TEATR GRECKI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Opracowała Ewa Turek.
Cały świat jest teatrem….
Religia w starożytnej Grecji
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Teatr Anna Kozłowska Kl. IIc.
Przez dzieje teatru.
PANTEON BOGÓW OLIMPIJSKICH
Labirynt zwany teatr – geneza teatru i dramatu antycznego.
Teatr i dramat grecki Janina Świergolecka i Zbigniew Gołaszewski.
Starożytny teatr grecki
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
Dramat i teatr antyczny
Polski pianista i kompozytor
TEATR GRECKI Oprac. Anna Horodelska.
W teatrze starożytnej Grecji
POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI
CZYLI CO WARTO WIEDZIEĆ O ŚWIECIE NA SCENIE
Temat: Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu.(str )
QUIZ.
Zabytki Grecji.
Ludowo-religijna geneza tragedii antycznej.
Prezentacja dla uczniów szkół gimnazjalnych
Prawo do udziału w życiu kulturowym
Geneza teatru i dramatu antycznego
Teatr w Polsce w dobie oświecenia
ZABYTKI STAROŻYTNEJ GRECJI.
Leksykon Bogów i Bogiń greckich
Teatr Grecki.
Narodziny teatru.
Początki teatru starożytnej Grecji
Jan Dorman.
IGRZYSKA OLIMPIJSKIE.
Dzieje teatru greckiego Kinga Długosz Va
NARODZINY EUROPEJSKIEGO TEATRU
TRAGICY GRECCY.
TEATR Zuzanna Stasiak Klasa 5B.
O sztuce aktorskiej na przestrzeni wieków
Osiągnięcia starożytnej Grecji
TEATR Pracownicy teatru.
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
TEATR GRECKI.
Maski Greckie.
Lekcja języka polskiego poświęcona edukacji teatralnej
Teatr grecki.
Teatr powstał niedaleko: Przejdź się i podziękuj Grekom…
Prezentacja dla uczniów trzeciej klasy gimnazjum Agnieszka Nowak
UROCZYSTOŚCI Codzienną egzystencję urozmaicały różnorodne uroczystości i rocznice. Brali w nich udział liczni krewni i znajomi. W każdym domu znajdował.
Prezentacja dla uczniów trzeciej klasy gimnazjum
TEATR GRECKI.
2 czerwca 2015 klasa 2a na wycieczce w Teatrze Muzycznym na musicalu pt. „Zorro”
Antyczna Grecja.
Prezentacja „SZALONE NOŻYCZKI” Moje wrażenia po spektaklu... Kochani chcę wam przedstawić prezentację.
DRAMAT I TEATR STAROŻYTNEJ GRECJI
Metody komunikacji.
Teatr grecki.
Teatr – jak to działa? Projekt realizowany przez uczennice klasy IA z panią Agnieszką Bartoszek - Grzelak.
Od Wielkich Dionizji do teatru antycznego
Jak wypoczywali, świętowali i bawili się Hellenowie.
TEATR GRECKI. Historia boga Dionizosa  Teatr antyczny narodził się około VI wieku p.n.e. w Grecji. Początkowo miał charakter sakralny, gdyż wywodził.
Z mitologi ą greck ą wi ążą si ę narodziny teatru oraz igrzysk olimpijskich.
ŚREDNIOWIECZE Średniowiecze jest epoką obejmującą aż 1000 lat (od V do XV wieku), przez co bardzo zróżnicowaną. Jest to okres bardzo długi, w którym wiele.
Budowa teatru greckiego
Podkarpackie Stowarzyszenie Głuchych
Teatr starożytny Jakub Brzozowski
TEATR ANTYCZNY PREZENTACJA.
Spektakl. Teatralny „ Morska
 Rozwój tragedii greckiej
Zapis prezentacji:

TEATR GRECKI

Spis treści Narodziny Teatru Dionizos – Ojciec Dramatu Twórczość Co to były dionizje? Aktorstwo Schemat teatru greckiego Rola chóru I tak na koniec… Start

