Wstęp do kognitywistyki OBLICZENIA INSPIROWANE NEUROLOGICzNIE. MARR

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Data Mining w e-commerce
Advertisements

Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
5.6 Podsumowanie wiadomości o polu elektrycznym
Modele oświetlenia Punktowe źródła światła Inne
Czym jest model(własnego)-ja?
Grafika komputerowa Wykład 8 Wstęp do wizualizacji 3D
Procesy poznawcze Percepcja.
Rozpoznawanie Twarzy i Systemy Biometryczne, 2005/2006
Rozpoznawanie Twarzy i Systemy Biometryczne, 2005/2006
Teoria równowagi ogólnej (1874)
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Wykład III Fale materii Zasada nieoznaczoności Heisenberga
Rozpoznawanie obrazów
Geometria obrazu Wykład 13
Sieci Hopfielda.
Klasyfikacja dokumentów za pomocą sieci radialnych
Klasyfikacja dokumentów za pomocą sieci radialnych Paweł Rokoszny Emil Hornung Michał Ziober Tomasz Bilski.
Zjawisko fotoelektryczne
C.d. wstępu do tematyki RUP
Fraktale i chaos w naukach o Ziemi
Podstawy grafiki komputerowej
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
Wstęp do kognitywistyki swoistość wyjaśnień w kognitywistyce
Wykład 6 Elektrostatyka
Komputerowe wspomaganie pracy inżyniera
Marcin Miłkowski Wstęp do kognitywistyki Rola eksplanacyjna reprezentacji. Debata na temat wyobrażeń.
Wstęp do kognitywistyki Rola eksplanacyjna reprezentacji. Koneksjonizm
Zaawansowane techniki renderingu
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
Percepcja wzrokowa.
Zadawanie pytań.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
Analizator wzrokowy to:
Analiza wizualna – co to jest i czym to się je
Analiza wizualna – co to jest i czym to się je Krzysztof S. Nowiński
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Trening metodą Warnkego
istotne cechy kryterium:
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych
Aplikacje internetowe
Umiejętność obserwacji.
Marcin Miłkowski. O czym będzie mowa  Czym są modele w kognitywistyce?  Pluralizm eksplanacyjny: interdyscyplinarność kognitywistyki  Przykład otwartych.
Projektowanie procesu badawczego
Diagram aktywności (czynności)
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Symetria kryształów Elementy symetrii kryształów – prawidłowe powtarzanie się w przestrzeni jednakowych pod względem geometrycznym i fizycznym części kryształów:
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
MECHANIKA 2 Wykład Nr 12 Zasady pracy i energii.
WYKŁAD 11 ZJAWISKA DYFRAKCJI I INTERFERENCJI ŚWIATŁA; SPÓJNOŚĆ
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Wykład Rozwinięcie potencjału znanego rozkładu ładunków na szereg momentów multipolowych w układzie sferycznym Rozwinięcia tego można dokonać stosując.
Entropia gazu doskonałego
Przypomnienie: Przestrzeń cech, wektory cech
Grafika 2d - Podstawy. Kontakt Daniel Sadowski FTP: draver/GRK - wyklady.
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Figury płaskie Układ współrzędnych.
prezentacja popularnonaukowa
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Filozofia umysłu Percepcja
Kognitywne właściwości sieci neuronowych
Projektowanie wspomagane komputerem
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Przypomnienie: Przestrzeń cech, wektory cech
Wstęp do kognitywistyki OBLICZENIA INSPIROWANE NEUROLOGICzNIE. MARR
Zapis prezentacji:

Wstęp do kognitywistyki OBLICZENIA INSPIROWANE NEUROLOGICzNIE. MARR Marcin Miłkowski Wstęp do kognitywistyki OBLICZENIA INSPIROWANE NEUROLOGICzNIE. MARR

O czym będzie mowa Komórki babcine i widzenie Trzy poziomy jeszcze raz Widzenie w analizie odgórnej

Jak widzi mózg? Oko to nie kamera, która rzuca obraz na ekran w mózgu. Musiałby istnieć w mózgu widz, w którego mózgu byłby ekran, na który patrzyłby kolejny widz...

