Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe Sytuacja w Polsce Leszek Lerch, Jacek Jędrszczyk Ernst&Young Warszawa, 26 stycznia 2004 r.
Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe Lokowanie produkcji poza Europą Zachodnią: Dotyczy zarówno finalnego montażu samochodów (producenci) jak i produkcji części (dostawcy) 40% zachodnioeuropejskich dostawców przeniosło (przenosi) produkcję 16% dostawców planuje przeniesienie produkcji
Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe Rejony wybierane przez inwestorów: Europa Wschodnia Co trzeci dostawca obecnie działa w tym regionie 39% dostawców planujących przeniesienie produkcji chce ją tu ulokować Chiny Co szósty dostawca obecnie działa w tym regionie 23% dostawców planujących przeniesienie produkcji chce ją tu ulokować
Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe Główne przyczyny relokacji produkcji: Redukcja kosztów Penetracja nowych rynków Unikanie barier celnych
Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe Podstawowe czynniki decydujące o lokalizacji inwestycji: Koszty produkcji i wynagrodzeń Kwalifikacje personelu Dostępność/bliskość rynków zbytu Infrastruktura Sytuacja polityczna Ceny nieruchomości System podatkowy i celny oraz dostępna pomoc publiczna
Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe Ryzyko i trudności związane z przeniesieniem produkcji: Nowe otoczenie prawne Bariery językowe Ryzyko „kradzieży technologii” Biurokracja Korupcja
Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe Inwestycje w Europie Wschodniej postrzegane jako wiążące się z mniejszym ryzykiem i trudnościami: Zbieżność regulacji prawnych z legislacją europejską Poszanowanie prawa własności intelektualnej Mniejsza biurokracja i korupcja
Przemysł motoryzacyjny Polska Znaczące inwestycje w ostatnich latach: Toyota (Jelcz-Laskowice i Wałbrzych) – 2002 r. Fiat (Bielsko-Biała) – 2000 r. Inne: GM, VW, Isuzu Planowane inwestycje: Eaton (Bielsko-Biała) Häring (Piotrków Trybunalski) Inwestycje, które ominęły Polskę w ostatnim czasie: PSA – 2003 Słowacja Hyundai/Kia – 2003 Słowacja Ford Getrag – 2004 Słowacja
Przemysł motoryzacyjny Polska Zachęty inwestycyjne: Granty inwestycyjne – Ustawa o finansowym wspieraniu inwestycji Bezpośredni zwrot określonej kwoty kosztów inwestycji Zachęty podatkowe – Specjalne Strefy Ekonomiczne Zwolnienie z podatku dochodowego powiązane z kwotą zainwestowaną w SSE Inwestowanie w SSE powszechne pośród podmiotów z branży motoryzacyjnej działających w Polsce
Przemysł motoryzacyjny Polska Struktury typowe dla przemysłu motoryzacyjnego a regulacje polskie: Sprzedaż przez magazyn („call off stock”, „consignment stock”) Umowy kooperacyjne („tooling”) Samofakturowanie („self billing”) Brak precyzyjnych przepisów w wielu z powyższych zakresów
Przemysł motoryzacyjny Zaangażowanie Ernst & Young Ernst & Young wobec potrzeb podmiotów działających w branży motoryzacyjnej: Zorganizowało multidyscyplinarny zespół specjalistów branżowych („Automotive Group”) Uczestniczy w lobbyingu za korzystnymi dla branży rozwiązaniami prawnymi Przeprowadziło badanie tendencji w branży motoryzacyjnej (Raport „Produkcja samochodów w Europie zachodniej zagrożona?”)
ZAPRASZAMY DO DYSKUSJI
KONTAKT Leszek Lerch Tel. 32 760 77 43 leszek.lerch@pl.ey.com Jacek Jędrszczyk Tel. 32 760 77 09 jacek.jedrszczyk@pl.ey.com