Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 2 w Toruniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© Copyright by Rafał Trzop kl. Ic
Advertisements

Czyli jak działają nasze mięśnie w stanie nieważkości
Opracował: Karol Kubat I kl.TŻ
Kinematyka punktu materialnego
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
KINEMATYKA Kinematyka zajmuje się związkami między położeniem, prędkością i przyspieszeniem badanej cząstki – nie obchodzi nas, skąd bierze się przyspieszenie.
Kinematyka.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
„Zbiory, relacje, funkcje”
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Nie tylko ryby pływają w wodzie
Ruch i jego względność..
Moja droga do szkoły.
Dane INFORMACYJNE ID grupy: G-3 Lokalizacja: GDYNIA Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Opracowała Diana Iwańska
Ruch i jego opis Powtórzenie.
GIMNAZJUM IM. MIESZKA I W CEDYNI MATEMATYCZNO - FIZYCZNA
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
Dane Informacyjne ID grupy: 97/41_UGP_2 Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku
Dane INFORMACYJNE: Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
podsumowanie wiadomości
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane informacyjne : ID grupy: 98/60_MP_G2 Opiekun: Marzena Tes
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Prędkość chwilowa Prędkość chwilowa jest to prędkość ciała w danej chwili. Prędkość chwilową vch jest ilorazem przemieszczenia ciała Δx do niewielkiego.
Bez rysunków INFORMATYKA Plan wykładu ELEMENTY MECHANIKI KLASYCZNEJ
Układ ruchu Układ ruchu.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
BMI – WSKAŹNIK MASY CIAŁA
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
1.
Ruch jednostajny prostoliniowy i jednostajnie zmienny Monika Jazurek
Elementy ruchu Względność ruchu.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Staw.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Ruch jednowymiarowy Ruch - zmiana położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Uwaga: to samo ciało może poruszać się względem.
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych Zjawiska ruchu Często ruch zachodzi z tak dużą lub tak małą prędkością i w tak krótkim lub.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 2 w Toruniu ID grupy: 96/61_MP_G1 Opiekun: Ilona Orzłowska Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Jestem w ruchu Semestr/rok szkolny: semestr 5, rok szkolny 2011/12

Spis Treści Ruch w fizyce Co to jest ruch? Co to jest droga ? Co to jest prędkość? Co to jest przyśpieszenie? Ruch jednostajny, jednostajnie przyśpieszony, jednostajnie opóźniony Ruch w biologii Szkielet człowieka Stawy Mięśnie Wpływ ruchu na zdrowie człowieka Niektóre choroby narządu ruchu Ruch w naszym wydaniu Spotkanie na bieganie ;) Rajd rowerowy Rajd pieszy

Co to jest ruch? Ruch-zmiana położenia ciała względem przyjętego układu odniesienia. Względność ruchu- określenie czy dane ciało jest w ruchu, czy w spoczynku, w zależności od wyboru układu odniesienia. Układ odniesienia-wybrany układ ciał, względem którego określa się położenie opisywanego ciała.

Co to jest droga ? Droga-długość odcinka toru. Oznaczenie w fizyce s. Jednostka w Układzie SI – metr, [1m] Przemieszczenie-wektor o początku w punkcie położenia początkowego i końcu w punkcie położenia końcowego.

Co to jest prędkość? Prędkość w fizyce oznaczamy v. Jednostką prędkości jest 1m/s. Prędkość chwilowa -prędkość ciała w danej chwili. Określa się ją jako iloraz przemieszczenia i bardzo małego przyrostu czasu, w którym ono nastąpiło. Prędkość średnia-iloraz przemieszczenia do czasu trwania ruchu.

Przyśpieszenie Przyspieszenie oznaczamy w fizyce a. Jednostką jest 1m/s2 Przyśpieszenie to wielkość fizyczna która informuje nas o tym jak szybko zmienia się prędkość ciała.

Ruch jednostajny Ruch jednostajny – ruch, w którym w takich samych przedziałach czasowych ciało pokonuje takie same odcinki drogi. Prędkość ma stałą wartość.