Komórki babcine Lata 50-60: odkrycie komórek reagujących na konkretny rodzaj bodźca Jerzy Konorski (1967): hipoteza istnienia jednostek gnostycznych w mózgu rozpoznających określony rodzaj bodźca Jerry Lettvin (1969): komórki babcine

Jak widzą ropuchy? W 1959 r. zespół Lettvina odkrył w układzie nerwowym ropuch komórki reagujące na czarne ruchome obiekty w polu widzenia: „Detektory robaków”

Hubel i Wiesel (1959) David H. Hubel (1926-2013); Torsten Wiesel (1924) Odkryli, że odpowiednie komórki w mózgu kota reagują na bodźce o określonej orientacji: złożone obrazy powstają z prostych elementów rozpoznawanych przez detektory cech (ale detektor cechy prostej to nie komórka babcina!) Potem dostali Nobla za pracę nad kolumnami wzrokowymi.

Horace Barlow (ur. 1921): teoretyk detektorów cech Aby całkowicie zrozumieć widzenie, wystarczy zrozumieć pojedyncze komórki rozpoznające cechy. Pierwszy pracował nad detektorami u żab (1953).

Zespoły komórkowe Teoria konkurencyjna: reprezentacje neuronalne rozproszone w układzie nerwowym Dopiero cały zespół komórek koduje cechy. U ssaków prawdopodobnie dominują reprezentacje rozproszone; u prostych organizmów teoria Konorskiego może być wystarczająca!

Marr kontra Barlow Widzenia nie da się zrozumieć na podstawie pojedynczych neuronów. To tak jakby chcieć zrozumieć latanie, oglądając pojedyncze pióra! Aleksander Łuria w ZSRR głosił podobną teorię: należy zrozumieć całe systemy funkcjonalne w mózgu, a nie wąsko lokalizować funkcje w pojedynczych obszarach.

Poziomy Marra Trzy poziomy Marra Poziom kompetencji

Mnożenie na maszynie Turinga Funkcja obliczeniowa Mnożenie Algorytm Tabela maszyny Turinga Implementacja Konstrukcja maszyny Turinga (fizyczna)

Analiza zadania Należy wskazać: problem z zakresu przetwarzania informacji i ogólne ograniczenia rozwiązania problemu.

Analiza zadania Poziom obliczeniowy: Czemu służy widzenie? Odwzorowaniu dwuwymiarowej informacji z siatkówki w trójwymiarową informację o otoczeniu.

Analiza zadania Zadaniem systemu wzrokowego jest dostarczanie 3W reprezentacji otoczenia, która może posłużyć jako wejście dla procesów rozpoznawania i klasyfikacji – głównie informacje o kształcie obiektów i ich rozmieszczeniu w przestrzeni Reprezentacja 3W nie jest egocentryczna, lecz przedmiotowa

Świadectwa empiryczne Możliwość podwójnych dysocjacji między postrzeganiem a rozpoznawaniem Lezje prawego płata ciemieniowego – rozpoznawanie zachowane, ale problemy z postrzeganiem kształtów z niezwykłych perspektyw Lezje lewego płata ciemieniowego – zachowane postrzeganie kształtu, ale zaburzone rozpoznawanie obiektów Marr: system wzrokowy to wejście systemu rozpoznawania Elizabeth Warrington

Podwójna dysocjacja Uszkodzenie pewnego miejsca mózgu zaburza daną funkcję, ale inną pozostawia w stanie prawidłowym, a zarazem inne uszkodzenie mózgu zaburza tę inną funkcję poznawczą, tę pierwszą zaś pozostawia w stanie prawidłowym.

Racje teoretyczne Zdolności rozpoznawania nie zależą od zmian wyglądu związanych z: orientacją przedmiotu, odległością od obserwatora, częściowym zasłonięciem przez inne przedmioty. Zatem system wzrokowy dostarcza informacje do systemów rozpoznawania, które abstrahują od własności perspektywy – reprezentacja niezależna od obserwatora

Analiza algorytmiczna Wejście = światło docierające do siatkówki Wyjście = trójwymiarowa reprezentacja otoczenia Pytania: Jakiego rodzaju informacje wydobywa się ze światła na siatkówce? Jak system przechodzi od tych informacji do 3W reprezentacji otoczenia?

