Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5 im. Skamandrytów Gimnazjum nr 17

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Płyny Płyn to substancja zdolna do przepływu.
Advertisements

MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Spis treści Dane informacyjne
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Otorowie ID grupy:
Matematyczno – fizyczna
1 1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Zespół Szkół w Mosinie 98/67_MF_G2 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Zagórowie ID grupy: 98/74_MF_G2 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Gęstość.
pod opieką Pani Moniki Klimczak
1.
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Gęstość to stosunek masy do objętości
1.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: GIMNAZJUM W WIERZBNIE
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Manowie ID grupy:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Zespół Szkół Miejskich Nr 1 w Wałczu Matematyczno-fizyczna
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Gimnazjum w Wierzbnie
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Brzezinach ID grupy: 98/72
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
GĘSTOŚĆ.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Program Operacyjny kapitał Ludzki
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Cele projektu: kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Program Operacyjny kapitał Ludzki CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt,, Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!!” jest.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Cisnienie hydrostatyczne i atmosferyczne
1.
Zapis prezentacji:

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5 im. Skamandrytów Gimnazjum nr 17 Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5 im. Skamandrytów Gimnazjum nr 17 ID grupy: 98/5_mf_g1 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Gęstość materii Semestr/rok szkolny: 2009/2010 …………………………………………………….

Opiekun grupy JOLANTA SAPIECHA

UCZESTNICY PROJEKTU Sandra Talent Katarzyna Marcinek Nikola Litwiniak Klaudia Litwiniak Sandra Cieślak Sylwia Latanowicz Łucja Solecka Krzysztof Śliwiński Damian Męczkowski Anna Czajkowska

A to my ;)

Plan prezentacji Prawo Archimedesa Historia króla Syrakuz Hierona Definicja, wzór Jednostki gęstości (tabele gęstości) Przekształcenia wzoru Zadania o gęstości Doświadczenia

PRAWO ARCHIMEDESA Prawo Archimedesa - ciało zanurzone w płynie traci pozornie tyle, ile waży płyn przez nie wyparty. Według legendy okrył je podczas kąpieli w łaźni. Wyskoczywszy z wanny z okrzykiem "Eureka!„ pobiegł nago do domu przez ulice Syrakuz. Pomogło mu to określić zawartość złota i srebra w koronie sporządzonej dla króla Hierona.

Prawo archimedesa

KORONA KRÓLA HiERONA Z odkryciem powyższego prawa wiąże się popularna anegdota nawiązująca do okoliczności, w jakich to prawo zostało odkryte. Otóż król Syrakuz zwrócił się podobno do Archimedesa, by ten zbadał, czy korona, którą wykonał dla Herona pewien syrakuzański złotnik, zawiera tylko złoto, czy też wykonawca dodał do niej srebra. Archimedes długo nad tym rozmyślał, aż wreszcie pewnego razu w czasie kąpieli w wannie poczuł jak w miarę zanurzania się w wodzie ciężar jego ciała się zmniejsza - zaświtała mu wówczas myśl o tym, co nazywamy obecnie prawem Archimedesa.

KORONA KRÓLA HIERONA Oszołomiony swoim odkryciem, wyskoczył z wanny i z okrzykiem „heureka” (znalazłem) nago wybiegł na ulicę. Na podstawie odkrytego prawa Archimedes mógł oczywiście łatwo stwierdzić, czy korona zawiera jakąś domieszkę srebra. Prawo Archimedesa bowiem pozwala wyznaczyć ciężar właściwy ciał. Po otrzymaniu więc odpowiedniej wartości dla ciężaru właściwego korony wystarczyło porównać ją z ciężarem właściwym czystego złota.

Definicja, wzory Gęstość (masa właściwa) – jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości. W przypadku substancji jednorodnych porcja ta może być wybrana dowolnie; jeśli jej objętość wynosi V a masa m, to gęstość substancji wynosi: i nie zależy od wyboru próbki.

Jednostki gęstości Jednostką gęstości w układzie SI jest: kilogram na metr sześcienny – kg/m³ kilogram na litr – kg/l gram na centymetr sześcienny – g/cm³ Gęstość większości substancji jest zależna od panujących warunków, w szczególności od temperatury i ciśnienia. W związku z tym, w tablicach opisujących właściwości materiałów podaje się ich gęstość zmierzoną w określonych warunkach; przeważnie są to warunki standardowe lub normalne.

