSUMOWANIE Jak nazywa się ostatni król z dynastii Piastów? Podsumuj jego politykę wewnętrzną. Podsumuj jego politykę zagraniczną. Co to jest administracja państwowa? Kiedy założył Akademię Krakowską? Wytłumacz: „Zastał Polskę drewnianą, a opuścił murowaną.”

ŹrÓdŁa wikipedia.pl wiw.pl emonety.pl ggn.pl loleczyca.edu.pl skysrapercity.com polskiemiasta.com.pl zgapa.pl swietyjozef.kalisz.pl alehistoria.blox.pl foto.onet.pl foto.brat.pl uniwersytetyse.blogspot.com