Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ MIEJSKICH NR 1 WAŁCZU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Advertisements

Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Otorowie ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Dane INFORMACYJNE Zespół Szkół w Mosinie 98/67_MF_G2 Kompetencja:
SPIS TREŚCI: DANE INFORMACYJNE…………………………………………3
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Zagórowie ID grupy: 98/74_MF_G2 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Gęstość.
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Gęstość to stosunek masy do objętości
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: GIMNAZJUM W WIERZBNIE
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Manowie ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Zespół Szkół Miejskich Nr 1 w Wałczu Matematyczno-fizyczna
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Brzezinach ID grupy: 98/72
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Program Operacyjny kapitał Ludzki
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Cele projektu: kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Program Operacyjny kapitał Ludzki CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt,, Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!!” jest.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ MIEJSKICH NR 1 WAŁCZU ID grupy: 98/82 Opiekun: MARTA KAŁAMAJA Kompetencja: MATEMATYCZNO - FIZYCZNE Temat projektowy: GĘSTOŚC MATERII Semestr/rok szkolny: II/2009/2010

Wstęp Bogactwo zjawisk przyrody tworzy różne postacie materii, która jest w ciągłym ruchu i ulega ciągłym przemianom. Żywa komórka, obłoki, światło, woda są różnymi formami materii. Właściwie każdą substancję można podzielić na mniejsze części, a te z kolei na jeszcze mniejsze. Na jak małe części moglibyśmy podzieli materię, gdybyśmy mieli odpowiednie narzędzia? Takie pytania stawiali sobie starożytni filozofowie. Jedni uważali, że materia ma budowę ciągłą i może by dzielona bez końca, inni uważali, że istnieje kres podziału. Tak miedzy innymi uważał Demokryt, który wprowadził pojęcie atomu, czyli najmniejszej porcji materii, której nie można już dzielic.

Wstęp cd. Uważał on, że między atomami istnieją wolne przestrzenie. Materia przypomina, więc ogromną piaskownicę, wypełnioną ziarenkami piasku. Obecnie wiemy, że materia ma budowę ziarnistą. Składa się ona z różnych substancji, zbudowanych z cząsteczek i atomów. W XX wieku chemicy i fizycy poznali dokładnie budowę atomu. Okazało się, że składa się on z mniejszych elementów: jądra atomowego i otaczających je elektronów. Jądro atomowe zawiera w sobie protony i neutrony. Lata osiemdziesiąte XX wieku przyniosły nową hipotezę, że protony i neutrony składają się z jeszcze mniejszych elementów tzw. kwarków.

atom jądro proton neutron elektron kwark

Stany skupienia materii Materia występuję w różnych stanach skupienia: Stan stały Stan ciekły Stan gazowy

Stany skupienia materii Przykładami ciał które mogą przyjmować każdy z trzech stanu są: Woda stan stały- lód stan ciekły – woda np. zbiorniki wodne takie jak: jeziora, morza, itp. stan gazowy - para

Stany skupienia materii Żelazo stan stały - to taki w jakim najczęściej widzimy stan ciekły – żelazo występuję w tym stanie gdy ogrzejemy je do temperatury 1538°C Rtęć stan stały – występuje gdy oziębimy rtęć do temperatury -39°C stan ciekły – występuje w warunkach normalnych np. w termometrach rtęciowych

Gęstość Wszystkie ciała mają pewną masę i zajmują pewną objętość. Bardzo często obserwujemy zjawisko takie że ciała mają taką samą masę ale ich objętości się różnią lub też tak że ciała mają różne masy a takie same objętości. Dzieje się tak z bardzo prostego powodu każde ciał zbudowane jest z różnych substancji.

Gęstość Gęstość jest jedną z najbardziej podstawowych wielkości charakteryzujących materię. Gęstość jest wielkością fizyczną, która określa stopień koncentracji materii. Gęstość jest równa stosunkowi masy do jego objętości i wyraża się wzorem: d = m/V m – masa ciała (kg) V – objętość ciała (m³) d – gęstość (kg/m³)

kg/m³ g/cm³ Jednostka gęstości Jednostką gęstości jest w międzynarodowym układzie SI wielkości mechanicznych: kg/m³ Inne jednostki to np.: g/cm³

Gęstość Dla większości substancji, w miarę wzrostu temperatury, a także przy zmianie stanu skupienia z ciała stałego w ciecz i gaz, gęstość maleje. Te same substancje w stanie gazowym maja zdecydowanie mniejszą gęstość, niż w stanie ciekłym i stałym. Dzieje się tak, gdyż odległość między cząsteczkami w ciałach stałych są małe, w cieczach trochę większe, a w gazach jeszcze większe. Przykładem może tu być powietrze, które w temperaturze 20°C ma gęstość 1,2 kg/m³, a skroplone ma gęstość 960 kg/m³.