Ruch jednostajnie przyspieszony Ruch jednostajnie przyspieszony – ruch, w którym prędkość ciała zwiększa się o jednakową wartość w jednakowych odstępach czasu. Ciało takie ma przyspieszenie o stałej wartości, a jego kierunek i zwrot są równe kierunkowi i zwrotowi prędkości tego ciała

Droga w ruchu jednostajnie przyspieszonym Drogę w tym ruchu obliczamy ze wzoru: s – droga, pokonana przez ciało s0 – droga początkowa ciała v – wartość prędkości ciała v0 – wartość prędkości początkowej ciała t – czas trwania ruchu a – wartość przyspieszenia

Ruch jednostajnie opóźniony Ruch opóźniony – ruch, w którym prędkość maleje proporcjonalnie do czasu.  Przyspieszenie w takim ruchu ma zwrot przeciwny do zwrotu prędkości i nosi nazwę opóźnienia. Ruch opóźniony może być traktowany jako ruch przyspieszony z ujemnym przyspieszeniem

Droga w ruchu jednostajnym opóźnionym Drogę w tym ruchu obliczamy ze wzoru: a – opóźnienie ruchu; s – droga pokonana przez ciało; v0 – prędkość początkowa ciała; t – czas trwania ruchu.

Szkielet człowieka Szkielet człowieka składa się z części: podporowej, konstrukcyjnej i ruchomej w skład, których wchodzi: szkielet osiowy złożony z kręgosłupa z osadzoną na nim czaszką. szkielet kończyn górnych z obręczą barkową szkielet kończyn dolnych z miednicą klatka piersiowa

Szkielet człowieka

Stawy Stawy są to ruchome połączenia kości. W trakcie poruszania się angażujemy najbardziej stawy: biodrowy skokowy kolanowy Stawy można podzielić na podstawie: liczby łączących się kości kształtu powierzchni stawowych ruchomości liczby osi

Budowa Stawu

Mięśnie Mięśnie w naszym organizmie pełnią różne funkcje, w zależności od rodzaju. Tak więc: mięśnie szkieletowe umożliwiają ruchy kończyn i całego ciała mięśnie gładkie odpowiadają za funkcjonowanie narządów wewnętrznych mięsień sercowy napędza przepływ krwi w organizmie

Wpływ ruchu na zdrowie człowieka Dlaczego warto się ruszać ? -Lepsza sprawność fizyczna -Zużywanie mniejszej ilości energii -Znaczna poprawa zdrowia

Wpływ ruchu na zdrowie człowieka -Częsty ruch pozwala utrzymać nam normalną wagę i utrzymać sylwetkę a nawet ją poprawić -Wzrost odporności -Poprawa samopoczucia

Wpływ ruchu na zdrowie człowieka - Wzmacnia serce i układ krwionośny - Dotlenienie i zrelaksowanie organizmu - Poprawa jakości życia - Poprawa pewności siebie

Przykładowe choroby narządu ruchu Płaskostopie Jest to nieprawidłowe wykształcenie lub obniżenie łuków stóp spowodowane osłabieniem i niewydolnością mięśni stóp. Przyczyny: predyspozycje rodzinne obniżone napięcie mięśniowe brak ruchu siedzący lub stojący tryb życia nieprawidłowe ustawianie stóp nadwaga noszenie niewłaściwego obuwia

Przykładowe choroby narządu ruchu Rak kości Guzy pierwotne złośliwe kości powstają zwykle w okresie wzrostu. U dorosłych zdarzają się na tle choroby Pageta, dysplazji włóknistej kości i jako zezłośliwienie guzów łagodnych. Objawy: dolegliwości bólowe, miejscowy obrzęk, ograniczenie ruchów, miejscowy stan zapalny, złamania patologiczne. Leczenie: chemioterapia, radioterapia, zabiegi chirurgiczne.

Przykładowe choroby narządu ruchu Rwa kulszowa -zespół różnorodnych objawów, wśród których dominują ostre bóle promieniujące wzdłuż kończyny dolnej aż do stopy Bóle kręgosłupa - W związku z rozwojem cywilizacji nasz organizm został pozbawiony naturalnej potrzeby aktywności ruchowej. Obecnie bóle kręgosłupa to nie tylko problem medyczny, lecz przede wszystkim społeczny, gdyż dotykają one ponad 80% społeczeństwa niezależnie od wieku, statusu zawodowego i płci. Reumatoidalne zapalenie stawów (RZS) - przewlekły postępujący proces zapalny, który prowadzi do niszczenia tkanek stawowych oraz zniekształca i upośledza funkcje stawów. To choroba, która rozpoczyna się najczęściej pomiędzy 30. a 50. rokiem życia. Wciąż poszukuje się czynnika, który prowadzi do zmian w tkankach.

Spotkanie na bieganie ;) W pewną kwietniową sobotę (13.04), spotkaliśmy przed szkołą i udaliśmy się na sąsiednie boisko, w celu pokonania kilku dystansów maszerując, biegając, jeżdżąc na rowerze oraz skuterze . Obowiązywały dystanse: 60m,100m,600m.

