Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Pszczewie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ruch harmoniczny, prosty, tłumiony, drgania wymuszone
Advertisements

OSCYLATOR HARMONICZNY
Ruch drgający drgania mechaniczne
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Prezentacja ugp – drgania wokół nas
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
1.
Drgania.
Makroskopowe właściwości materii a jej budowa mikroskopowa
Ruch harmoniczny prosty
Ruch harmoniczny prosty
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
„Zbiory, relacje, funkcje”
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Ruch drgający Drgania – zjawiska powtarzające się okresowo
Przypomnienie wiadomości z lekcji poprzedniej
RUCH HARMONICZNY F = - mw2Dx a = - w2Dx wT = 2 P
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Prezentację wykonał Fabian Kowol kl. III b
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Opracowała: mgr Magdalena Gasińska
GIMNAZJUM IM. MIESZKA I W CEDYNI MATEMATYCZNO - FIZYCZNA
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Dane Informacyjne ID grupy: 97/41_UGP_2 Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku
Dane INFORMACYJNE: Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
dr inż. Monika Lewandowska
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacjaOdtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Temat: Energia w ruchu harmonicznym
Temat: Ruch drgający harmoniczny.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Ruch drgający Ruch, który powtarza się w regularnych odstępach czasu,
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Ruch harmoniczny – powtórzenie.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Pszczewie ID grupy: 98/83_mf_g1 Opiekun: mgr Józef Piotrowski Kompetencja: matematyczno – fizyczna Temat projektowy: Ruch drgający Semestr/rok szkolny: semestr IV / rok szkolny 2011/2012

Ruch drgający

Co to jest częstotliwość? Częstotliwość to wielkość, która mówi nam jak często coś się powtarza. W fizyce częstotliwość opisuje ruch wahadłowy i falowy. Określa ona, ile w jednostce czasu nastąpiło drgań wahadła lub pełnych cykli w ruchu falowym. Częstotliwość, czyli wysokość dźwięku, zależy od liczby drgań powietrza w ciągu jednej sekundy. lm więcej pełnych cykli drgań w jednostce czasu, tym większa częstotliwość i wyższy dźwięk.

Przykłady

Jeśli lubicie tworzyć muzykę albo chociaż jej słuchać, z pewnością wiecie, że w niemal każdym instrumencie zaobserwować można ruch drgający. Doskonałym przykładem jest drgająca struna gitary. Drga także wahadło i wskazówki zegara.

Ponadto ruch drgający możemy zaobserwować w ulubionym miejscu zabaw dzieci – czyli na trampolinie. Nie zapominajmy o organizmie człowieka – bicie serca jest ruchem drgającym, podobnie jak oddech.

Dzieci skaczące przez skakankę również tworzą ruch drgający Dzieci skaczące przez skakankę również tworzą ruch drgający. Przyjrzyjmy się im – poruszają się tym samym torem, wysokość ich skoków również jest raczej równa.

Wielkości Charakteryzujące ruch drgający

T - okres drgań f - częstotliwość drgań, ilość drgań w jednostce czasu

x - wychylenie w danej chwili, odległość ciała od położenia równowagi A - amplituda drgań, największe wychylenie z położenia równowagi

Ruch drgający, odbywający się pod działaniem siły sprężystości, w którym przyspieszenie w każdym punkcie ruchu jest wprost proporcjonalne do wychylenia, nosi nazwę ruchu drgającego prostego albo harmonicznego. Ciało drgające to oscylator harmoniczny.

Wahadło matematyczne Wahadło matematyczne to punkt materialny zawieszony na nieważkiej nici

Drgania tłumione (gasnące) Z doświadczenia wiemy, że wahadło pobudzone jednorazowo do drgań przez wychylenie go z położenia równowagi waha się w miarę upływu czasu coraz słabiej, aż wreszcie zatrzymuje się. Świadczy to o rozpraszaniu energii. Drgania takie nazywamy drganiami tłumionymi lub gasnącymi.

