elektronika cyfrowa Prezentacja Remka Kondrackiego
……………… W artykule tym znajdziesz podstawowe informacje dotyczące najważniejszych "cegiełek" wszystkich układów cyfrowych - czyli bramek logicznych. Znajdziesz tu opis poszczególnych bramek, ich symbol graficzny i tablice prawdy, a także sposoby zastąpienia jednej bramki - innymi. Tablica prawdy - jest to (najczęściej) tabela, która ukazuje jak przy danych stanach logicznych ustawionych na wejściach bramki będzie ustawione wyjście bramki. Stan logiczny - w bramkach logicznych można spotkać się z dwoma możliwymi stanami: jedynką logiczną "1" lub zerem logicznym "0". W najpopularniejszej technologii TTL sygnałowi "1" odpowiada napięcie ok. +5V, a sygnałowi "0" napięcie bliskie 0V. Więcej informacji możesz znaleźć w artykule "Układy TTL i CMOS".
………NOT………… Jest to najprostsza bramka; jej zadaniem jest odwracanie (negowanie) sygnału wejściowego. Gdy na wejściu ustawimy sygnał "1" to na wyjściu otrzymamy "0", a gdy na wejściu ustawimy "0" to na wyjściu pojawi się "1". Wejście bramki, wg przedstawionego wyżej symbolu graficznego znajduje się po lewej stronie; po prawej jest jej wyjście. Bramka ta zawsze ma tylko jedno wejście. Układ scalony zawierający bramki NOT to na przykład układ Tablica prawdy Symbol graficzny Wejście | Wyjście
…………AND………….. Bramka ta realizuje tzw. iloczyn logiczny czyli koniunkcję. Na wyjściu stan "1" występuje tylko i wyłącznie wtedy gdy na wszystkich wejściach bramki ustawiony jest również stan logiczny "1". Bramka ta posiada co najmniej dwa wejścia (u nas po lewej stronie) - może jednak posiadać ich więcej - teoretycznie nieskończenie wiele. W praktyce spotyka się bramki posiadające do 8 wejść. Natomiast wyjście wszystkie bramki mają tylko jedno. Bramki AND można znaleźć Np. w układzie Tablica prawdy Symbol graficzny Wejście1- Wejście 2 - Wyjście
…………OR…………….. Jest to tzw. bramka sumy logicznej czyli alternatywy. W przypadku tej bramki wystarczy aby choć na jednym z jej wejść pojawił się stan "1" i wtedy na wyjściu również pojawi się jedynka logiczna "1". Odnośnie ilości możliwych wejść - jak wyżej. Bramki OR znajdują się między innymi w układzie Tablica Prawdy Symbol graficzny Wejście1 Wejście 2 Wyjście
KONIEC