Tabele gęstości Ciała stałe Ciecze Gazy CIECZE Alkohol etylowy 800 0,8 Benzyna 700 0,7 Denaturat Eter 720 0,72 Gliceryna 1260 1,26 Nafta Mleko 1030 1,03 Oliwa 920 0,92 Rtęć(Hg) 13600 13,6 Woda destylowana 1000 1 Woda morska GAZY (1013,25 hPa) Amoniak 0,77 0,00077 Azot(N) 1,25 0,00125 Butan 2,7 0,0027 Chlor(Cl) 3,21 0,00321 Dwutlenek siarki 2,93 0,00293 Dwutlenek węgla 1,98 0,00198 Etan 1,36 0,00136 Hel(He) 0,18 0,00018 Metan 0,717 0,00071 Neon(Ne) 0,9 0,0009 Ozon(O3) 2,21 0,00221 Powietrze 1,29 0,00129 Propan 2 0,002 Tlen(O2) 1,43 0,00143 Wodór(H) 0,09 CIAŁO STAŁE (TEM. 200C) Aluminium (glin) 2700 2,7 Antymon (Sb) 6618 6,62 Bar (Ba) 3500 3,5 Bazalt 2600 2,6 Beryl (Be) 1840 1,84 Beton 2200 2,2 Bizmut (Bi) 9747 9,75 Brąz 8800 8,8 Chrom (Cr) 7190 7,19 Cyna(Sn) 7290 7,29 Cynk(Zn) 7130 7,13 Drewno dębowe, suche 800 0,8 Drewno korkowe 200 0,2 Drewno sosnowe, suche 500 0,5

Przekształcanie wzoru GĘSTOŚĆ MASA OBJĘTOŚĆ

Gęstość materii- zadania ZADANIE 1 Szklanka o pojemności 0,25l została napełniona wodą o temp. 20 stopni Celsjusza. Jaka jest masa tej wody? Gęstość wody o takiej temperaturze wynosi 998,21kg/m3.

gęstości materii- ZADANIA Dane: = 998,21kg/m3 V = 0,25l = 0,00025m3 Szukane: m=? Wzory: ROZWIĄZANIE: m=998,21kg/m3 ∙ 0,00025m3 m=0,25 kg

GĘSTOŚĆ MATERII- ZADANIA ZADANIE 2 Oblicz objętość dębowej deski, która waży15 kg. Gęstość drewna to 0,8 g/cm3

GĘSTOŚĆ MATERII- ZADANIA SZUKANE: V=? DANE: m=15 kg =0,8 g/cm3=80 kg/m3 Wzory: Rozwiązanie: V= 15kg:80kg/m3 V=0,1875 m3 =187500 cm3

Gęstość materii- zadania Zadanie 3 Łyżeczki ze starych zastaw są czasem zrobione ze srebra, a czasem tylko posrebrzane. Gęstość srebrnego wyrobu zależy od zawartości czystego srebra (min. 80%) i powinna wynosić nie mniej niż 9,8 g/cm3 .

ZADANIE 3 CIĄG DALSZY

Gęstość materii-zadania Rozwiązanie: Gęstość lżejszej łyżeczki wynosi: 69g:7cm3 =9,86 g/cm3 Gęstość lżejszej łyżeczki wynosi: 39g:5 cm3 =7,80g/cm3 Która z łyżeczek jest srebrna? PIERWSZA ŁYŻECZKA JEST SREBRNA Sprawdź w tabeli gęstości, z jakiego metalu zrobiono drugą łyżeczkę? ŁYŻECZKA JEST STALOWA

Doświadczenie Badanie gęstości warzyw !!!!!!!!!! Potrzebne materiały: waga kuchenna elektroniczna, linijka, nóż ziemniak albo marchewka Co należy zrobić? Z ziemniaka lub marchewki wytnij kostkę w kształcie prostopadłościanu. Zmierz wymiary kostek i wynik wpisz do tabelki. Zważ otrzymane „warzywne bryły” i wynik wpisz do tabeli. Następnie oblicz gęstość ziemniaka i gęstość marchewki.

Wyniki doświadczeń WARZYWO ZIEMNIAK MARCHEW MASA WYMIARY (a x b x c)   WARZYWO ZIEMNIAK MARCHEW MASA WYMIARY (a x b x c) OBJĘTOŚĆ GĘSTOŚĆ

CHWILA WSPOMNIEŃ…

Początek był trochę trudny…

Badamy gęstość;)

Badamy …

Doświadczamy…

Wykład o gęstości…;)

Finał!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ ;)