BUDOWA MATERII. Zespół Szkół w Starym Polu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

ROZWÓJ POGLĄDÓW NA BUDOWE
Tajemniczy świat atomu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Obwody elektryczne, zasada przepływu prądu elektrycznego
CZĘŚĆ PIERWIASTKA CHEMICZNEGO
Materia ma budowę ziarnistą.
Makroskopowe właściwości materii a jej budowa mikroskopowa
Budowa atomu.
Gimnazjum nr10 w Szczecinie grupa II :
T: Model atomu Bohra Podstawowy przykład modelu atomu – atom wodoru.
Rozwój poglądów na budowę materii
Współczesny model atomu
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Zjawisko dyfuzji obserwujemy codziennie,
Projekt „Rozwój przez kompetencje”
PREZENTACJA WYKONANA PRZEZ GRUPĘ 2 Z GIMNAZJUM NR 1 W CHEŁMŻY
PUBLICZNE GIMNAZJUM W SŁAWKOWIE ID grupy: 96/21_MP_G1.
Odkrywanie cząstek elementarnych cześć I
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Rutkach ID grupy:
Moment magnetyczny atomu
1.
Elementy kinetycznej teorii gazów i termodynamiki
MATERIA Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Staniszewie ID grupy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Siły międzycząsteczkowe
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sierakowicach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE GRUPY
Dane INFORMACYJNE : Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Leśnicach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE : Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Leśnicach
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Doświadczenia z budowy materii
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Budowa cząsteczkowa materii
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
BUDOWA CZĄSTECZKOWA MATERII
Budowa materii Trochę historii. Budowa materii Trochę historii.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Chemia – z czego składa się materia?
Elementy chemii kwantowej
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat?
Właściwości i budowa materii
Budowa cząsteczkowa materii Gimnazjum Samorządowe nr 2 z oddziałami integracyjnymi w Iławie gr. 96/102 kompetencja matematyczno-przyrodnicza.
Prawo Coulomba Autor: Dawid Soprych.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
1.
1.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zjawisko dyfuzji i kontrakcji.
Doświadczenie z atramentem
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Właściwości i budowa materii
Budowa atomu.
DYFUZJA.
Budowa atomu Poglądy na budowę atomu. Model Bohra. Postulaty Bohra
Doświadczenie Rutherforda. Budowa jądra atomowego.
Historyczny rozwój pojęcia atomu Oleh Iwaszczenko 7a.
Zapis prezentacji:

BUDOWA MATERII. Zespół Szkół w Starym Polu

Z lekcji przyrody czy chemii wiemy, że wszystko co nas otacza (MATERIA) zbudowane jest z atomów lub cząsteczek (połączonych atomów). Atomy lub cząsteczki są bardzo małe ponieważ ani w czystych cieczach ani w mieszaninie nie można ich obserwować nawet pod mikroskopem. Jednak za pomocą nieskomplikowanych doświadczeń i obserwacji możemy określić szereg własności otaczającej nas materii. ZAPRASZAMY!

Doświadczenie 1. Do zlewki wsypujemy ziarna grochu i mak. Zaznaczamy kreską poziom do jakiego sięgają obie substancje. Delikatnie mieszamy zawartość zlewki. Po wymieszaniu maku i grochu poziom znacznie się obniżył. Dlaczego tak się stało? Otóż puste przestrzenie między ziarnami grochu zajęły ziarenka maku.

Doświadczenie 2. Potrzebne będą dwa cylindry o pojemności 25 cm3. Do jednego z nich nalewamy 10 cm3 wody, a do drugiego tyle samo denaturatu. Następnie przelewamy denaturat do wody i mieszamy. Co obserwujemy? Okazuje się, że całkowita objętość roztworu jest mniejsza niż 20 cm3, których się spodziewaliśmy. Przyczyną są różne rozmiary cząsteczek substancji.

Ciecze (woda i denaturat) zachowują się podobnie jak mak i groch a więc są zbudowane z cząsteczek. Cząsteczki o mniejszych rozmiarach wypełniają przestrzenie pomiędzy cząsteczkami o większych rozmiarach. Dlatego ich objętość po wymieszaniu się jest mniejsza. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć o cząsteczkach? Wykonajmy kilka dalszych doświadczeń.

