POŚREDNIK Jak reprezentowana jest informacja w komputerze? liczby – komputer został wymyślony jako zaawansowane urządzenie służące do wykonywania skomplikowanych obliczeń litery, znaki – symbole zakodowane liczbowo np. z użyciem kodu ASCII grafika – współrzędne punktu zapisane jako liczba, kolor zakodowany podobnie jak litery i znaki podobnie muzyka, sekwencje obrazów (filmy) itd.
ZBIÓR PROGRAMÓW algorytm – przepis ogólny def.: zbiór poleceń dotyczących pewnych obiektów ze wskazaniem kolejności, w jakiej mają być wykonane program – szczegółowy opis wykonania def.: jest to algorytm zapisany w jednym z języków programowania
Urządzenia zewnętrzne i komunikacyjne ZARZĄDCA SYSTEMU KOMPUTEROWEGO Schemat von Neumanna: Pamięć operacyjna oprogramowanie systemu operacyjnego dane i programy z którymi aktualnie współpracujemy Mikroprocesor - odpowiada za realizację operacji arytmetycznych i logicznych Urządzenia zewnętrzne i komunikacyjne przechowuje dane i programy umożliwia komunikację z otoczeniem
System operacyjny zarządza przepływem informacji pomiędzy komponentami systemu komputerowego przydziela zasoby poszczególnym procesom zapewnia ochronę zasobów
żaden system komputerowy nie może prawidłowo funkcjonować Bez SYSTEMU OPERACYJNEGO żaden system komputerowy nie może prawidłowo funkcjonować
System komputerowy PROGRAMY UŻYTKOWE SYSTEM OPERACYJNY (kompilator, asembler, edytor, system bazy danych itp.) obsługiwane przez użytkownika, budowane przez programistę SYSTEM OPERACYJNY budowany przez programistę oraz konstruktora systemów operacyjnych SPRZĘT KOMPUTEROWY budowany przez projektantów systemów komputerowych i technologów
SYSTEMY OPERACYJNE oraz ARCHITEKTURA KOMPUTERÓW tworząc spójny system komputerowy wywarły na siebie znaczący wpływ inspirując wzajemny rozwój.
OBIEKTY ZEWNĘTRZNE, URZĄDZENIA KOŃCOWE, SIECI
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI POJEDYNCZEGO PROCESORA
WSPOMAGANIE SPRZĘTOWE - POZIOMY PROCESORA
EWOLUCJA SYSTEMÓW OPERACYJNYCH przetwarzanie szeregowe systemy wsadowe systemy wielozadaniowe (wieloprogramowe) systemy podziału czasu (rozszerzenie wielozadaniowości) systemy obsługujące wiele procesorów / systemy rozproszone systemy czasu rzeczywistego
Przetwarzanie szeregowe: praktycznie brak systemu operacyjnego bezpośrednie wprowadzanie programu do systemu (np. poprzez czytnik kart perforowanych)
Systemy wsadowe: zastosowanie tzw. monitora sterującego kolejnością zdarzeń użytkownik traci bezpośredni dostęp do maszyny
Systemy wielozadaniowe: wykorzystanie czasu oczekiwania na operację wejścia / wyjścia na wykonywanie innego programu konieczność zastosowania mechanizmów zarządzania pamięcią z użyciem algorytmów szeregowania
wielodostęp użytkowników i/lub programów do procesora Systemy podziału czasu: wielodostęp użytkowników i/lub programów do procesora konieczność ochrony zasobów przydzielonych danemu procesowi przed innym procesem Systemy rozproszone
Systemy czasu rzeczywistego “miękkie” zadania czasu rzeczywistego “twarde” zadania czasu rzeczywistego
LITERATURA: W. Stallings, “Systemy operacyjne”, Wydawnictwo Robomatic (2004) Silberschatz, J. Peterson, P. Galvin “Podstawy systemów operacyjnych” Wydawnictwa Naukowo-Techniczne (1993)