Psychoanaliza Freuda.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Advertisements

PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Marta Kamińska - Feldman
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Psychologia Psychologia definiowana jest jako naukowe badanie zachowania jednostek i ich procesów psychicznych Psychologia jest:  Nauką społeczną Nauką.
Materiały z warsztatów
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Podmiotowość w pedagogice
W-IV. (6/7. III. 03) O tym, co w emocjach i motywacjach ludzi i zwierząt najbardziej - ale nie całkiem - podobne O AFEKTACH i POPĘDACH PIERWOTNYCH.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Senior Life Coaching Czy starych drzew się nie przesadza?
„Psychoanaliza – klasyczne koncepcje teoretyczne i kliniczne Freuda”
Filozofia XX wieku.
Ewa Henryka Kowalewska
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
Maria Skommer Uniwersytet Medyczny Poznań
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Życie nastolatka.
Zagrożenia młodego człowieka!!!.
PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (2):
Konferencja naukowa pt.: Edukacja seksualna, ale jaka?
PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY AGRESJI DZIECI I MŁODZIEŻY
PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (1): KLASYCZNA PSYCHOANALIZA
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Konflikt wewnątrzpsychiczny
Psychologia w zarządzaniu
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Oswajanie swoich emocji
CO TO JEST PORNOGRAFIA? Pornografia obejmuje przedmioty (teksty, rysunki, zdjęcia, filmy), które przedstawiają sceny erotyczne: zawierające treści nieprzyzwoite.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
DZIECKO SKRZYWDZONE- ZANIEDBANIE
Historia pojęcia umysłu
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
„Świadome macierzyństwo” Zespół Szkół im. Mikołaja Kopernika w Porębie.
Postawa asertywna.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
PRZEMOC I AGRESJA.
Charakterystyki osoby, które wyjaśniają spójne wzorce zachowania
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
DYSFUNKCJE SEKSUALNE KOBIET I MĘŻCZYZN W ZZA
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Co to jest HEJT?. Co to jest HEJT? HEJT To spolszczona wersja słowa hate, czyli nienawidzić To wszelkie formy uderzenia w kogoś, nie tylko słowem,
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
P sychoanaliza (od gr. ψυχη = "psyche", "dusza" i ανάλυσις = "analiza") – zbiór teorii dotyczących struktury psychiki człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania,
dr hab. Adriana Schetz IF US
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
ROZWÓJ SEKSUALNY CZŁOWIEKA
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Sposoby radzenia sobie ze stresem
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
KOBIETA I MĘŻCZYNA OBDAROWANI SOBĄ CZY SKAZANI NA SIEBIE?
Fazy rozwoju uzależnienia od alkoholu
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Psychoanaliza Freuda

Charakterystyka Kierunek w psychologii i psychoterapii XX w. Metoda leczenia schorzeń psychicznych Odkrycie nieujawnionych motywacji postępowania jednostki Podział życia psychicznego na świadome i nieświadome Zygmunt Freud (1856–1939)

Podział psychiki na trzy sfery id – dziedzina nieuświadomionych popędów i wyobrażeń (popęd głodu, agresji itp.); sfera związana z cielesnością; zaspokojenie popędu daje nam przyjemność; ego – sfera świadomości; dzięki niej możemy utrzymać się przy życiu; popędy są bezrozumne, zaspokaja się je poprzez świadome działanie; popędy są sprzeczne ze sobą, to właśnie ego wybiera, które popędy będzie realizować w danej chwili; ego poznaje otaczający świat; superego – sfera moralności, nakazów i zakazów; wymagania cywilizacyjne, rodzinne; sfera kształtująca się dzieciństwie; w miarę rozwoju kultury zwiększa się znaczenie superego;

Kompleksy – przeżycia wypierane ze świadomości kompleks Edypa – u dzieci płci męskiej (3-6 lat) – podświadoma i stłumiona skłonność (płciowa) do matki i strach przed odwetem ojca, jako rywala budzącego nieuświadomioną wrogość dziecka; Jean Auguste Dominique Ingres, Edyp i Sfinks kompleks Elektry – u dzieci płci żeńskiej (3-6 lat) – podświadoma i stłumiona skłonność (płciowa) do ojca i strach przed odwetem matki jako rywalki budzącej nieuświadomioną wrogość dziecka; William Blake Richmond, Elektra przy grobie Agamemnona

Życie seksualne Tendencja do łączenia seksualności (całe nasze życie od narodzin do śmierci) z płciowością (ujawniona tylko w pewnym okresie);

Kilka mechanizmów obronnych ego reakcja pozorowana – wyżywanie się na przedmiotach, a nie na ludziach, powstrzymywanie się od wyładowania złości na człowieku na rzecz przeniesienia agresji na przedmioty; rozładowanie emocji; racjonalizacja – szukanie racjonalnych wyjaśnień dla swoich nierozsądnych działań, rozgrzeszanie się ze złych czynów, obrona przed poczuciem winy; racjonalizowanie spontanicznych aktów po fakcie („postąpiłem tak, jak należało postąpić”); mechanizm projekcji – przypisywanie komuś własnych intencji, najczęściej złych; przypisywanie innym tego, co sami myślimy (np. nie lubimy kogoś, a wydaje nam się, że to on nas nie lubi); mechanizm sublimacji – przenoszenie energii seksualnej na zachowania, które z seksualnością nie mają nic wspólnego, np. poświęcanie się pracy, działania twórcze, artystyczne; bezpieczna i wysoko ceniona realizacja popędu seksualnego;

Koncepcja kultury Kultura oparta na poczuciu winy; W kulturze nie żyje nam się szczęśliwie, bo nakłada na nas obowiązki i ograniczenia; Im wyższa kultura, tym większe konflikty wewnętrzne; Powinniśmy stopniowo wprowadzać do kultury elementy, które pomogą nam w lepszym stopniu zaspokajać nasze potrzeby;

Dziękuję za uwagę ;)