Narodziny Teatru Teatr antyczny narodził się około VI wieku p.n.e. w Grecji. Początkowo miał charakter sakralny, gdyż wywodził się z uroczystości ku czci boga wina, witalności, życia i biesiad Dionizosa. Dionizos był synem Zeusa i śmiertelniczki Semele, która zmarła w czasie jego narodzin. Dionizosem opiekowały się nimfy, muzy uczyły go śpiewu i tańca, a pozostałymi sprawami wychowania zajmował się Sylen. Dalej Wstecz

Dionizos był bogiem, który wolał ziemię od Olimpu, był dobry i serdeczny dla ludzi i zwierząt. Potrafił stwarzać miód i mleko, symbole dobrobytu. Nauczył ludzi na całym świecie, jak mają uprawiać winną latorośl. Spis Treści Dalej Wstecz

Dionizos Wstecz Dalej

W Atenach cztery razy do roku odbywały uroczystości się ku jego czci. W styczniu odbywały się Lenaje, które były świętem wytłaczania wina. Pod koniec lutego odbywały się Anesterie, święto otwierania butelek z młodym winem. Na przełomie marca i kwietnia odbywały się Wielkie Dionizje najważniejsze z wszystkich tych świąt. Jesienią odbywały się Małe Dionizje, które były świętem winobrania. DalejSlajd 7 Wstecz

Z tych obrzędów wyrosła antyczna tragedia grecka. W czasie Wielkich Dionizji, po tym jak złożono już Dionizosowi ofiary, chór przebrany w koźle skóry śpiewał dytyramb, dziękczynną pieśń  ku czci tegoż boga. Z tych obrzędów wyrosła antyczna tragedia grecka. Przedstawienia teatralne zaczęły towarzyszyć uroczystościom sakralnym od VI wieku. Polegały na rozmowie przodownika chóru, czyli koryfeusza z resztą chóru, później koryfeusz stał się aktorem. Spis Treści Dalej Wstecz

Twórczość Dziwne musiało to być widowisko, w którym jeden aktor odgrywał kilka różnych ról. Tak było za czasów pierwszego znanego tragika Tespisa (VI w. p.n.e.).  Drugi znany tragik, Ajschylos żyjący na przełomie VI i V w.p.n.e. wprowadził drugiego aktora, co znacznie zdynamizowało przedstawienie. Po raz pierwszy przedstawienia teatralne były zorganizowane przez Pizystrata. Dalej Wstecz

Ajschylos Dalej Wstecz

Sofokles (496-406 p.n.e.), był trzecim tragediopisarzem greckim (autor ok. 120 sztuk: 90 tragedii, 30 dramatów satyrowych). który wprowadził innowacje w zakresie sposobu wystawiania dramatu: dodał trzeciego aktora, zwiększył liczbę członków chóru z 12 do 15 i rolę przodownika chóru. Tematykę czerpał z mitów trojańskich, tebańskich i ateńskich. Tragedie Sofoklesa były popularne w renesansie i w XIX w. (zwłaszcza w Niemczech), do dziś grane są w teatrach. Dalej Wstecz

Sofokles Spis Treści Dalej Wstecz

Co to były Dionizje? Widowiska teatralne cieszyły się w starożytnej Grecji ogromnym zainteresowaniem, początkowo miały charakter religijny, który z czasem zatracały. Wielkie Dionizje trwały kilka dni;  pierwszego dnia składano Dionizosowi ofiarę z kozła, śpiewano dytyramb, przenoszono posąg Dionizosa w miejsce, w którym następnego dnia były zaplanowane występy teatralne. Dalej Wstecz

Drugiego dnia przysłuchiwano się pieśniom chórów, przez kolejne dni odbywały się przedstawienia teatralne, które brały udział w konkursie, ostatniego dnia świąt ogłaszano, które przedstawienie wygrało. Dalej Wstecz