Wyzwanie Konieczność znalezienia elementarnych reprezentacji, które pozwolą wnioskować o strukturze otoczenia ze struktury obrazu.

Elementarne reprezentacje Podstawowe informacje na siatkówce = wielkość natężenia światła w każdym punkcie obrazu na siatkówce zmiany w natężeniu to wskazówki ułatwiające wykrycie granic powierzchni Elementarne reprezentacje pozwalają na wykrycie struktury we wzorcach zmian natężenia np. przejścia przez zero (nagłe zmiany natężenia)

Przejścia przez zero • Jeśli zmiany natężenia umieścimy na wykresie, nieciągłości będą widoczne jako przejścia krzywej przez linię zerową • Marr zaproponował laplasjan filtru Gaussa do wykrywania przejść przez zero

Surowy szkic pierwotny Obraz wskazuje zmiany natężenia w obrazie 2W podstawowe informacje o geometrycznej organizacji zmian natężenia Elementarne reprezentacje: przejścia przez zero, linie wirtualne, grupy. Surowy szkic pierwotny Elementy poziomu 1 Granice poziomu 2

Subiektywne nieciągłości Czy te kształty naprawdę widać?

Szkic 2 ½ W Pokazuje orientację widocznych powierzchni we współrzędnych egocentrycznych Reprezentuje odległość każdego punktu w polu widzenia od obserwatora Także orientację każdego punktu i kontury nieciągłości Bardzo podstawowe informacje o głębi Zauważmy: tu jeszcze nie ma przedmiotów!

Szkic 3W określa kształty i ich organizację przestrzenną przedmiotowy podstawowe elementy objętościowe i powierzchniowe (ułatwia rozpoznawanie)

Reprezentacja w szkicu 3W Zależy od rozpoznawalności kształtów jako zespołów uogólnionych stożków. Uogólnione stożki łatwo reprezentować wektor opisu ścieżkę osi symetrii figur, wektor określający odległość prostopadłą od każdego punktu na osi na powierzchni kształtu. Ale okazuje się, że tak naprawdę jest to zadanie obliczeniowo zbyt trudne dla mózgu (Rolls, 2008).

Ścieżka przetwarzania wg Marra Etapy w potoku: Obraz natężeń światła Szkic pierwotny Szkic 2½ wym. Wybór modelu

Wyjaśnianie odgórne Wyjaśnianie jest odgórne z powodu niezdeterminowania Wiele różnych algorytmów może w zasadzie obliczyć to samo. Jest wiele sposobów realizacji tego samego algorytmu. Wieloraka realizowalność  więcej informacji na wyższym poziomie Marr podaje stosunkowo mało szczegółów neuronalnych (ale w owym czasie bardzo trudno je potwierdzać!)

Przetwarzanie nieświadome Marr nie analizuje zawartości bufora uwagi. Tu nie ma miejsca na raporty werbalne i na eye tracker, jak u Simona i Newella. Simona i Newella lekceważy i krytykuje, uważając, że rozwiązywanie problemów jest na zbyt wysokim poziomie abstrakcji, aby je wyjaśnić. To procesy niedostępne świadomości. Reprezentacje 2½ W nie są nam dostępne!

Przetwarzanie sekwencyjne Model sekwencyjny: kolejne etapy przetwarzania, od percepcji do reprezentacji przedmiotów Przekonania nie modyfikują samego wczesnego widzenia (co najwyżej procesy rozpoznawania)

Główne idee Marra Bardzo wpływowa metodologia trzech poziomów Klasyczna analiza odgórna Większość szczegółów na poziomie algorytmicznym Neurobiologia pojawia się dopiero na poziomie implementacji

Wczesne widzenie i neuronauki obliczeniowe Dzisiejsze metody łączą zdecydowanie więcej świadectw empirycznych, a modele mają być testowane np. przy użyciu obrazowania. Neuropsychologia, lezje i podwójne dysocjacje bardzo ważne.

Za tydzień: będzie zastępstwo Za tydzień: będzie zastępstwo. Jakub Kozakoszczak opowie Państwu o sieciach neuronowych i uczeniu się czasowników.