Doświadczenie 3. W odległym kącie pokoju nalewamy na podłogę trochę perfum; po pewnym czasie nie zbliżając się możemy wyczuć ich zapach. Doświadczenie 4. Do zlewki wkładamy torebkę z herbatą i zalewamy ją wrzącą wodą. Czy musimy mieszać by po kilku minutach płyn uzyskał jednolitą barwę?

Obserwowane w obu doświadczeniach zjawisko nosi nazwę dyfuzji i polega na samorzutnym mieszaniu się ze sobą różnych substancji – gazów i cieczy (w bardzo niewielkim stopniu dotyczy to również ciał stałych). Widzimy więc, że warunkiem wystąpienia dyfuzji jest nie tylko fakt istnienia cząsteczek ale także ich nieustający ruch. Inne przykłady dyfuzji: sok malinowy z wodą, tlen i woda, dym z kominów z powietrzem.

HISTORCZNA CIEKAWOSTKA. Robert Brown (1773-1858) botanik brytyjski, badał między innymi rozmnażanie roślin. Pewnego razu w roku 1827 gdy obserwował pod mikroskopem pyłki pewnej rośliny, zauważył, że maleńkie ciałka zawieszone w płynie wypełniającym ziarna pyłku poruszały się w sposób nieuporządkowany. Brown powtórzył swoje obserwacje z innymi drobnymi ciałami min. z pyłem skał magmowych i stwierdził, że wszystkie drobne ciała zawieszone w wodzie wykonują podobne chaotyczne ruchy. Innymi słowy doświadczenie pokazało, że atomy i cząsteczki są rzeczywistymi obiektami fizycznymi będącymi w ciągłym ruchu.

Wiemy już, że substancje składają się z bardzo małych cząsteczek znajdujących się w ciągłym ruchu. Zastanówmy się co sprawia, że trzymają się one razem. Wnioskujemy, ze muszą działać między nimi jakieś siły. Siły działające między cząsteczkami tego samego ciała nazywamy siłami spójności a na granic dwóch różnych ciał - siłami przylegania.

Doświadczenie 5. Do szklanki wypełnionej wodą wrzucamy ostrożnie szpilki. Ile szpilek można dołożyć zanim woda się przeleje? Okazuje się, że szpilek można włożyć bardzo dużo a woda się nie wylewa, za to powierzchnia wody przestaje być płaska a robi się wypukła.

Doświadczenie 6. Dwa kawałki plasteliny złączono ze sobą. Kiedy chcieliśmy je oderwać stawiały wyraźny opór, co potwierdza hipotezę, że w ciałach stałych również istnieje oddziaływanie międzycząsteczkowe.

Historyczny rozwój poglądów na budowę atomu. Demokryt (460-370 p.n.e.) głosił pogląd, że wszechświat składa się z niepodzielnych cząstek zwanych atomami, które poruszają się w próżni. Jon Dalton (1766-1844) twierdził, że każdy pierwiastek jest zbiorem cząstek zwanych atomami. Atomy tego samego pierwiastka mają identyczne właściwości. Joseph John Thomson w 1886 roku odkrył, że istnieją elektrony czyli ujemnie naładowane cząstki mniejsze od atomu, które są w nim rozmieszczone jak rodzynki w cieście. Ernest Rutherford w 1911 roku opracował teorię planetarnego modelu atomu, która mówi, że atom składa się z jądra o ładunku dodatnim i krążących wokół niego ujemnie naładowanych elektronów. Niels Bohr w 1913 roku ogłosił, że w atomie elektrony krążą wokół dodatnio naładowanego jądra po tak zwanej orbicie stacjonarnej, nie zmieniając swojej energii.

Atomy są niepodzielne i składają się z mniejszych cząstek-protonów, neutronów i elektronów. Użyjemy prostego porównania: Pierwiastek – skrzynka czereśni, Atom – jedna czereśnia, Jądro – pestka z czereśni, Proton – łupina nasienna pestki. Nasienie w pestce nie ma takich samych właściwości jak czereśnia – neutron nie zachowuje właściwości pierwiastka.

KONIEC