Spis Treści Dalej Wstecz

Aktorstwo Aktorami w teatrze greckim mogli być tylko mężczyźni, którzy odgrywali także role kobiece. Aktorów nie mogło być więcej, aniżeli trzech. Na twarzach mieli maski, a na nogach koturny, który dawały wrażenie, że aktorzy są wyżsi, aniżeli w rzeczywistości. Maski miały otwory wykonane w taki sposób, aby zwiększyć akustykę głosu Dalej Wstecz

Maski pełniły także inną funkcję, upodabniały aktora do granej przez niego postaci, informowały o wieku i płci bohatera. Aktorzy w teatrze greckim mieli na głowach peruki, a ich barwne kostiumy składały się z długiej szaty, zwanej chitonem i himationu, który był rodzajem krótkiego płaszcza zarzucanego na jedno ramię. Dalej Wstecz

Spis Treści Wstecz Dalej

Schemat teatru greckiego Widownia w teatrze greckim, czyli theatron, była zazwyczaj sytuowana na stoku wzgórza, i wyglądała podobnie do dzisiejszych widowni. Widzowie siedzący na kamiennych nie zasłaniali sobie nawzajem, a zarazem doskonale widzieli wszystko to co działo się na przestrzeni, na której występowali aktorzy wraz z chórem. Dalej Wstecz

Ta przestrzeń składała się z miejsca przeznaczonego dla chóru, czyli orchestry, ołtarza i skene, która była swego rodzaju garderobą. Dalej Wstecz

Spis Treści Dalej Wstecz

Rola Chóru W starożytnej tragedii obowiązkowa była obecność chóru. Pierwotnie zajmował on główną role w przedstawieniu, z czasem, kiedy liczba aktorów zwiększyła się do trzech, znaczenie chóru zmalało. Chór śpiewał pieśń na rozpoczęcie przedstawienia ( parodos) i jego zakończenie ( exodos). Dalej Wstecz

W czasie przedstawienia chór wykonywał pieśni, zwane stasimonami, które przeplatały się z epejsodionami, w których grali aktorzy. Kommosem nazywano wystąpienie chóru na przemian z aktorem. Dalej Wstecz

Wstecz Dalej

Udział chóru w przedstawieniu był różny u poszczególnych tragików Udział chóru w przedstawieniu był różny u poszczególnych tragików. Niektóre z jego funkcji to komentowanie akcji, wypowiadanie sądów, informowanie widza, o tym czego nie dowiedział się z dialogów bohaterów, a jest konieczne dla zrozumienia akcji. Chór występował także w komedii, wypowiadał tam tzw. parabazy, czyli nie związane z akcją luźne wypowiedzi satyryczne, często związane z aktualną sytuacją polityczną. Spis Treści Dalej Wstecz

I tak na koniec… Spektakle były organizowane przez trzech choregów, których zadaniem poza dopilnowaniem spraw finansowych, było wybranie członków chóru, czyli choretów. Wybierano kilkanaście osób spośród amatorów, którzy pod kara grzywny musieli się zgodzić na występ. Choregowie wybierali także aktorów. Aktora, który grał główną role w przedstawieniu nazywano protagonistą. Aktor ten mógł wybrać z kolei, kto będzie grał przedstawieniu drugą rolę, a także osobę, która miała zagrać trzecią rolę. Dalej Wstecz

Większość teatrów greckich zachowało się w dobrym stanie do naszych czasów. Ciekawostką na temat teatru greckiego jest to, że teatr o najlepszej akustyce znajduje się w Mykenach. Rzucając złotówkę na scenę, dźwięk słychać na samej górze. Japończycy zastanawiali się, co jest powodem tak dobrej akustyki, dlatego postanowili zbudować taki sam, wręcz identyczny, z dokładnością do każdej szczeliny na siedzeniach. Ale mimo to w teatrze japońskim dźwięk jest dużo gorszy niż w greckim. Japończycy chcieli nawet rozłożyć teatr na części, aby sprawdzić, co jest powodem tak wspaniałego rozchodzenia się dźwięku.   Dalej Wstecz

Dalej Wstecz

Spis Treści Koniec Wstecz

Opracowała Katarzyna Moryl Koniec Dziękuję za uwagę Opracowała Katarzyna Moryl Klasa 6D