SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przeciwdziałanie przemocy domowej
Advertisements

Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Dziecko na wagarach Leniwe, niedopilnowane czy przestraszone?
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Obcy na ulicy i w sieci.
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Wychowanie dziecka według Janusza Korczaka
Bezpieczeństwo w sieci
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
MOBBING definicja zjawiska
Co to jest naruszenie nietykalność cielesnej ?
Czy Twoje dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
TYDZIEŃ WALKI Z PRZEMOCĄ w ZSP w Jasienicy 14 – 22 kwietnia 2010
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
warsztaty dla rodziców
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
20 reguł dobrego wychowania dzieci.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Praca z dzieckiem agresywnym
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Prawa dziecka.
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Placówki specjalistyczne świadczące pomoc Szkole, Rodzinie i Uczniowi
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
ASERTYWNOŚĆ.
czyli jak mówić bez oskarżenia
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Postawa asertywna.
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Mean Creek reż. Jacob Aron Estes USA Agresja Trzech chłopaków zamyka w szkolnej toalecie kolegę z klasy. Dziewczyny zamieściły na fb zdjęcie koleżanki,
Szkoła bez przemocy.
PRZEMOC I AGRESJA.
Czerwiec 2013 Słowo Życia «To się Bogu podoba, jeżeli dobrze czynicie, a znosicie cierpienia» (1 P 2,20).
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
ASERTYWNOŚĆ AGRESJA ULEGŁOŚĆ
Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia. Radość, miłość, zadowolenie, a także smutek, lęk, złość, gniew, poczucie winy, zazdrość to uczucia, które mają.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Podstawowe umiejętności pomagania
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
KODEKS PRZEDSZKOLAKA PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
KINGA REJ V G.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
Mądrze, grzecznie i bezpiecznie korzystam z Internetu
Dwie głowy | materiał pomocniczy
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Sukces i spokój umysłu - sekrety dwóch dróg do szczęścia
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej szkole
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Zapis prezentacji:

SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE Dr Elżbieta Zubrzycka Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Program Bezpieczne dziecko SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE

2.Kiedy dochodzi do tragedii… Kiedy dochodzi do tragedii, i jakieś dziecko popełnia samobójstwo, dręczone oraz poniżane przez kolegów i koleżanki, wszyscy zadają sobie pytania: Dlaczego dzieci to robią? Dlaczego nikt nic nie powiedział? Dlaczego ofiara nie szukała pomocy? W dalszej części wystąpienia będę się starała odpowiedzieć na te pytania i zaproponuję co robić, żeby zapobiegać takim sytuacjom w przyszłości.

3. Najpierw nauczyć, potem wymagać – najważniejsze treści Książki dydaktyczne, przekazują niezbędne informacje wprost. Kompendium wiedzy dla dzieci.

4. Po czym dzieci mają rozpoznać, że skończyła się zabawa, a zaczęło krzywdzenie drugiej osoby? Jaka jest różnica pomiędzy: Uczciwą bójką a biciem ? ………………………………. Kiedy dziecko jest skarżypytą, a kiedy rozsądnym informatorem? Żartem, a wyśmiewaniem się, szydzeniem, poniżaniem? Zwracaniem uwagi a nieustannym, poniżającym krytykowaniem: Zabawą a dręczeniem fizycznym i psychicznym? Kiedy nie wolno dotrzymywać tajemnicy? ………………………………. Co to są dobre i złe sekrety Do czego prowadzi zmowa milczenia? Na czym polega czynne wspieraniem dręczyciela? Co wynika z biernej postawy wobec przemocy? Skąd się bierze siła dręczyciela?

5. Opowiadania, które dzieci chętnie czytają i uczą się pomiędzy wierszami

6. Jak rozmawiać, żeby się porozumieć i uniknąć konfliktu Seria: komunikacja dla dzieci Opowiadanie + krótka część dydaktyczna

7. Działania prewencyjne – czego nauczyć już w przedszkolu: Określenie zasady szacunku, jako wyznaczającej stosunki pomiędzy porządnymi ludźmi; Wyznaczenie granic dopuszczalnych zachowań, tak ze strony dzieci jak i dorosłych; Budowanie poczucia własnej wartości dziecka; Prawo dziecka do mówienia NIE

8. Korygowanie błędnych przekonań Mam prawo (trzeba pamiętać, że inni też je mają): cenić się i szanować, nie wiedzieć i nie rozumieć, mieć swoje zdanie i wyrażać je, sięgać po to, czego chcę, nie krzywdząc innych, popełniać błędy, odmawiać, bronić siebie przed innymi ludźmi, odnosić sukcesy, zwracać się o pomoc, do prywatności, do korzystania ze swoich praw.

9. Przeciwdziałanie zmowie milczenia Uzmysłowienie dzieciom mechanizmu przemocy: zastraszania przez dręczyciela, strachu sterującego grupą, wspierającej dręczyciela bierności, uzmysłowienie skutków dla ofiary, obserwatorów i dręczyciela, ukazanie niesprawiedliwości, jaką jest bezkarność dręczyciela, uwrażliwienie na krzywdę i cierpienie, rozwój empatii pokazanie prawa i obowiązku szukania pomocy u dorosłych, w przypadku krzywdy lub zagrożenia.

10. Perspektywa ofiary, biernych obserwatorów i dręczyciela Co może zrobić ofiara przemocy? Ćwiczenie zachowań i komunikacji; Co może zrobić grupa? Kto jest w większości? Konsekwencje bierności; Perspektywa dręczyciela

11. Dręczyciel i ofiara potrzebują pomocy Zazwyczaj dręczyciel wywołuje złość i represje; Łatwo źle ocenić człowieka; Dręczyciel potrzebuje pomocy; Wszyscy zapominają o ofierze – więc jak pomóc dręczonemu dziecku?

12.Jak się porozumiewać, żeby nie doprowadzać do konfliktów? Podstawy komunikacji: Obrona własnych granic; Wstęp do asertywności; Konkretne wypowiedzi, które zapobiegają konfliktom (np. Po kolei, Jak skończę, Przyłącz się i wiele innych…).

13. Sztuka skutecznego porozumiewania się dla wszystkich: dręczycieli, ofiar i biernych obserwatorów Podstawy komunikacji: Myślenie – uczucia – zachowania; Kontrola nad własnymi myślami i wyobraźnią; Jak zapanować nad złością? Jak rozmawiać w złości?

14. Można zapanować nad myślami …i warto Głębokie przekonania, nastawienie i myślenie; Przewidywanie przyszłości; Przypuszczenia; Emocjonalna reakcja na myśli; Zachowania pod wpływem emocji; Budowanie poczucia własnej wartości.

15. Kiedy już doszło do przemocy … Społeczeństwo po stronie sprawcy – dlaczego??? Do kogo się zwrócić po pomoc? Skąd czerpać informacje? Jak mówić o krzywdzie? Podejmowanie decyzji.

16. Wszystkim nam zależy ! Więcej jest ludzi przeciwnych przemocy, niż tych, którzy ją popierają. NAS JEST WIĘCEJ! Wspólnymi siłami możemy wprowadzić zmiany na lepsze. Dziękuję bardzo i zapraszam do dyskusji.