Tabele gęstości niektórych substancji (przy normalnym ciśnieniu atmosferycznym) 1.GĘSTOŚC CIAŁ STAŁYCH Ciało w kg/m³ Aluminium (glin) 2720 Arsen 5776 Azbest 2000-2800 Bar 3600 Beryl 2690-2700 Bor 3300 Beton 1800-2400 Bizmut 9807 Brąz 8800-8900

Gęstość ciał stałych (CIĄG DALSZY) Ciało w kg/m³ Chrom 6920 Cegła 1400-2200 Cyna (biała) 7200-7400 Cynk 7130-7200 Drewno – dąb 600-900 – lipa 400-600 Fosfor biały 1830 Gips 2310-2330

Gęstość ciał stałych (CIĄG DALSZY) Ciało w kg/m³ Glina (sucha) 1500-1800 Grafit         2300-2720         Guma (wyroby) 1100-1190 Inwar 8000 Iryd 22400 Kadm 8640 Korek 220-260 Kreda        1800-2600         Krzem 2329,6

Gęstość ciał stałych (CIĄG DALSZY) Ciało w kg/m³ Kwarc          2500-2800         Lód przy 0 °C 880-920 Magnez 1740 Marmur 2670 Mosiądz         8400-8700         Ołów 11300-11400 Parafina 870-910 Piasek (suchy) 1550-1800 Platyna 21450

GĘSTOŚC CIAŁ STAŁYCH (CIĄG DALSZY) Ciało w kg/m³ Porcelana           2300-2500         Potas 870 Srebro 10500 Śnieg 125 Szkło zwykłe   2400-2800 Tłuszcze 920-940 Węgiel drzewny 300-600 Wosk 950-980 Złoto 19282

Gęstość ciał ciekłych Ciało w kg/m³ alkohol etylowy 790 alkohol metylowy benzyna 700 krew ludzka 1050 mleko 1030 nafta 810 oliwa 920 olej rycynowy 950 rtęć 13546 woda 998

Gęstość ciał gazowych Ciało w kg/m³ acetylen 1,16 amoniak 0,76 argon 1,780 azot 1,25 butan 2,703 chlor 3,21 chlorowodór 1,64 dwutlenek azotu 2,05 dwutlenek siarki 2,83

Gęstość ciał gazowych (CIĄG DALSZY) Ciało w kg/m³ dwutlenek węgla 1,96 etan 1,32 fluor 1,69 hel 0,178 metan 0,71 powietrze 1,29 siarkowodór 1,529 tlen 1,43 tlenek węgla 1,25 wodór 0,08989

Zadanie 1 Porównaj masy sześcianów o takich samych objętościach, ale zbudowanych z różnego materiału. Obliczmy objętość sześcianu: V=a³ V= (3cm)³ V=27cm³ a=3cm a=3cm a- długość krawędzi sześcianu Sześcian zbudowany z aluminium. Sześcian zbudowany ze srebra

Zadanie 1 cd. Zamieniamy jednostki: 1cm = 0,01m 1cm³ = 0,000001m³ A więc objętość sześcianu jest równa: 27* 0,000001m³=0,000027 m³ Wyszukujemy w tabelach gęstość aluminium i złota. Gęstość aluminium= 2720 kg/m³ Gęstość złota= 19282 kg/m³

Zadanie 1 cd. Korzystamy ze wzoru na gęstość: d=m/V Przekształcamy powyższy wzór tak aby móc obliczyć masę sześcianów. d=m/V /*V d*V=m m=V*d

Zadanie 1 cd. Podstawiamy wartości liczbowe do wzoru. Najpierw obliczamy masę sześcianu zbudowanego z aluminium (m1): m1= 0,000027 * 2720 m1= 0,07344 kg Teraz obliczamy masę sześcianu zbudowanego ze złota (m2): m2= 0,000027 * 19282 m2= 0,520614 kg

Zadanie 1 cd. Sprawdzenie jednostki: m=d*V kg = kg/m³ * m³ = kg Porównujemy masy sześcianów: m1= 0,07344 kg m2= 0,520614 kg m1<m2 Odp. Masa sześcianu zbudowanego ze złota jest większa od masy sześcianu z aluminium.

Zadanie 2 Naczynie napełniono całkowicie, wlewając 16 kg nafty. Jaką masę będzie miała rtęć, która wypełni to samo naczynie? Dane: Szukane: m1 = 16kg – masa nafty m2 = ? d1= 810 kg/m³ - gęstość nafty d2 = 13546 kg/m³ - gęstość rtęci

Zadanie 2 cd. ROZWIĄZANIE: Objętość w obu przypadkach jest jednakowa (V1=V2), więc porównujemy je: d1=m1/V1 => V1=m1/d1 oraz V2=m2/d2 Z faktu, że V1=V2 otrzymujmy: m1/d1=m2/d2 Przekształcamy wzór, korzystając z proporcji m1/d1=m2/d2 m1*d2= m2*d1 /: d1 m2= (m1*d2):d1

Zadanie 2 cd. Podstawiamy wartości liczbowe: m2 = (16kg* 13546 kg/m³):810 kg/m³ m2 = 216736kg²/m³:810 kg/m³ m2 = 267,58kg Odp. Masa rtęci wynosi 267,58 kg.

Zadanie 3 Wyraź gęstość poniższych planet w kg/m³: Ziemia – 5,43 g/cm³ Mars – 3,94 g/cm³ Saturn – 0,71 g/cm³

Zadanie 3 cd. Rozwiązanie: Zamieniamy jednostki: 1g=0,001kg 1cm³=0,000001m³ g/cm³=0,001kg/0,000001m³=1000kg/m³ 5,43*1000kg/m³=5430kg/m³=5,43*10³kg/m³ b) 3,94*1000kg/m³=3940kg/m³=3,94*10³kg/m³ c) 0,71*1000kg/m³=710kg/m³=7,1*10²kg/m³