Podstawowe pojęcia i zagadnienia filozofii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawowe pojęcia i zagadnienia ontologii
Advertisements

Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
JĘZYK POLSKI. CZĘŚCI ZDANIA I CZĘŚCI MOWY
Przygotował: Adrian Walkowiak
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
FUNKCJA L I N I O W A Autorzy: Jolanta Kaczka Magdalena Wierdak
Widzisz byłego prezydęta Clintona i jego następcę Gora? Nie... To są 2 twarze Clintona ale z innym uczesaniem. Co widzisz?
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Turystyka krajoznawcza
Analiza matematyczna III. Funkcje Funkcje I – własności podstawowe
Krzysztof Kucab Rzeszów, 2012
Analiza matematyczna III. Funkcje Funkcje II – własności podstawowe
III. Proste zagadnienia kwantowe
Instytut Filozofii UMCS
Słońce jest zwyczajną gwiazdą. Ma około 5 mld lat. Jego temperatura na powierzchni osiąga 5500°C, ale w środku dochodzi do 14 mln°C. Na powierzchni Słońca.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Zastanówmy Się…...
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Podstawy programowania
Język jako narzędzie: Komunikacji Myślenia Autoregulacji
fotografie - Marcel Cohen
Fragmenty z książki „Dobrego dnia”
Takie liczby to: {... -5, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5,... }
Prawa Dziecka.
Można powiedzieć, że nasi dziadowie, jeżeli chodzi o kuchnię i gotowanie byli dużo bardziej ekologiczni niż my czy choćby nasi rodzice. Potrawy były zazwyczaj.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Ach te baby... Ach te baby....
Analiza stanu naprężenia
Chwila zadumy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
Czy znasz? GŁÓWNE PRAWDY WIARY.
Wykonała Sylwia Kozber
Prąd elektryczny.
Antonie de Saint-Exupery
Filozofia i teologia. Św. Augustyn i św. Tomasz
System gospodarki rynkowej
Wiek systemów nowożytnych. Charakterystyka Nowy sposób podejmowania zagadnień teologicznych, nowe wyniki w filozofii ; Filozofia teoretyczna – postulat.
Filozofia odrodzenia.
Fotografia.
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
Władza lokalna w Polsce
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Filozofia kultury i naturalizm Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Jan Paweł II orędownik prawdy
Dominik Jedliński oraz Bartek Kurczab
Optyka Widmo Światła Białego Dyfrakcja i Interferencja
T58 Zasady dynamiki 2x45 wykład 2x45 ćwiczenia. I zasada dynamiki I zasada dynamiki może być (jest) formułowana na kilka sposobów. Najczęściej ma ona.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
Bezpieczeństwo na drodze
Każde powołanie, każda z dróg, na które wzywa nas Chrystus, prowadzi ostatecznie do spełnienia i do radości, ponieważ prowadzi do Boga, do uczestniczenia.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
Opracowała: Iwona Kowalik
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
To śmieszne...
Łamana Anna Gadomska S.P. 79 Łódź.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Druga debata szkolna W piątek 21 XI 2008 roku odbyła się w naszej szkole kolejna debata. Zgromadziliśmy się jak zwykle w sali nr 33.
Temat 6: Elementy podstawowe
Dzień bezpiecznego Internetu
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Zapis prezentacji:

Podstawowe pojęcia i zagadnienia filozofii Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania Instytut Filozofii UMCS http://bacon.umcs.lublin.pl/~lukasik www.filozofia.umcs.lublin.pl

(J. M. Bocheński, Współczesne metody myślenia 13) „Świat składa się z rzeczy (substancji), np. gór, roślin, ludzi itd., które określone są przez różne cechy — np. barwy, kształty, dyspozycje — i wzajemnie połączone różnorakimi relacjami. Ogólną nazwą filozoficzną dla wszystkiego, co jest i co może być jest „byt”: zgodnie z tym tak samo rzeczy, jak cechy i relacje nazywane są bytami. W każdym bycie można odróżnić dwa aspekty lub momenty: to czym […] on jest — a więc jego istotę, jego „co” […], uposażenie treściowe […], jego esencję — oraz moment, który polega na tym, że byt jest — jego istnienie, egzystencję. Gdy pewien byt jest taki a taki — np. jeśli pewna rzecz jest czerwona albo pewna geometryczna figura posiada dwa razy większą powierzchnię niż inna — mamy do czynienia z pewnym stanem rzeczy […]: przedmiot (tutaj w najogólniejszym sensie, a więc jako byt) ma się tak a tak, tzn. jest taki a taki”. (J. M. Bocheński, Współczesne metody myślenia 13) www.umcs.filozofia.lublin.pl