Bieganie

Jazda na rowerze

Skuter

Nasze wybrane osiągnięcia 60m bieg s [m] 60 t [s] 10 9,9 10,1 12,2 11,9 16,2 v [m/s] 6 6,06 5,91 4,92 5,04 3,7 60m marsz s [m] 60 t [s] 36,2 23,8 38 32,6 28,9 36,4 v [m/s] 1,66 2,52 1,57 1,84 2,08 1,65 600m bieg s [m] 600 t [s] 131 161 145 271 311 331 v [m/s] 4,58 3,73 4,14 2,21 1,93 1,81

Rajd rowerowy Dnia 19.05.2012 wybraliśmy się na rajd rowerowy trasą; Toruń->Kamionki->Młyniec->Toruń. Zwiedziliśmy okolice . Pogoda nam bardzo dopisała, co jakiś czas robiliśmy przystanki na ‘małe co nieco’ dla pustych brzuchów . Czasem brakowało nam już sił, jednak wspólnie nie poddawaliśmy się i dążyliśmy do celu, którym było m.in. jezioro Kamionki .  Było bardzo wesoło. Polecamy takie wypady!

Trasa rajdu rowerowego

Zdjęcia z rajdu rowerowego

Zdjęcia z rajdu rowerowego

Rajd rowerowy Pokonaliśmy 42km, z przerwami na odpoczynki i zwiedzanie okolicy. Zajęło nam to łącznie ok. 6h. Średnia prędkość na trasie wynosiła więc 7km/h. Na poszczególnych odcinkach trasy średnie prędkości były większe ale po doliczeniu przerw, całkowity wynik trochę się nam obniżył. Jesteśmy jednak dumni i zadowoleni z faktu, że udało nam się całą zaplanowaną trasę pokonać.

Rajd Pieszy Dnia 26.05.2012r. wybraliśmy się na rajd pieszy nad Stawy Przysieckie. Na wyjście zaprosiliśmy panią Ewę Lewandowską, która uczy nas biologii. Pani przygotowała dla nas karty pracy. Po dotarciu na miejsce wraz z panią Lewandowską badaliśmy wodę oraz bezkręgowce w niej żyjące, a z panią Orzłowską szukaliśmy i rozpoznawaliśmy rośliny.

Rajd Pieszy Paweł i Dawid zabrali ze sobą wędki i próbowali złowić ryby, ale bezskutecznie. Pogoda nam dopisała, a dobry humor nie opuszczał nas do końca rajdu.

Trasa rajdu pieszego

Karta pracy Karta pracy – Stawy Przysieckie Uwaga! Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa i zasad ochrony przyrody! 1. Nie wchodź do wody! 2. Nie biegaj po brzegu i nie popychaj kolegów. 3. Trzymaj sie w zasięgu wzroku opiekuna grupy. 4. Nie zrywaj rośliny, zanim nie upewnisz sie, że nie jest chroniona. 5. Wszystkie złapane zwierzęta po obejrzeniu wypuść na wolność!

1. Staw Temperatura wody: 220C Temperatura powietrza: 250C Nazwa: Stawy Przysieckie Gdzie sie staw znajduje: w miejscowości Stary Toruń, gmina Zławieś Wielka Na podstawie załączonego tekstu napisz, jak powstał staw: Stawy Przysieckie stanowią zespół kilku śródleśnych akwenów o łącznej powierzchni ok. 7,5 ha. Stawy powstały w wyniku eksploatacji torfu, którego pokłady występują w kilku miejscach na zachód od Torunia. Średnia głębokość tych wyrobisk dochodzi do 1,5 m, powierzchnia wynosi około 15 ha. Historia powstania stawów sięga czasów II wojny światowej, podczas której eksploatowano torf dla celów gospodarczych (służył jako materiał opałowy). Zachowały się też informacje, że Niemcy wykorzystywali torf przy modernizacji płyty toruńskiego lotniska, wzmacniając w ten sposób lotne wydmowe piaski. Eksploatacja torfu spowodowała powstanie zagłębień, które napełniły się wodą, między innymi dzięki zasilaniu wód podziemnych spływających z kierunku wysoczyzny morenowej.

