PRAWA DZIECKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Advertisements

Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA
Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
Prawa Człowieka - „Wszyscy ludzie rodzą się wolni
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
KONWENCJA PRAW DZIECKA
I. Pierwsze dokumenty odnoszące się do praw jednostki
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
OBCHODY DNIA PRAW CZŁOWIEKA
KONWENCJA PRAW DZIECKA
opracowała mgr Anna Strzelec
Konwencja Praw Dziecka
mgr M. Tomczyk Gimnazjum Nr 2 w Tarnowie
Autorka: Natalia Dziubich kl. IIc
Prawa i obowiązki ucznia
Prawa dziecka Dziecko jest człowiekiem takim samym jak osoba w wieku 20, 30 czy 40 lat. Ma ono takie same prawa. Jednak jego prawa są często łamane. Dorosły.
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Prawa dzieci Prawa Osobiste
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Nie jesteś samotną wyspą
Konwencja o Prawach Dziecka
Prawa dziecka.
Prawa człowieka.
PRAWA OSOBISTE (CZĘŚĆ II)
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
Prawa dziecka DALEJ.
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Jakie prawa mają dzieci?
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
PRAWA DZIECKA AUTOR: JOLANTA KURYS.
Konwencja Praw Dziecka
 Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów.
Prawa Dziecka.
Prawa dziecka  Ola Wójcik kl. 6a.
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Idee Janusza Korczaka to podstawowe inspiracje dla najważniejszego obecnie dokumentu broniącego praw dziecka, uchwalonej – z polskiej inicjatywy – Konwencji.
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Jakie prawa mają dzieci?
Razem dla praw dziecka.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Konwencja Praw Dziecka
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
P R E Z E N T U J Ą : B A R T O S Z B E Ś K A M A K S Y M I L I A N D A L E C K I M A T E U S Z L E W A N D O W S K I Z K L A S Y I I A P R A W A D Z.
20 listopada Ogólnopolskim Dniem Praw Dziecka
Na pokaz slajdów.
PRAWA dziecka.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Prawa człowieka, prawa dziecka.
Konwencja Praw Dziecka. Co to jest ? Konwencja Praw Dziecka, dokument uchwalony przez Zgromadzenie ogólne ONZ w Dotyczy osób, które nie ukończyły.
KONWENCJA PRAW DZIECKA. Konwencja o prawach dziecka to: ● przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r międzynarodowa konwencja obowiązująca.
Prawa dziecka.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA. Czy wiesz, że masz prawa zagwarantowane przez Państwo, które są spisane w dokumencie nazwanym Konwencją o prawach dziecka?
Czy wiesz, że jako uczeń i człowiek masz określone prawa? a) tak b) nie c) brak odpowiedzi
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Jakie prawa mają dzieci?
ROLA I ZNACZENIE SPOŁECZNEGO RZECZNIKA PRAW DZIECKA.
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
Jakie prawa mają dzieci?
Prawa dziecka.
Jakie prawa mają dzieci?
Jakie prawa mają dzieci?
PRAWA DZIECKA I UCZNIA.
Zapis prezentacji:

PRAWA DZIECKA

KAŻDY OBYWATEL* POWINIEN PRZESTRZEGAĆ PRAW DZIECKA !!! Obywatelstwo – więź prawna łącząca człowieka z państwem, na mocy której człowiek ma określone prawa i obowiązki wobec państwa, a państwo ma obowiązki i prawa wobec jednostki.

Prawa i wolności przysługują wszystkim, a więc także dzieciom Prawa i wolności przysługują wszystkim, a więc także dzieciom. W świetle prawa dziecko to osoba mająca mniej niż 18 lat, a więc także każdy uczeń szkoły średniej. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło Konwencję o Prawach Dziecka - dokument zawierający zapis podstawowych praw dzieci. Polska ratyfikowała tę konwencję, dodając do niej swoje zastrzeżenia i deklaracje określające, jak niektóre jej zapisy będą rozumiane przez polskie władze.

Konwencja o prawach dziecka Międzynarodowa konwencja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r. Jest to dokument obowiązujący w niemal wszystkich państwach świata (z wyjątkiem m.in. USA). W konwencji o prawach dziecka zostały spisane wszystkie prawa dziecka. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Treść konwencji dobra dziecka, Składa się z preambuły i 54 artykułów. Katalog sformułowano kierując się następującymi zasadami: dobra dziecka, równości (wszystkie dzieci są równe wobec prawa bez względu na pochodzenie, płeć, narodowość, itd.), poszanowania praw i odpowiedzialności obojga rodziców (państwo respektuje autonomię rodziny i ingeruje tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach według określonych procedur), pomocy państwa (państwo zobowiązane jest do podejmowania wszelkich działań ustawodawczo-administracyjnych dla realizacji praw uznanych w konwencji).