Arystoteles wyróżnił 10 kategorii (sposobów orzekania o bycie): substancja (rzecz) i 9 sposobów orzekania o niej: jakość ilość relacja czas miejsce położenie działanie posiadanie doznawanie www.umcs.filozofia.lublin.pl

Przedmiot przedmiot (łac. objectum) – coś, cokolwiek, co jest jakieś, tzn. ma przynajmniej jedną cechę: „x jest przedmiotem” = „x jest jakieś” termin najogólniejszy, zatem niemożliwy do zdefiniowania per genus proximum et differentiam specificam przedmioty istniejące (rzeczywiste) / nieistniejące (pomyślane, intencjonalne, fikcyjne np. pegaz) realne / idealne (np. punkt, liczba) konkretne / abstrakcyjne faktycznie istniejące / możliwe materialne / niematerialne (duchowe lub idealne). www.umcs.filozofia.lublin.pl

Egzystencja i nieegzystencjalna interpretacja przedmiotu interpretacja egzystencjalna: jeżeli coś jest jakieś, to (w pewien sposób) istnieje – jakościowe uposażenie przedmiotu jest związane z jakimś sposobem jego istnienia interpretacja nieegzystencjalna: stąd, że coś jest jakieś nie wynika, że istnieje: „treść przedmiotu pomyślanego nie musi być związana z istnieniem, a treść przedmiotu ujętego poznawczo (np. w spostrzeżeniu zmysłowym) może być zawsze od istnienia odseparowana” (Hempoliński, Filozofia współczesna 63) www.umcs.filozofia.lublin.pl

Byt gr. to on (od einai – być) – to, co jest, łac. ens (od esse – być, istnieć) ujęcie dystrybutywne – jakikolwiek przedmiot, byty rzeczywiste (istniejące lub możliwe) / pomyślane ujęcie kolektywne – ogół przedmiotów, rzeczywistość, wszystko ujęcie egzystencjalne – jest, istnieje metafizyka klasyczna (tomizm): byt jako pojęcie transcendentalne, kategorialnie niezdeterminowane (beztreściowe): byt realny/myślny (logiczny), bezwzględny (absolutny)/względny (pochodny), substancjalny/przypadłościowy (akcydens), aktualny/potencjalny, konieczny/przygodny, prosty/złożony, zupełny/niezupełny fenomenologia: byt 1) absolutny, 2) idealny, 3) realny, 4) intencjonalny www.umcs.filozofia.lublin.pl

Rzecz podstawowa kategoria przedmiotów (bytów), które charakteryzuje: autonomia bytowa (w przeciwieństwie do cech) jednostkowość (w przeciwieństwie do uniwersaliów) konkretność (nie abstrakcyjność) zupełność charakterystyki (brak miejsc niedookreślenia, jak np. w dziele sztuki) www.umcs.filozofia.lublin.pl

Arystoteles: substancja pierwsza (byt jednostkowy) rzecz odróżnia się od własności, relacji, stanów rzeczy, zdarzeń, procesów dyskutowane problemy: jak własności przysługują rzeczom?, co jest podłożem własności (hypokeimenon)?, czy rzeczy są w pełni autonomiczne Kartezjusz: res extensa (rzecz rozciągła = ciało), res cogitans (rzecz myśląca = dusza, umysł) Kant: Dinge an sich (rzecz sama w sobie) – niepoznawalna, transcendentna wobec umysłu podmiotu poznającego rzeczywistość Kotarbiński: reizm – wszelki przedmiot jest rzeczą (jedynym składnikiem rzeczywistości są rzeczy, nie istnieją cechy, stosunki, relacje, abstrakty…) www.umcs.filozofia.lublin.pl

Substancja (gr. ousia, łac. substantia) przedmiot bytowo autonomiczny: „[…] to, co istnieje przed wszystkim innym i co nie jest własnością niczego, lecz po prostu istnieje”. (Arystoteles, Metafizyka 1028a) Znaczenia terminu „substancja” substancja pierwsza (indywiduum, np. konkretny człowiek) wszelki przedmiot zdolny do autonomicznego istnienia substrat (gr. hypokeimenon) – podłoże cech (akcydensów) substancja druga (istota rzeczy — natura gatunkowa), istota rzeczy www.umcs.filozofia.lublin.pl

Arystoteles o substancji Substancją” nazywamy […] ciała proste, takie jak ziemia, ogień, woda i wszystko tego rodzaju, w ogóle ciała oraz rzeczy z nich złożone, zarówno zwierzęta, jak i istoty boskie, a także części ciał. Wszystkie te rzeczy nazywają się substancją, ponieważ nie są orzekane o przedmiocie, lecz wszystko inne jest orzekane o nich. Substancją w najściślejszym, najbardziej pierwotnym i najwyższym stopniu jest tym, co ani nie może być orzekane o podmiocie, ani nie może znajdować się w podmiocie, ma przykład poszczególny człowiek czy poszczególny koń” . (Arystoteles, Kategorie 2a-b) www.umcs.filozofia.lublin.pl

