28. 04. 20101 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

Jak widzę cząstki elementarne i budowę atomu.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Obwody elektryczne, zasada przepływu prądu elektrycznego
Materia ma budowę ziarnistą.
Makroskopowe właściwości materii a jej budowa mikroskopowa
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Jak widzę cząstki elementarne i budowę atomu?.
Właściwości i budowa gazów
PREZENTACJA WYKONANA PRZEZ GRUPĘ 2 Z GIMNAZJUM NR 1 W CHEŁMŻY
WALEC KULA Bryły obrotowe STOŻEK.
Bryły obrotowe V – objętość Pc – pole powierzchni całkowitej.
Budowa Cząsteczkowa Materii.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Odkrywanie cząstek elementarnych cześć I
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Rutkach ID grupy:
Figury przestrzenne.
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Sposoby łączenia się atomów w cząsteczki
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sierakowicach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy:
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE GRUPY
Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Doświadczenia z budowy materii
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
BUDOWA MATERII. Zespół Szkół w Starym Polu.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
1.
1.
ELEKTROSTATYKA I PRĄD ELEKTRYCZNY
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat?
Budowa cząsteczkowa materii Gimnazjum Samorządowe nr 2 z oddziałami integracyjnymi w Iławie gr. 96/102 kompetencja matematyczno-przyrodnicza.
Rodzaje wiązań chemicznych
BRYŁY OBROTOWE Wykonał: Jan Kowalski.
Patrycja Walczak Kl. III-5 Przedstawia BRYŁY OBROTOWE.
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
1.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
1.
Co Obrócić?.
BRYŁY.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Rozpoznawanie brył przestrzennych
Stożek walec kula BRYŁY OBROTOWE.
Figury obrotowe.
Budowa atomu. Izotopy opracowanie: Paweł Zaborowski
Właściwości i budowa materii
Budowa atomu.
1.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Doświadczenie Rutherforda. Budowa jądra atomowego.
Zapis prezentacji:

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA

Plan prezentacji Dane szkoły Prezentacja zespołu Atomy Uzupełnianie tabel Cząsteczki Materia Przykłady materii Stany skupienia materii Badanie cząsteczkowej budowy materii Ciekawostka Ruch cząstek Walec Ziemia

Zespół Szkół im. Rodu Działyńskich w Bratianie Adres Szkoły: ul. Szkolna 2, BRATIAN 13 – 300 Nowe Miasto Lub. Imię i nazwisko opiekuna: Janusz Karkut ID grupy: 96/81_MP_G2

SZKOLNY ZESPÓŁ KOMPETENCYJNY O PROFILU MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZYM 1.Dominika Giziewska 2.Patrycja Golder 3.Sylwester Kalinowski 4.Karolina Kołodziejska 5.Paweł Marszelewski 6.Łukasz Mówiński 7.Małgorzata Nowińska 8.Klaudia Stasińska 9.Klaudia Wadecka 10.Michalina Zielińska

Atomy Każdy pierwiastek w układzie okresowym ma przypisane sobie dwie charakterystyczne liczby: liczbę atomową Z i liczbę masową A. Z = liczbie protonów = liczbie elektronów w obojętnym atomie Z = p + = e - A = liczbie nukleonów (protonów i neutronów) A = nukl = p + + n 0 Atom jest elektrycznie obojętny. W dużym uproszczeniu przyjmuje się, że zbudowany jest z dodatniego jądra, otoczonego chmurą ujemnych elektronów. W skład jądra wchodzą protony i neutrony. Suma ich liczb stanowi liczbę nukleonów. Działają między nimi tzw. siły jądrowe, decydujące o trwałości jądra. Dodatni ładunek jądra w obojętnym atomie jest równoważony przez odpowiednią liczbę elektronów poza jądrem.

Uzupełnianie pustych miejsc w tabeli ZApnukln

Cząsteczki Cząsteczki składają się z co najmniej dwóch atomów. Występują w nich wiązania kowalencyjne spolaryzowane, kowalencyjne niespolaryzowane lub jonowe. Cząsteczki różnią się masą oraz ilością atomów. Duża różnorodność cząsteczek spowodowana jest tym, że istnieje wiele atomów, a każdy z każdym można połączyć w cząsteczkę. Każda cząsteczka ma inne właściwości. Spowodowane jest to różnorodnością atomów z których zostały zbudowane. Cztery różne zapisy tego samego związku

Materia Materią jest wszystko, co ma masę i zajmuje objętość, wszystko, czego możesz dotknąć. Materia składa się z wszystkich materiałów dokoła nas - gazów, cieczy i ciał stałych o różnych kształtach i wymiarach. Atom jest najmniejszą jednostką budowy pierwiastka chemicznego, ale już - bez naruszenia zasadniczych właściwości pierwiastka - niepodzielną. Cząsteczka jest najmniejszą jednostką budowy związku chemicznego, ale już - bez naruszenia zasadniczych właściwości związku chemicznego - niepodzielną. Skupienia materii zwane cząsteczkami zbudowane są z mniejszych jednostek strukturalnych zwanych atomami.