Konwencja ustanawia status dziecka oparty na następujących założeniach: dziecko jest samodzielnym podmiotem, ale ze względu na swoją niedojrzałość psychiczną i fizyczną wymaga szczególnej opieki i ochrony prawnej, dziecko jako istota ludzka wymaga poszanowania jego tożsamości, godności i prywatności, rodzina jest najlepszym środowiskiem wychowania dziecka, państwo ma wspierać rodzinę, a nie wyręczać ją w jej funkcjach.

Prawa i wolności osobiste Prawa socjalne Prawa kulturalne Katalog praw i wolności obejmuje prawa cywilne, socjalne, kulturalne, polityczne i z założenia w niewielkim zakresie uwzględnia prawa ekonomiczne (dziecko winno się uczyć, a nie pracować). W skład tego wchodzą: Prawa i wolności osobiste Prawa socjalne Prawa kulturalne

Prawa i wolności osobiste: prawo do życia i rozwoju, prawo do tożsamości (nazwisko, imię, obywatelstwo, wiedza o własnym pochodzeniu), prawo do wolności, godności, szacunku, nietykalności osobistej, prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania, prawo do wyrażania własnych poglądów i występowania w sprawach dziecka dotyczących, w postępowaniu administracyjnym i sądowym, prawo do wychowywania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi, prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej, prawo nie rekrutowania do wojska poniżej 15 roku życia.

Prawa socjalne: prawo do odpowiedniego standardu życia, prawo do ochrony zdrowia, prawo do zabezpieczenia socjalnego, prawo do wypoczynku, czasu wolnego, rozrywki i zabawy

Prawa kulturalne: prawo do nauki (bezpłatnej i obowiązkowej w zakresie szkoły podstawowej), prawo do korzystania z dóbr kultury, prawo do informacji, prawo do znajomości swoich praw.

Komitet Ochrony Praw Dziecka Jest organizacją pozarządową, nie przynoszącą zysków. Działalność Komitetu jest apolityczna i ma charakter służby społecznej, chroniącej dziecko przed krzywdą  i naruszaniem jego podstawowych praw i interesów. Misją KOPD jest ochrona praw i interesów dziecka. Głównym celem KOPD jest pomoc dziecku krzywdzonemu i jego rodzinie. Oferta KOPD adresowana jest do rodzin i w szerokim zakresie do dzieci - ofiar przemocy emocjonalnej, fizycznej i seksualnej oraz zaniedbań i niewłaściwej opieki.

Dla realizacji ochrony dziecka, jego praw i interesów Komitet podejmuje następujące działania: 1. prowadzi działalność interwencyjną, kontrolną i profilaktyczną  oraz edukacyjno- szkoleniową; 2. upowszechnia znajomość praw dziecka, ujawnia ich naruszanie w życiu rodzinnym i społecznym; 3. podejmuje inicjatywy i działania na rzecz doskonalenia systemu ochrony praw dziecka; 4. broni praw indywidualnych i zbiorowych dziecka, dba o prawidłowe stosowanie wobec dziecka przepisów prawa; 5. inicjuje i rozwija specjalistyczne formy pomocy rodzinie, prowadzi własne placówki jak: ośrodki interwencyjne, opiekuńczo – wychowawcze, interwencji kryzysowej, mediacyjne, poradnie dla dzieci i rodzin i inne; 6. organizuje i prowadzi różne formy wypoczynku  dla dzieci i młodzieży; 7. podejmuje działania na rzecz ochrony praw dzieci niepełnosprawnych; 8. udziela wszechstronnej pomocy dzieciom i ich rodzinom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych; 9. podejmuje wszelkie inne działania zmierzające do ochrony interesów dziecka, w tym m.in. działania z zakresu profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy.

I na koniec wiersz podsumujący całą prezentacje oraz słowa Jana Pawła II „Dzieci są wiosną rodziny społeczeństwa, nadzieją, która ciągle kwitnie.” Autor pracy: Kamil Perlik z klasy II D