Cecha cechy — niesamoistne elementy rzeczy, w przeciwieństwie do substancji istnienie barw, kształtów polega na tym, że przysługują substancjom wewnętrzne (absolutne) i zewnętrzne (relacyjne) atrybuty (istotnie i konieczne) i akcydensy (przypadkowe) obiektywne i subiektywne pierwotne i wtórne ilościowe i jakościowe spór o uniwersalia (przedmiot pojęć ogólnych): realizm powszechnikowy (skrajny – Platon i umiarkowany – Arystoteles) a konceptualizm i nominalizm www.umcs.filozofia.lublin.pl

Jest Główne znaczenia słowa „jest”: przynależność indywiduum do zbioru (np. Sokrates jest człowiekiem) stosunek inkluzji (np. Człowiek jest ssakiem) stosunek identyczności (np. Gwiazda poranna jest Gwiazdą wieczorną) istnienie czegoś – „jest egzystencjalne” (np. Jest wielu filozofów w Polsce) „jest” pełni funkcję łącznika w zdaniu podmiotowo-orzecznikowym, ale również wyraża istnienie czegoś („jest” egzystencjalne) www.umcs.filozofia.lublin.pl

Istnienie istnienie - „jest” egzystencjalne „Jaka jest różnica między pojęciem przedmiotu A i pojęciem istniejącego przedmiotu A? W jakiej relacji pozostają więc do siebie wyrażenia” ‘A jest przedmiotem’ i ‘A istnieje’”? (M. Hempoliński, Filozofia współczesna 71) www.umcs.filozofia.lublin.pl

Istnienie i istota Czy istnienie jest cechą przedmiotu? istnienie jako szczególna własność przedmiotu: przedmiot X istnieje, jeśli oprócz własności w1, w2, … ma własność E (istnienia) Co musi się dołączyć do natury przedmiotu X, aby X istniał? Hume, Kant: nie można utworzyć osobnego pojęcia istnienia, „istnieje” nie jest predykatem (Kant: sto talarów rzeczywistych i sto możliwych nie różnią się niczym, tj. żadną cechą) istnienie nie jest cechą immanentną przedmiotu www.umcs.filozofia.lublin.pl

Konteksty istnienia istnienie nie jest cechą immanentną przedmiotu – jego istnienie może być określone w pewnym kontekście ontycznym konteksty istnienia – jeden czy wiele sposobów istnienia? myślenie potoczne, materializm, nauki przyrodnicze: kontekst istnienia – czas i przestrzeń, prawidłowości i oddziaływania kauzalne subiektywizm: świadomość, tzn. o istnieniu czegokolwiek można mówić jedynie w związku z świadomością podstawowy i niepodstawowe sposoby istnienia www.umcs.filozofia.lublin.pl

Kryteria istnienia Czy różne przedmioty mogą istnieć w różny sposób? W jaki sposób stwierdzić istnienie przedmiotu X? Obserwacja zewnętrzna (przedmioty czasowe i przestrzenne). Introspekcja (stany i treści świadomości). Wnioskowanie redukcyjne o obiektach nieobrewowalnych na podstawie obiektów obserwowalnych (o przyczynach ze skutków). Konstruowanie obiektów w naukach empirycznych (np. obiekty teoretyczne fizyki). Konstruowanie obiektów w naukach formalnych. Dedukowanie zdań o istnieniu obiektów w teoriach naukowych. Konstruowanie obiektów fikcyjnych. www.umcs.filozofia.lublin.pl

X istnieje, to znaczy istnieje… W przestrzeni [np. Tatry] W czasie [muzyka] W czasie i przestrzeni [obiekt fizyczny] W świadomości indywidualnej [akt psychiczny i jego treść] W świadomości społecznej [naród] W językach teorii naukowych [elektron, kwadrat] W językach utworów literackich [Hamlet] … www.umcs.filozofia.lublin.pl

Sposoby istnienia Istnienie realne (rzeczywiste, obiektywne) – nierealne (pozorne, subiektywne) Istnienie aktualne – możliwe Istnienie konieczne – przypadkowe Istnienie materialne – duchowe Istnienie idealne… www.umcs.filozofia.lublin.pl

natura rzeczywistości Zagadnienie substancji świata natura rzeczywistości monizm (materia lub duch) materializm spirytualizm dualizm (materia i duch) pluralizm (materia, duch, idee) www.umcs.filozofia.lublin.pl

natura rzeczywistości Zagadnienie substancji świata natura rzeczywistości materializm skrajny umiarkowany idealizm www.umcs.filozofia.lublin.pl