Przykłady materii

Stany skupienia materii Ciała stałe Ciecze Gazy -ustalony kształt i objętość; -uporządkowanie dalekiego zasięgu; -oddziaływania harmoniczne; -słabo ściśliwe; -uporządkowanie bliskiego zasięgu; -tworzą powierzchnię swobodna; -cząsteczki poruszają się swobodnie; -oddziaływanie jedynie w wyniku zderzeń; -duża ściśliwość;

Badanie cząsteczkowej budowy materii 1 Doświadczenie 1 Zbadajmy mieszające się ciecze Do doświadczenia potrzebujemy: wodę, denaturat, wąską szklankę. Przebieg doświadczenia: Do wąskiej szklanki wlewamy wodę (trochę mniej niż połowa jej objętości), a następnie taką samą objętość denaturatu (tak, aby ciecze się nie wymieszały). Zaznacz pisakiem górny poziom cieczy. Teraz możesz wymieszać ciecze. Co zaobserwowałeś? Doświadczenie 2 Dyfuzja Potrzebne pomoce: szklanka wody, esencja herbaty, szklanka. Przebieg doświadczenia: Do szklanki z wodą wlej esencję herbaty i zaobserwuj co się stało? Początkowo tylko część cząsteczek herbaty i wody wymieszało się. Jednak z upływem czasu rozprzestrzenianie się cząsteczek wody między cząsteczkami herbaty jest coraz większe, aż wreszcie obejmuje całą objętość cieczy.

Badanie cząsteczkowej budowy materii 2 Potrzebne pomoce: Kasza (bądź mąka), groch, szklanka. Przebieg doświadczenia: Do szklanki wsypujemy groch i podobną objętość kaszy. Zaznacz górną poziom, a następnie wymieszaj wszystko. Co zaobserwowałeś? Groch i kasza wymieszały się tak, że objętość mieszaniny jest mniejsza niż przed wymieszaniem. - kasza - groch

Ciekawostka Jednym ze zjawisk świadczącym o tym, że cząsteczki są w ciągłym ruchu jest zjawisko zaobserwowane w 1827r. przez angielskiego uczonego Roberta Browna. Badał on, przez mikroskop, zawieszone w wodzie pyłki kwiatów. Brown zauważył, że pyłki kwiatów wykonywały ciągły i chaotyczny ruch. Ruch pyłków spowodowany był ruchem cząsteczek wody (których nie było widać pod mikroskopem).

Ruch cząstek Materia jest zbudowana z cząsteczek, które znajdują się w ciągłym ruchu. Na skutek wzajemnych zderzeń, w dowolnej chwili różne cząsteczki mają różne prędkości. Jak na rysunku prędkości te mają różne zwroty, kierunki i wartości, które ciągle się zmieniają. Wykorzystując średnią arytmetyczną możemy wyliczyć szybkość średnią cząsteczek z następującego wzoru: gdzie oznaczają szybkości poszczególnych cząstek w danej chwili, zaś n jest liczbą cząstek.

Wszystko jest w ruchu, wszystko się kręci….

Obracając prostokąt... Walec jest to figura przestrzenna, która powstaje przez obrót prostokąta wokół jednego z boków. Walec jest to figura przestrzenna, która powstaje przez obrót prostokąta wokół jednego z boków. S spodek wysokości rpromień podstawy wysokość oś obrotu

Objętość walca

Pole powierzchni walca

Przekrój osiowy walca

Przekrój poprzeczny walca

Kula Kula jest bryłą obrotową powstałą przez obrót koła lub półkola dookoła prostej, w której zawarta jest jego średnica. Kula jest bryłą obrotową powstałą przez obrót koła lub półkola dookoła prostej, w której zawarta jest jego średnica. r

Wnętrze Ziemi Przeszłość geologiczna Ziemi: ery i okresy PREKAMBR PALEOZOIK -KAMBR -ORDOWIK -SYLUR -DEWON -KARBON -PERM MEZOZOIK -TRIAS -JURA -KREDA KENOZOIK -PALEOGEN -NEOGEN

A MY NA PLATFORMIE PREKAMBRYJSKIEJ…

Wracamy do domu…

Dziękujemy za uwagę