Drgania, które wykonuje ciało wychylone ze stanu równowagi i pozostawione samemu sobie, tj. nie poddane działaniu dodatkowych sił zewnętrznych określamy mianem drgań własnych ciała. Drgania własne ciała mają zawsze tę samą charakterystyczną dla niego częstotliwość, niezależnie od sposobu wzbudzenia. Wiemy, że zanikaniu wahań wahadła można zapobiec przez okresowe pobudzanie go do ruchu. Jeżeli energia dostarczana w każdym impulsie pobudzającym zrównoważy energię rozpraszaną, to drgania wahadła staną się niegasnące. Takie drgania wzbudzone za pomocą zmieniających się okresowo sił zewnętrznych albo też przenoszone z innego ciała drgającego nazywamy drganiami wymuszonymi.

Doświadczenie Pobudzamy do drgań wahadło A, obserwujemy, że jego drgania stopniowo zanikają, coraz bardziej zaczyna się wahać wahadło C. Wahadło B pozostaje cały czas w spoczynku. Zaobserwowaliśmy zjawisko rezonansu mechanicznego, czyli zjawisko przekazywania drgań (energii drgań) ciał o takiej samej częstotliwości drgań własnych.

Nasze pomiary

Tabela zależności masy, okresu i częstotliwości Masa [g] 115 132 173 183 237 296 318 365 417 605 Okres [s] 0,68 0,73 0,85 0,87 1,02 1,09 1,15 1,27 1,33 1,58 Częstotliwość [Hz] 1,47 1,37 1,18 0,98 0,92 0,79 0,75 0,63

Tabela zależności długości wahadła, okresu i częstotliwości Długość wahadła [m] 0,2 0,4 0,6 0,8 1 1,2 1,4 1,6 1,8 2 Okres [s] 0,9 1,3 1,5 2,2 2,3 2,5 2,7 2,8 Częstotliwość [Hz] 1,11 0,77 0,67 0,56 0,50 0,45 0,43 0,40 0,37 0,36

dźwięk… To Też drgania

Wyznaczanie przyspieszenia grawitacyjnego za pomocą wahadła

Wahadło pozwala wyznaczyć dokładnie wartość przyspieszenia ziemskiego: Gdzie: l - odległość między punktami zawieszenia wahadła (osiami), T - okres drgań wahadła.

Nasz wynik pomiarowy To: g = 10,11 m/s2

Programy komputerowe

Pewnego razu znaleźliśmy pewne programy, które ogromnie nam pomogły: Symulator drgań wahadła matematycznego Symulator drgań sprężyny

Oto efekty niektórych naszych symulacji

Wychylenie sprężyny jest duże, ponieważ masa jest duża, współczynnik sprężystości jest mały, a amplituda jest duża, wynosi 100%.

Wychylenie jest bardzo duże, prędkość średnia, masa bardzo mała, współczynnik sprężystości bardzo duży

Masa średnia, współczynnik sprężystości średni Masa średnia, współczynnik sprężystości średni. Wychylenie bardzo duże prędkość średnia

Długość wahadła max , amplituda max, tłumienie zero

Długość minimalna, amplituda minimalna, tłumienie zero

Długość maksymalna , tłumienie zero, amplituda minimalna

Długość minimalna, amplituda maksymalna, tłumienie zero

Długość maksimum, amplituda minimum tłumienie zero

Podsumowanie: Na zajęciach projektowych nauczyliśmy się: opisywać i badać ruch drgający wyznaczać wielkości charakteryzujące ruch drgający tworzyć wykresy związane z tym ruchem analizować programy symulujące taki ruch

Z czego korzystaliśmy: www.iwiedza.net pl.wikipedia.org fizyka.org symulatory ze strony: http://fizyka-symulacje.ovh.org podręcznik FIZYKA , wyd. GWO Encyklopedia Fizyki , PWN 1974