Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czyli jak działają nasze mięśnie w stanie nieważkości
Advertisements

Szkielet człowieka.
Złamania kości Opracowały: mgr Monika Danielak mgr Anna Kozak
Szkielet kości kończyny górnej
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
  OK konspekt z biologii.
Układ ruchu.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Układ Kostny Człowieka
UKŁAD RUCHU.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Tkanki zwierzęce.
BUDOWA I FUNKCJE SZKIELETU
W naszym ciele mamy 215 par mięśni szkieletowych
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
BIOLOGIA.
OGÓLNA BUDOWA I MECHANIKA KLATKI PIERSIOWEJ
dzielimy na: układ ruchu czynny układ ruchu bierny
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Biologia.
Elementy Anatomii Człowieka
UKŁAD MIĘŚNIOWY.
Układ ruchu Układ ruchu.
Kości kończyny górnej.
Połączenia kości kończyny górnej
MIĘŚNIE SZKIELETOWE CZŁOWIEKA
Przyswajanie wiedzy Przeciętnie człowiek zapamiętuje: 10% tego co czyta 20% tego co słyszy 30% tego co widzi 70% tego co słyszy i widzi 80% tego co mówi.
1.
GIMNASTYKA KOREKCYJNA W SZKOLE
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Układ ruchu=) Szkielet!!.
przyporządkowanie nazw i kształtów kości człowieka
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Układ ruchu Układ kostny.
1.28. Sprawność fizyczna ma dla nas istotne znaczenie
Połączenia kości kończyny dolnej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Budowa fizyczna i chemiczna kości.
Kości tułowia.
APARAT RUCHU.
MIĘŚNIE SZKIELETOWE CZŁOWIEKA
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia) Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ W NOWEJ WSI LĘBORSKIEJ ID grupy: 96/11_MP G1 Opiekun: AGNIESZKA MILEWCZYK Kompetencja: MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZA Temat projektowy: W JAKI SPOSÓB SIĘ PORUSZAM, CHODZĘ, BIEGAM, SKACZĘ? Semestr/rok szkolny: SEMESTR V / 2011/2012

„W jaki sposób się poruszam, chodzę, biegam, skaczę?”

Układ ruchu

Układ narządów ruchu człowieka W skład układu narządów ruchu człowieka wchodzą : kości, chrząstki, mięśnie szkieletowe . Te elementy, współdziałając ze sobą, umożliwiają człowiekowi poruszanie się.

Funkcje szkieletu Szkielet osłania narządy wewnętrzne. Stanowi rusztowanie ciała. Umożliwia zmianę ułożenia części ciała względem siebie. Jest miejscem przyczepu mięśni. Jest magazynem soli mineralnych. W czerwonym szpiku kostnym powstają krwinki.

Układ mięśniowy - funkcje umożliwienie wykonywania ruchów kończyn, umożliwienie funkcjonowania narządów wewnętrznych, zapewnienie stałej cyrkulacji krwi w organizmie (skurcze mięśnia sercowego oraz mięśni w ścianach tętnic)

Badanie składu chemicznego kości Próba kontrolna Próba badawcza (doświadczenie) Spaleniu ulegną związki organiczne (osceina – substancja białkowa) nadająca elastyczność kościom.

Doświadczenie z kością i octem Próba badawcza (doświadczenie) Próba kontrolna Ocet (nie zmieniamy warunków np. środowiska) Ocet spowodował wypłukanie związków wapnia i fosforu, które nadawały kości twardość.

Rodzaje kości Kości

Różnokształtne ( wielokształtne ) Kształty kości Rodzaj kości Przykłady Długie Kość ramienna Kość udowa Kość piszczelowa Płaskie Kość Czołowa Kość biodrowa Mostek Łopatka Krótkie Kości nadgarstka Kości stępu Różnokształtne ( wielokształtne ) Rzepka Kręgi

Kręg

Łopatka

Kości nadgarstka

Kość piszczelowa

Nasada (bliższa i dalsza) zbudowana z gąbczastej tkanki kostnej. Okostna – bogato unerwiona i ukrwiona błona, pokrywająca powierzchnię kości. Nasada (bliższa i dalsza) zbudowana z gąbczastej tkanki kostnej. Jama szpikowa – przestrzeń wewnątrz trzonu wypełniona szpikiem kostnym. Trzon – zbudowany ze zbitej, zwartej tkanki kostnej.

Z czego składa się mój szkielet?

