DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

Tajemniczy świat atomu
Temat: SKŁAD JĄDRA ATOMOWEGO ORAZ IZOTOPY
Obwody elektryczne, zasada przepływu prądu elektrycznego
CZĘŚĆ PIERWIASTKA CHEMICZNEGO
Materia ma budowę ziarnistą.
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Rozwój poglądów na budowę materii
Współczesny model atomu
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Odkrywanie cząstek elementarnych cześć I
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Rutkach ID grupy:
MATERIA Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Staniszewie ID grupy:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sierakowicach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE GRUPY
Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Doświadczenia z budowy materii
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
BUDOWA MATERII. Zespół Szkół w Starym Polu.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
1.
Budowa materii Trochę historii. Budowa materii Trochę historii.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Chemia – z czego składa się materia?
Dział 3 FIZYKA JĄDROWA Wersja beta.
Budowa cząsteczkowa materii Gimnazjum Samorządowe nr 2 z oddziałami integracyjnymi w Iławie gr. 96/102 kompetencja matematyczno-przyrodnicza.
Fizyka jądrowa Kusch Marta I F.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
1.
1.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zjawisko dyfuzji i kontrakcji.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Właściwości i budowa materii
Budowa atomu.
Teoria Bohra atomu wodoru
Budowa atomu Poglądy na budowę atomu. Model Bohra. Postulaty Bohra
Doświadczenie Rutherforda. Budowa jądra atomowego.
Historyczny rozwój pojęcia atomu Oleh Iwaszczenko 7a.
Zapis prezentacji:

DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy: 96/23_MP_G1 Kompetencja Matematyka i przyroda Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok szkolny: Semestr II, 2009/2010

Budowa cząsteczkowa materii

Czym jest materia? Wszystko, co nas otacza, jest zbudowane z materii. Każdy przedmiot został stworzony z odpowiednich substancji, związków chemicznych i pierwiastków, o charakterystycznych tylko dla nich atomach, cząsteczkach, strukturach. Dzisiaj już coraz dokładniej poznajemy budowę materii, choć wiele zagadnień wciąż pozostaje dla nas zagadką. Pojawia się wiele różnych definicji materii, związanych z rozwojem fizyki, pojawieniem się mechaniki kwantowej. My jednak jako materię definiujemy to, co ma masę (przez co pojawia się przyciąganie grawitacyjne) i swoje określone położenie. Struktura materii już od starożytności fascynowała filozofów i naukowców, poszukiwano odpowiedzi na pytania dotyczące jej budowy, pochodzenia. Pojawiały się coraz dokładniejsze i trafniejsze próby odkrycia tajemnic fizyki i chemii.

Rozwój poglądów na temat budowy materii

Demokryt (V – IV w. p.n.e.) W starożytności sądzono, że materia jest stworzona z czterech głównych substancji – żywiołów – ognia, wody, powietrza i ziemi. Demokryta uważa się za twórcę atomistyki. Stwierdził, że materia składa się z bardzo małych, niepodzielnych i niewidocznych części, które nazwał atomami (od 'atomos'-'niepodzielny'). Atomy w tym rozumieniu, były niezniszczalne, o konkretnej masie i położeniu, ale różnych wielkości i kształtów, co decydowało o charakterze przedmiotów przez nie tworzonych.

Atomy i związki chemiczne według teorii Daltona John Dalton (XIX w.) Dalton rozwinął teorię Demokryta, jednak atomy nie są już drobnymi częściami przedmiotów, ich ułamkami. Atomy: są niepodzielnymi i jednolitymi kulami; są charakterystyczne dla danego pierwiastka atomy różnych pierwiastków różnią się od siebie; mogą tworzyć związki chemiczne; są niezmienne, nie ulegają zmianom podczas reakcji chemicznych. Atomy i związki chemiczne według teorii Daltona

Joseph John Thomson Stworzył model atomu zwany modelem „ciasta z rodzynkami”. Twierdził, że każdy atom składa się z dodatnio naładowanej jednorodnej kuli, wewnątrz której znajdują się ładunki ujemne – elektrony.