Pobierz do słoika próbkę wody, a następnie dokładnie ją obejrzyj Pobierz do słoika próbkę wody, a następnie dokładnie ją obejrzyj. Zaznacz właściwe określenia dotyczące stawu. Woda jest: przejrzysta, mętna, zamulona, o nieprzyjemnym zapachu. Barwa wody: niebieska, zielona, żółta, żółto - brunatna, brunatna, ciemno - brunatna. Zapach wody: roślinny, ziemisty, gnilny, bez zapachu, inny / jaki? /......................................... Powierzchnia: gładka, pofalowana, zaśmiecona, z tłustymi plamami, pokryta roślinami Dno stawu: niewidoczne, kamieniste, zamulone, gliniaste. Brzegi: mocno zarośnięte, puste, strome, łagodne, naturalne, umocnione betonem, porośnięte drzewami i krzewami, zaśmiecone, z ujściami ścieków.

2. Zwierzęta. Zanurz w wodzie podbierak, wypłucz go z mułu i piasku, a następnie delikatnie przełóż jego zawartość do pudełka napełnionego do połowy woda. Rozpoznaj organizmy, które złapały sie w siatkę. Obejrzyj je przez łupę, odszukaj w przewodniku i wypuść z powrotem do stawu. Możesz powtórzyć ta czynność kilka razy. Obserwuj uważnie staw i jego brzegi. Udało nam się zaobserwować: Bezkręgowce: larwa widelnicy, larwa jętki, pepton jeluszek, łątka dzieweczka, świtezianka błyszcząca, szklarka zielona, błotniarka, nartnik, ważka płasko brzucha, wstężyc, zatoczek Płazy: kijanki, żaba trawna Ptaki: żurawie, kaczka krzyżówka z młodymi, zięba, kurka wodna Ryby: leszcz, karp, okoń

3. Rośliny. Zwróć uwagę na rośliny, które rośna na brzegu stawu. Potem obejrzyj rośliny, które rosną przy brzegu, a ich korzenie są zanurzone w wodzie. Następnie zwróć uwagę na rośliny, które rosną dalej od brzegu, a ich liście pływają po wodzie. na dno stawu. Rozpoznaj je na podstawie przewodnika lub załączonego klucza. Zapisz lub podkreśl właściwe określenia. Na brzegu stawu rośnie m.in. : turzyca, psianka słotkogórz Rośliny przybrzeżne o korzeniach znajdujących się w wodzie: pałka szerokolistna, trzcina pospolita, jeżogłówka gałęzista, turzyca, kosaciec żółty Rośliny o pływających liściach: jaskier wodny, spirodella wielokorzeniowa, rzęsa trójrowkowa Rośliny całkowicie zanurzone w wodzie: moczarka kanadyjska Jakie drzewa i krzewy rosną w pobliżu stawu? (na dowód zbierz po jednym liściu wymienionych drzew) Udało nam się zaobserwować: brzoza, sosna, buk zwyczajny, grab, topola szara, jarzębina, wierzba

Określenie czystości wody na podstawie obserwacji roślin Woda czysta Woda średnio zanieczyszczona Woda silnie zanieczyszczona Kosaciec _żółty Jeżogłówka gałęzista Kaczeniec błotny Mięta nadwodna Wywłócznik Pałka wodna Moczarka kanadyjska Grzybień biały Jaskier wodny Żabieniec babka wodna Rdestnica drobna Szczaw lancetowaty Trzcina pospolita Jaskier jadowity Manna mielec Woda w stawie jest średnio zanieczyszczona

Określenie czystości wody na podstawie obserwacji zwierząt Woda czysta Woda średnio zanieczyszczona Woda silnie zanieczyszczona Wypławek biały Kiełż zdrojowy Larwy jętki Larwy chruścika Pająk topik Pijawka rybia Błotniarka stawowa Zatoczek rogowy Skójka zaostrzona Nartnik Larwy muchówki Rurecznik pospolity Ochotka Mucha gnojka Woda średnio zanieczyszczona

Badanie chemiczne wody 4. Przeprowadź badania chemiczne wody wg instrukcji i zapisz wyniki. DO (zawartość tlenu): 4ppm (cząsteczek na milion) 46 % nasycenia pH 7 - wartość neutralna Zmącenie (względna miara przejrzystości wody): 0 JTU

Stawy Przysieckie

Rajd pieszy Wędrując z Torunia nad Stawy Przysieckie pokonaliśmy ok 8km. Zajęło nam to niespełna godzinę. Możemy więc przyjąć, że wędrowaliśmy ze średnią prędkością ok 8km/h. Droga powrotna wyglądała podobnie. Nie był to długi rajd ale ciekawy i pouczający. Badania, które przeprowadziliśmy bardzo nam się podobały.

Grupa matematyczno – przyrodnicza Podsumowanie Dziękujemy za uwagę Grupa matematyczno – przyrodnicza Gimnazjum nr 2 Toruń