Szkielet osiowy i obwodowy

Czaszka Mózgoczaszka (kość czołowa, kość ciemieniowa, kość potyliczna, kość skroniowa, kość klinowa) – otacza i chroni mózgowie Twarzoczaszka (kość nosowa, szczęka, żuchwa, kość jarzmowa) – stanowi rusztowanie dla zębów, otworu ustnego, chroni narządy zmysłu.

Czaszka – budowa

Budowa klatki piersiowej

Budowa kręgosłupa Odcinek szyjny – 7 kręgów Odcinek piersiowy – 12 kręgów Odcinek lędźwiowy – 5 kręgów Odcinek krzyżowy – 5 kręgów (zrośniętych) Odcinek guziczny – 4-5 kręgów

Szkielet kończyn Kończyna górna – służy do chwytania i manipulowania (zdolności manualne) Kończyna dolna – służy do przemieszczania się

Budowa obręczy barkowej i kończyny górnej

Budowa kości miednicznej i kończyny dolnej

Połączenia kości

Rodzaj połączenia Charakterystyka Przykład połączenia Nieruchome (szwy, kościozrosty) Kości są trwale połączone Brak możliwości ruchu w obrębie takiego połączenia Kości czaszki (21 kości) Ruchome (stawy) Kości mogą zmieniać położenie względem siebie: powierzchnie stawowe, pokryte chrząstkami, torebka stawowa i jama stawowa

okrągła główka jednej kości styka się z okrągłym zagłębieniem drugiej Rodzaj połączenia Charakterystyka Przykład połączenia Staw panewkowy okrągła główka jednej kości styka się z okrągłym zagłębieniem drugiej Staw zawiasowy jedna powierzchnie stawowa jest wykształcona w formie bloczka, a na drugiej znajduje się pasujące wcięcie

Rodzaj połączenia Charakterystyka Przykład połączenia Staw siodełkowy Obie powierzchnie stawowe są wklęsłe, mają kształt siodełek Staw obrotowy Część jednej kości otacza drugą

Wiek, a kości Kości mają zdolności regeneracyjne, które zmieniają się z wiekiem. U zdrowych, młodych ludzi do 30 roku życia kości są mocne, zawierają dużo składników mineralnych. W wieku 45 lat przeważają procesy wymierania komórek. Ze względu na zakończony proces wzrostu występują trudności w ich wytworzeniu.

Jak działa układ mięśniowy?

Tkanka poprzecznie prążkowana szkieletowa

Budowa mięśnia Ścięgno – zbudowane z wytrzymałej tkanki łącznej, pełni funkcję przyczepu mięśnia do kości Brzusiec – wrzecionowate rozszerzenie zbudowane głównie z tkanki mięśniowej

Antagonistyczne działanie mięśni Mięśnie szkieletowe występują zwykle parami (zginacz i prostownik). Działają przeciwstawnie (antagonistycznie) – gdy jeden się kurczy, drugi się rozkurcza.

Praca mięśni i energia Oczywiste jest to, że poruszające się mięśnie muszą zużywać jakąś energię. Kurcząc się i rozkurczając mocniej, szybciej i intensywniej zużywają więcej energii wytworzonej w procesie oddychania. Zależność między pracą mięśni a produkowaną energią można zmierzyć dzięki prostej analizie kalorymetrycznej: gromadząc wydychane przez osobę powietrze i równocześnie mierząc zużyty tlen oraz wydychany dwutlenek węgla, można obliczyć istotę międzykomórkowych procesów energetycznych, czyli zużytą energię.

Choroby układu ruchu

Kifoza – łukowate wygięcie kręgosłupa w stronę grzbietową

Skolioza - skrzywienie kręgosłupa, zwane często "bocznym skrzywieniem kręgosłupa"

Lordoza – łukowate wygięcie kręgosłupa w stronę brzuszną

Złamania – pierwsza pomoc

Najpierw musisz złamaną rękę unieruchomić Najpierw musisz złamaną rękę unieruchomić. W tym celu podeprzyj przedramię tak, by znajdowało się w poprzek klatki piersiowej. Użyj do tego na przykład gazet lub ręcznika zwiniętego w kilka warstw. Następnie załóż trójkątną chustę. Ułóż ją tak, aby w najszerszym miejscu sięgała od łokcia do nadgarstka. Końce najdłuższego brzegu chusty zawiąż na karku. Prawidłowo założony temblak unieruchamia dwa stawy sąsiadujące ze złamaną kością, chroniąc je przed dalszymi urazami. Poszkodowany może teraz udać się do lekarza, by uzyskać specjalistyczną pomoc.

Trening fizyczny – wzmacnia i powiększa mięśnie, jak i również umożliwia spalenie tkanki tłuszczowej.