Ernest Rutherford Przeprowadził doświadczenie, podczas którego na cienką złotą folię padała wiązka promieniowania alfa (jądra helu). Według modelu Thomsona, cząstki alfa powinny swobodnie pokonać atomy folii. Zaobserwowano, że część cząsteczek odbija się od folii, co oznacza, że większość masy atomu jest skoncentrowana w jego środku – w bardzo gęstym jądrze, wokół którego krążą elektrony, jak planety wokół gwiazdy. Elektrony poruszają się w stosunkowo dużych odległościach od jądra, a ich masa jest od jego masy jest dużo mniejsza. Model atomu Rutherforda

Niels Bohr Model atomu Bohra pozwolił wyjaśnić stabilność atomu oraz zapoczątkował mechanikę kwantową. Inaczej niż według Rutherforda, według Bohra, elektron nie może poruszać się dowolnie wokół jądra, tylko po określonych orbitach.

DOŚWIADCZENIA

Dowód na istnienie cząsteczek Wniosek: Ziarenka nadmanganianu potasu rozdzieliły się na mniejsze części (cząsteczki) i wymieszały się z cząsteczkami wody. Cząsteczki są bardzo małe, nie widać ich gołym okiem.

Cząsteczki różnią się wielkością

Doświadczenie modelowe Wniosek: Po wymieszaniu mniejsze ziarenka (kaszy) wypełniły przestrzenie pomiędzy większymi (grochu), przez co zmniejszyła się objętość mieszanki. To samo zdarzenie zaobserwowaliśmy podczas doświadczenia z wodą i denaturatem, roztwór zmniejszył swoją objętość, więc i w tamtym przypadku, cząsteczki różnią się wielkością.

Rebus

Rozwiązanie rebusu: Dyfuzja Czyli samorzutne mieszanie się substancji

Dyfuzja – wnioski. Dyfuzja to samorzutne mieszanie się substancji. Zachodzi w trzech stanach skupienia. Cząsteczki najszybciej poruszają się w gazach i cieczach, a najwolniej w ciałach stałych. Na szybkość dyfuzji wpływa temperatura, wielkość rozpuszczanej substancji i mieszanie.

Mikroskop Za twórcę mikroskopu uważany jest Antonie van Leeuwenhoek.

Rozmiary cząsteczek Cząsteczki są bardzo małe – mierzy się ich średnicę w nanometrach (nm). Na przykład: średnica cząsteczki wody wynosi ok. 0,3nm średnica cząsteczki denaturatu to ok. 0,6nm średnica cząsteczki oleju wynosi kilka nanometrów. 1 nm to jedna miliardowa metra (10-9 m).

Budowa atomu Atomy składają się z jądra i otaczających to jądro elektronów. W jądrze znajdują się protony i neutrony. Neutrony są cząstkami obojętnymi elektrycznie, protony noszą ładunek elektryczny dodatni, zaś elektrony – ujemny.

Wodór Pierwiastek chemiczny, niemetal. Jest to najprostszy możliwy pierwiastek, jeden z jego izotopów składa się z jednego protonu i jednego elektronu. Izotopy jednego pierwiastka różnią się między sobą ilością neutronów w jądrze. Wodór występuje w 3 różnych izotopach: prot (brak neutronów), deuter (jeden neutron) i tryt (dwa neutrony).

Wodór - prot W skład jądra wchodzi jeden proton. Nie posiada neutronów.

Deuter W skład jądra wchodzi jeden proton i jeden neutron. Jest izotopem stabilnym. Ze względu na to, że deuter ma dwukrotnie większą masę od protu, różnią się one znacząco właściwościami fizycznymi, a także chemicznymi.

Tryt W skład jądra wchodzi jeden proton i 2 neutrony. Jest izotopem niestabilnym.

Nasze modele izotopów wodoru

Podsumowanie Cząsteczki różnią się wielkością. Cząsteczki zbudowane są z atomów. Cząsteczki poruszają się. Wszystko składa się z cząsteczek.