Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Plan prezentacji Dane szkoły Prezentacja zespołu Atomy Uzupełnianie tabel Cząsteczki Materia Przykłady materii Stany skupienia materii Badanie cząsteczkowej budowy materii Ciekawostka Ruch cząstek Walec Ziemia
Zespół Szkół im. Rodu Działyńskich w Bratianie Adres Szkoły: ul. Szkolna 2, BRATIAN 13 – 300 Nowe Miasto Lub. Imię i nazwisko opiekuna: Janusz Karkut ID grupy: 96/81_MP_G2
SZKOLNY ZESPÓŁ KOMPETENCYJNY O PROFILU MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZYM 1.Dominika Giziewska 2.Patrycja Golder 3.Sylwester Kalinowski 4.Karolina Kołodziejska 5.Paweł Marszelewski 6.Łukasz Mówiński 7.Małgorzata Nowińska 8.Klaudia Stasińska 9.Klaudia Wadecka 10.Michalina Zielińska
Atomy Każdy pierwiastek w układzie okresowym ma przypisane sobie dwie charakterystyczne liczby: liczbę atomową Z i liczbę masową A. Z = liczbie protonów = liczbie elektronów w obojętnym atomie Z = p + = e - A = liczbie nukleonów (protonów i neutronów) A = nukl = p + + n 0 Atom jest elektrycznie obojętny. W dużym uproszczeniu przyjmuje się, że zbudowany jest z dodatniego jądra, otoczonego chmurą ujemnych elektronów. W skład jądra wchodzą protony i neutrony. Suma ich liczb stanowi liczbę nukleonów. Działają między nimi tzw. siły jądrowe, decydujące o trwałości jądra. Dodatni ładunek jądra w obojętnym atomie jest równoważony przez odpowiednią liczbę elektronów poza jądrem.
Uzupełnianie pustych miejsc w tabeli ZApnukln
Cząsteczki Cząsteczki składają się z co najmniej dwóch atomów. Występują w nich wiązania kowalencyjne spolaryzowane, kowalencyjne niespolaryzowane lub jonowe. Cząsteczki różnią się masą oraz ilością atomów. Duża różnorodność cząsteczek spowodowana jest tym, że istnieje wiele atomów, a każdy z każdym można połączyć w cząsteczkę. Każda cząsteczka ma inne właściwości. Spowodowane jest to różnorodnością atomów z których zostały zbudowane. Cztery różne zapisy tego samego związku
Materia Materią jest wszystko, co ma masę i zajmuje objętość, wszystko, czego możesz dotknąć. Materia składa się z wszystkich materiałów dokoła nas - gazów, cieczy i ciał stałych o różnych kształtach i wymiarach. Atom jest najmniejszą jednostką budowy pierwiastka chemicznego, ale już - bez naruszenia zasadniczych właściwości pierwiastka - niepodzielną. Cząsteczka jest najmniejszą jednostką budowy związku chemicznego, ale już - bez naruszenia zasadniczych właściwości związku chemicznego - niepodzielną. Skupienia materii zwane cząsteczkami zbudowane są z mniejszych jednostek strukturalnych zwanych atomami.
Przykłady materii
Stany skupienia materii Ciała stałe Ciecze Gazy -ustalony kształt i objętość; -uporządkowanie dalekiego zasięgu; -oddziaływania harmoniczne; -słabo ściśliwe; -uporządkowanie bliskiego zasięgu; -tworzą powierzchnię swobodna; -cząsteczki poruszają się swobodnie; -oddziaływanie jedynie w wyniku zderzeń; -duża ściśliwość;
Badanie cząsteczkowej budowy materii 1 Doświadczenie 1 Zbadajmy mieszające się ciecze Do doświadczenia potrzebujemy: wodę, denaturat, wąską szklankę. Przebieg doświadczenia: Do wąskiej szklanki wlewamy wodę (trochę mniej niż połowa jej objętości), a następnie taką samą objętość denaturatu (tak, aby ciecze się nie wymieszały). Zaznacz pisakiem górny poziom cieczy. Teraz możesz wymieszać ciecze. Co zaobserwowałeś? Doświadczenie 2 Dyfuzja Potrzebne pomoce: szklanka wody, esencja herbaty, szklanka. Przebieg doświadczenia: Do szklanki z wodą wlej esencję herbaty i zaobserwuj co się stało? Początkowo tylko część cząsteczek herbaty i wody wymieszało się. Jednak z upływem czasu rozprzestrzenianie się cząsteczek wody między cząsteczkami herbaty jest coraz większe, aż wreszcie obejmuje całą objętość cieczy.
Badanie cząsteczkowej budowy materii 2 Potrzebne pomoce: Kasza (bądź mąka), groch, szklanka. Przebieg doświadczenia: Do szklanki wsypujemy groch i podobną objętość kaszy. Zaznacz górną poziom, a następnie wymieszaj wszystko. Co zaobserwowałeś? Groch i kasza wymieszały się tak, że objętość mieszaniny jest mniejsza niż przed wymieszaniem. - kasza - groch
Ciekawostka Jednym ze zjawisk świadczącym o tym, że cząsteczki są w ciągłym ruchu jest zjawisko zaobserwowane w 1827r. przez angielskiego uczonego Roberta Browna. Badał on, przez mikroskop, zawieszone w wodzie pyłki kwiatów. Brown zauważył, że pyłki kwiatów wykonywały ciągły i chaotyczny ruch. Ruch pyłków spowodowany był ruchem cząsteczek wody (których nie było widać pod mikroskopem).
Ruch cząstek Materia jest zbudowana z cząsteczek, które znajdują się w ciągłym ruchu. Na skutek wzajemnych zderzeń, w dowolnej chwili różne cząsteczki mają różne prędkości. Jak na rysunku prędkości te mają różne zwroty, kierunki i wartości, które ciągle się zmieniają. Wykorzystując średnią arytmetyczną możemy wyliczyć szybkość średnią cząsteczek z następującego wzoru: gdzie oznaczają szybkości poszczególnych cząstek w danej chwili, zaś n jest liczbą cząstek.
Wszystko jest w ruchu, wszystko się kręci….
Obracając prostokąt... Walec jest to figura przestrzenna, która powstaje przez obrót prostokąta wokół jednego z boków. Walec jest to figura przestrzenna, która powstaje przez obrót prostokąta wokół jednego z boków. S spodek wysokości rpromień podstawy wysokość oś obrotu
Objętość walca
Pole powierzchni walca
Przekrój osiowy walca
Przekrój poprzeczny walca
Kula Kula jest bryłą obrotową powstałą przez obrót koła lub półkola dookoła prostej, w której zawarta jest jego średnica. Kula jest bryłą obrotową powstałą przez obrót koła lub półkola dookoła prostej, w której zawarta jest jego średnica. r
Wnętrze Ziemi Przeszłość geologiczna Ziemi: ery i okresy PREKAMBR PALEOZOIK -KAMBR -ORDOWIK -SYLUR -DEWON -KARBON -PERM MEZOZOIK -TRIAS -JURA -KREDA KENOZOIK -PALEOGEN -NEOGEN
A MY NA PLATFORMIE PREKAMBRYJSKIEJ…
Wracamy do domu…
Dziękujemy za uwagę