Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

Tajemniczy świat atomu
Obwody elektryczne, zasada przepływu prądu elektrycznego
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Jak widzę cząstki elementarne i budowę atomu?.
Rozwój poglądów na budowę materii
Współczesny model atomu
Budowa Cząsteczkowa Materii.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Odkrywanie cząstek elementarnych cześć I
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Rutkach ID grupy:
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Budowa atomu Chemia kl.I gimnazjum
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sierakowicach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy:
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE GRUPY
Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Doświadczenia z budowy materii
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
BUDOWA MATERII. Zespół Szkół w Starym Polu.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Budowa materii Trochę historii. Budowa materii Trochę historii.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Atom.
ELEKTROSTATYKA I PRĄD ELEKTRYCZNY
Chemia – z czego składa się materia?
Właściwości i budowa materii
Rodzaje wiązań chemicznych
1.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Kryształy – rodzaje wiązań krystalicznych
Budowa atomu. Izotopy opracowanie: Paweł Zaborowski
Budowa atomu.
(I cz.) W jaki sposób można opisać budowę cząsteczki?
Budowa atomu Poglądy na budowę atomu. Model Bohra. Postulaty Bohra
Doświadczenie Rutherforda. Budowa jądra atomowego.
Historyczny rozwój pojęcia atomu Oleh Iwaszczenko 7a.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Władysława Jagiełły w Stębarku ID grupy: 96/25_mp_g1 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat projektowy: Cząsteczkowa budowa materii. Semestr/rok szkolny: I semestr 2009/10

Cząsteczkowa budowa materii

Ziemia zbudowana jest z gliny!!! JUŻ OD NAJDAWNIEJSZYCH CZASÓW LUDZIE ZASTANAWIALI SIĘ Z CZEGO ZBUDOWANA JEST ZIEMIA Ziemia zbudowana jest z gliny!!! Nieprawda, bo z kamienia!

ZNANI ATOMIŚCI Demokryt z Abdery Niels Bohr John Dalton

demokryt z abdery Był największym spośród filozofów greckich zajmujących się budową świata. Żył między 460 a 370 p.n.e. Naturę widział jako ciągły ruch małych, materialnych, niepodzielnych i wiecznych cząstek, które nazwał atomami (od 'atomos'-'niepodzielny'). Według Demokryta atom posiada kształt, konkretną orientację i punkt położenia w przestrzeni. Ma również masę. Atomy nie są identyczne, ale mają różne kształty i wielkości, które wpływają na cechy przedmiotów. Demokryt stwierdził, że cząstki umieszczone w pustej przestrzeni obdarzone rozmiarem i masą mogą się nieustannie poruszać. Podobne atomy przyciągają się, a różne odpychają. Mogą się one czasami zderzać, zlepiać ze sobą i grupować za pomocą zameczków i haczyków Według niego wszechświat był ciągłym grupowaniem się i rozpraszaniem atomów pozostających w nieustannym ruchu.

JOHN DALTON Chciał wyjaśnić znane prawa w sposób doświadczalny. W 1804r. opracował tezę atomistyczno - cząsteczkową budowy materii, która jest aktualna do dziś. Niektóre z jego twierdzeń to: Pierwiastek chemiczny złożony jest z bardzo małych cząstek, które nazwano atomami. Atomy należące do różnych pierwiastków cechują się  odrębnymi własnościami fizycznymi oraz chemicznymi. W przyrodzie jest tyle atomów ile pierwiastków. Związek chemiczny składa się z cząsteczek.

Niels Bohr Jednym z największych osiągnięć Bohra było opracowanie w 1913 roku teorii budowy atomu wodoru. W 1928 roku ogłosił zasadę komplementarności, która mówiła, że materia ma dwoistą naturę - wykazuje w pewnych zjawiskach charakter fali, a w innych cząstek. Przedstawił kroplę ciężkiej i nieściśliwej cieczy jako jądro atomowe. W 1922 roku Bohr otrzymał nagrodę Nobla.

ATOM JĄDRO POWŁOKI PROTONY NEUTRONY ELEKTRONY NUKLEONY

Definicje wyżej wymienionych pojęć: Atom – układ złożony z jądra atomowego i poruszających się wokół niego elektronów, tworzących powłoki elektronowe. Jądro atomowe – najbardziej wewnętrzna, dodatni naładowana część atomu, zawierająca protony i neutrony, zwane nukleonami. Protony - cząstka podstawowa – składnik jadra o masie 1u i elementarnym ładunku dodatnim. Neutron – cząstka podstawowa – składnik jądra, bez ładunku elektrycznego. Elektron – cząstka podstawowa o elementarnym ładunku ujemnym. Powłoki elektronowe – tworzą cząstki naładowane ujemnie(elektron). Elektrony najbardziej oddalone od jądra, tworzące ostatnią powłokę elektronową (powłokę walencyjną), to elektrony walencyjne.

Budowa Atomu

cząsteczka Nazywana również molekułą i drobiną to elektrycznie obojętny układ atomów związanych chemicznie (wiązanie chemiczne). Cząsteczki mogą być homogeniczne (zbudowane z tego samego rodzaju atomów, np. H2, Cl2) i heterogeniczne (zbudowane z różnych atomów, np. HCl, H2O). Skład cząsteczki opisuje się jej wzorem chemicznym sumarycznym, a budowę wzorem chemicznym strukturalnym. Właściwości cząsteczki zależą od liczby, rodzaju, sposobu powiązania i przestrzennego rozmieszczenia tworzących ją atomów. Termin drobina (jako cząstka) bywa błędnie używany także w szerszym znaczeniu obejmującym, oprócz molekuł, także atomy, jony i rodniki (wszelkie cząstki chemiczne, tzn. stabilne układy jąder atomowych i elektronów).

materia Materia to jest to, co widzimy na co dzień, co smakujemy, czego dotykamy. Na poziomie fizyki sprawa nie jest jednak tak prosta i jednoznaczna. Naukowcy wpadli na trop czegoś, co określają nowym rodzajem materii, pod nazwą “string-net liquid” (w wolnym tłumaczeniu “ciecz sieci strunowej”).

dyfuzja Polega na samorzutnym mieszaniu się cząsteczek i atomów różnych substancji. Zachodzi ona pod wpływem ruchów cieplnych. Najszybciej zachodzi ona oczywiście w gazach. Już niewielka ilość silnie pachnącej (albo obrzydliwie cuchnącej) substancji daje się wyczuć nosem po niedługim czasie od zetknięcia z powietrzem. Po prostu cząsteczki owego zapachowego środka odrywają się od macierzystej  powierzchni i mieszają się z powietrzem. Dalej są one roznoszone we wszystkie strony, bo są chaotycznie popychane przez cząsteczki powietrza.

Doświadczenie 1 H2O CU2SO4

Doświadczenie 2 gorczyca groch

PREZENTACJE WYKONALI : GRUPA I : Magdalena Fabisiak Sandra Gorzka Angelika Grochalska Ilona Kamińska Paulina Olek Weronika Rzeźnik Dorota Rydzio Szymon Rydzio Mateusz Willamowski Opiekun mgr Mirosław Purwin