Zagadnienie substancji świata Spór o istnienie Boga teizm ateizm www.umcs.filozofia.lublin.pl

Zagadnienie istnienia powszechników zagadnienie istnienia uniwersaliów (przedmiotów pojęć ogólnych) nominalizm skrajny umiarkowany (konceptualizm) realizm (powszechnikowy / pojęciowy) umiarkowany www.umcs.filozofia.lublin.pl

Zagadnienie istnienia świata transcendentnego transcendentnego wobec świadomości metafizyczny idealizm subiektywny immanentny transcendentalny metafizyczny realizm naiwny krytyczny www.umcs.filozofia.lublin.pl

Zjawisko i istota rzeczy fenomenalizm obiektywny subiektywny esencjalizm naukowy spekulatywny www.umcs.filozofia.lublin.pl

Kategoria ontologiczna podstawowych przedmiotów kategorie obiektów podstawowych reizm dualizm pansomatryzm ewentyzm (procesualizm) atybutywizm obiektywny subiektywny relacjonim www.umcs.filozofia.lublin.pl

Zagadnienie zmian w świecie zagadnienie realności zmian wariabilizm (transjentyzm) permanentyzm (eternalizm) zagadnienie przyczynowości determinizm indeterminizm zagadnienie celowości kauzalizm teleologia www.umcs.filozofia.lublin.pl

stosunek układów wyższych do niższych Stosunek wyższych systemów do niższych stosunek układów wyższych do niższych redukcjonizm prymitywny wyrafinowany antyredukcjonizm www.umcs.filozofia.lublin.pl

stosunek czasu i przestrzeni (czasoprzestrzeni) do materii Czasoprzestrzeń a materia stosunek czasu i przestrzeni (czasoprzestrzeni) do materii absolutyzm (czas i przestrzeń istnieją niezależnie od materii – Newton) relacjonizm (czas i przestrzeń są systemami relacji między rzeczami – Leibniz) www.umcs.filozofia.lublin.pl

Status ontyczny czasu i przestrzeni obiektywizm (czas i przestrzeń istnieją niezależnie od świadomości) subiektywizm (czas i przestrzeń są apriorycznymi formami zmysłów) www.umcs.filozofia.lublin.pl

Zagadnienie źródeł poznania wersja psychologiczna (genetyczna): Czy istnieje wiedza wrodzona czy wszelka wiedza pochodzi z doświadczenia? Aprioryzm (natywizm) istnieje wiedza wrodzona [np. Platon, Descartes, Leibniz] Empiryzm genetyczny umysł jest tabula rasa: nihil est in intellectu, qod non prius fuerit in sensu [np. Arystoteles, Locke, Berkely, Hume] www.umcs.filozofia.lublin.pl

wersja metodologiczna (epistemologiczna) Zagadnienie źródeł poznania wersja metodologiczna (epistemologiczna) aprioryzm metodologiczny skrajny umiarkowany: istnieją sądy syntetyczne a priori empiryzm tylko twierdzenia analityczne są a priori www.umcs.filozofia.lublin.pl

racjonalizm (antyirracjonalizm) Zagadnienie źródeł poznania www.umcs.filozofia.lublin.pl

Zagadnienie granic poznania Czy umysł może poznać przedmioty transcendentne? Tak: epistemologiczny realizm Nie: epistemologiczny idealizm epistemologiczny idealizm mmmanentny: Umysł może poznać Jedynie własne przeżycia George Berkeley idaealizm transcendentalny: jedynie własne konstrukcje Immanuel Kant www.umcs.filozofia.lublin.pl

Zagadnienie prawdy Co to jest prawda? Definicja klasyczna (prawda jako zgodność myśli z rzeczywistością) Definicje nieklasyczne (prawda jako zgodność z kryteriami) koherencyjna ewidencyjna pragmatyczna powszechnej zgody www.umcs.filozofia.lublin.pl

Pytania kontrolne Zdefiniuj następujące pojęcia: przedmiot, rzecz, substancja, byt, cecha. Co to są konteksty istnienia? Wymień podstawowe kryteria istnienia. Omów różne sposoby istnienia. Wyjaśnij pojęcia: monizm, dualizm, pluralizm, materializm, idealizm. Na czym polega spór o uniwersalia? Na czym polega spór idealizmu metafizycznego z metafizycznym realizmem? Jakie są podstawowe zagadnienia teorii poznania? www.umcs.filozofia.lublin.pl

Literatura K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka J. M. Bocheński, Ku filozoficznemu myśleniu J. Wojtysiak, Filozofia T. Czeżowski, O metafizyce, jej kierunkach i zagadnieniach W. Krajewski, Współczesna filozofia naukowa. Metafilozofia i ontologia A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii M. Hempoliński, Filozofia współczesna J. Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej www.umcs.filozofia.lublin.pl