Edukacja międzykulturowa poznawanie otaczającego świata
Winston Churchill rok 1947: - „Czym jest dziś Europa Winston Churchill rok 1947: - „Czym jest dziś Europa?” - „Kupą gruzów, kostnicą, wylęgarnią zarazy i nienawiści”.
Odmienność otaczającego świata wyzwaniem dla młodego pokolenia
MODEL GÓRY LODOWEJ Muzyka. Literatura. Sztuki piękne. Tańce ludowe i zabawy. Kuchnia i styl ubierania się. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Przeszłość i koncepcja przyszłości. Ideały wychowania. Rodowody. Status wieku i płci. Wzorce relacji międzyludzkich. Wzorce prowadzenia rozmów. Pojęcie piękna i skromności. Definicja grzechu. Kontrolowanie emocji. Wzorce podejmowania decyzji. Preferowanie konkurencji lub współpracy.
Proces uczenia się międzykulturowego przebiega na 3 różnych poziomach: poznawczym, emocjonalnym, behawioralnym (dotyczącym zachowań)
Przyczyny nieobecności edukacji międzykulturowej w polskich szkołach: niewystarczające przygotowanie nauczycieli z zakresu wiedzy i technik nauczania międzykulturowego; trudności w osiągnięciu przez nauczyciela własnej kompetencji międzykulturowej - brak znajomości języków obcych i niewystarczające przekonanie o znaczeniu tego typu edukacji; rzadka obecność tematyki międzykulturowej w podręcznikach, konieczność samodzielnego wyszukiwania materiałów źródłowych.
warsztaty międzykulturowe „Inny znaczy gorszy” warsztaty międzykulturowe dla uczniów
Stereotypy, dotyczące różnych społeczności i narodowości. 1. FAŁSZ 21. FAŁSZ 2. PRAWDA 22. PRAWDA 3. PRAWDA 23. PRAWDA 4. FAŁSZ 24. PRAWDA 5. FAŁSZ 25. FAŁSZ 6. FAŁSZ 26. PRAWDA 7. PRAWDA 27. PRAWDA 8. PRAWDA 28. FAŁSZ 9. FAŁSZ 29. PRAWDA 10. FAŁSZ 30. FAŁSZ 11. PRAWDA 31. FAŁSZ 12. FAŁSZ 32. PRAWDA 13. PRAWDA 33. PRAWDA 14. FAŁSZ 34. PRAWDA 15. PRAWDA 35. FAŁSZ 16. PRAWDA 36. PRAWDA 17. PRAWDA 37. FAŁSZ 18. PRAWDA 38. FAŁSZ 19. FAŁSZ 39. PRAWDA 20. FAŁSZ 40. FAŁSZ