Przemoc i agresja wśród dzieci prezentacja dla nauczycieli gimnazjów
Rodzaje agresji Instrumentalna – jako narzędzie wywierania wpływu na innych (zgodnie z zasadą „cel uświęca środki”) Wroga – jej celem jest zadanie bólu i cierpienia, poprzedzona jest zazwyczaj złością i gniewem
Ofiary agresji – charakterystyczne cechy Nie są dopuszczani do grupy Jako jedni z ostatnich są wybierani do składu drużyny w grach zespołowych Mają problemy z głośnym wypowiadaniem się na lekcjach Są niepewni, zalęknieni, wycofani Mają coraz słabsze oceny Często płaczą, są smutni
Ofiary agresji – c.d. Są przezywani, ośmieszani Mają siniaki, zadrapania, podarte ubrania i nie potrafią podać wiarygodnych przyczyn Ich własność jest niszczona Są zaczepiani, popychani, szturchani Są słabsi fizycznie od swoich rówieśników W czasie przerw starają się trzymać w pobliżu nauczyciela
Jak ograniczać agresję Należy uczyć: Rozpoznawania swoich emocji Technik autokontroli Zachowań asertywnych Umiejętnego rozwiązywania konfliktów bez użycia siły, również z możliwością skorzystania z mediacji osób postronnych
Zasady kontrolowania złości Zdystansuj się – daj sobie czas, aby silne emocje minęły Odpręż się i rozchmurz – oddychaj głęboko, nie napinaj mięśni twarzy Postaraj się nie kontrolować otoczenia Stosuj prośby zamiast żądań Bierz odpowiedzialność za to co mówisz i robisz
Zasady kontrolowania złości – c.d. Staraj się okazywać innym szacunek – bądź uprzejmy, to pozwoli Ci na lepsze relacje z innymi, nawet w sytuacjach trudnych Mów otwarcie innym, co Cię trapi Stosuj wyłącznie komunikaty typu „ja” – mów przede wszystkim o sobie, a nie o innych i nie unikaj informacji o przeżywanych emocjach
Pamiętaj że: Złość informuje Cię, że masz jakiś problem – możesz zastanowić się, jak go rozwiązać; wykonać określone działanie i sprawdzić, czy było skuteczne. Jeśli tak, złość minie, jeśli nie, spróbuj zastosować inne rozwiązanie