Produkt uzdrowiskowy
Uzdrowiska stanowią, jako jedyne, całoroczne centra ruchu turystycznego. To obszary wielofunkcyjne.
Uzdrowiska stając się wielofunkcyjnymi centrami zdrowia, turystyki, rekreacji, sportu i kultury są stymulatorami lokalnego i regionalnego rozwoju gospodarczego
Kategorie produktów turystycznych Produkt turystyczny jako: usługa (noclegowa, balneologiczna); wydarzenie (festiwale muzyczne, kongresy); impreza (turnus sanatoryjny, wycieczka objazdowa); obiekt (np. Hotel Spa Dr Irena Eris w Krynicy Zdroju); szlak (np. Szlak Naftowy); obszar (np. Uzdrowisko Rymanów Zdrój).
Podstawowe funkcje polskich uzdrowisk Lecznicza (np. Swoszowice, Wieniec Zdrój, Busko Zdrój, Nałęczów i Długopole Zdrój); Turystyczna (np. Krynica Zdrój, Ustroń, Muszyna, Rabka Zdrój, Szczawnica). Ponadto uzdrowiska sudeckie i nadmorskie. Złożona - z dominacją f. leczniczej, ale z dobrze rozwiniętą, sezonową bazą turystyczną (np. Iwonicz Zdrój, Kołobrzeg, Polańczyk). Infrastruktura szlaków turystycznych, walory wypoczynkowe, trasy narciarskie itp…
Trzy główne motywy przyjazdów do uzdrowisk, a mianowicie: Kuracja uzdrowiskowa Turystyczny 3. Nowe produkty turystyki zdrowotnej Podział ten może stanowić ważne kryterium różnicowania w ramach profilu klienta gmin uzdrowiskowych.
Produkt uzdrowiskowy obejmuje: Zdrowie; Przywracanie równowagi ciała i ducha; Wypoczynek aktywny; Kultura regionu; Natura i produkty tradycyjne i regionalne; Atrakcje przyrodnicze.
Zdrowie wodolecznictwo, kąpiele i natryski); pijalnie wód leczniczych; lecznictwo uzdrowiskowe (tradycyjne wodolecznictwo, kąpiele i natryski); pijalnie wód leczniczych; okłady borowinowe; inhalacje; masaże;
Zdrowie edukacja zdrowotna; edukacja żywieniowa.
Przywracanie równowagi ciała i ducha (Wellness i SPA) poprawa kondycji fizycznej (zajęcia ruchowe, komora kriogeniczna, pływanie, tenis itp.); relaks i odprężenie (muzykoterapia, aromatoterapia); zdrowe odżywianie; medycyna alternatywna, estetyczna i kosmetologia; odnowa biologiczna.
Wypoczynek aktywny (świadomy powrót do zdrowia) aktywność ruchowa; sporty wodne; jeździectwo; zwiedzanie.
Kultura regionu walory niematerialne; muzea; galerie. walory materialne; walory niematerialne; muzea; galerie.
Natura oraz produkty tradycyjne i regionalne wody mineralne; surowce lecznicze; smaki regionu (potrawy lokalne, tradycyjne i regionalne); rękodzielnictwo ludowe i artystyczne; festiwale i konkursy regionalne.
Atrakcje przyrodnicze krajobraz; pomniki przyrody; obszary chronione (parki i rezerwaty, Sieć Natura 2000); ścieżki przyrodnicze; ścieżki dydaktyczne (edukacyjne, historyczne).