Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład Model przewodnictwa elektrycznego c.d
Advertisements

Moc i energia prądu elektrycznego
Przepływ prądu elektrycznego
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Wykonał: Ariel Gruszczyński
Autor: Dawid Kwiatkowski
Odnawialne źródła energii
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Prąd elektryczny
Pole elektryczne, prąd stały
Prąd elektryczny.
Pola sił i ruchy Powtórzenie.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Połączenia rezystorów
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Wykład 7 Elektrostatyka, cz. 2
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Pole elektryczne Pole grawitacyjne Siła WYKŁAD BEZ RYSUNKÓW Natężenie
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Teresa Stoltmann Anna Kamińska UAM Poznań
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
ELEKTROSTATYKA I PRĄD ELEKTRYCZNY
Układ trójkąt - gwiazda
Elektrostatyka c.d..
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Rezystancja przewodnika
Obwody elektryczne - podstawowe prawa
Łączenie szeregowe i równoległe odbiorników energii elektrycznej
1.
Prąd Elektryczny Szeregowe i równoległe łączenie oporników Elżbieta Grzybek Michał Hajduk
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Temat lekcji: Badanie zależności natężenia prądu od napięcia dla odcinka obwodu. Małgorzata Mergo, Lidia Skraińska informatyka +
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Prąd wokół świata! Zobacz jak działa prąd.
Przygotowała: Dagmara Kukulska
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
PRĄD ELEKTRYCZNY Bartosz Darowski.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia) Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Zagórowie ID grupy: 98/74_mf_g1 Opiekun: Aneta Borowska Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: „Skąd się bierze prąd elektryczny” Semestr/rok szkolny: Semestr IV 2011/2012

CELE Kształcenie umiejętności samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji Gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie zdobytych informacji Doskonalenie umiejętności prezentacji zebranych materiałów Rozwijanie własnych zainteresowań Samokształcenie, wyrabianie odpowiedzialności za pracę własną i całej grupy,

Co robiliśmy podczas spotkań projektu Opracowaliśmy materiały dotyczące: - Wytwarzania prądu elektrycznego - Nośników i odbiorników prądu elektrycznego - Dowiedzieliśmy się jak dzielą się elektrownie - Przeprowadziliśmy doświadczenia związane z prądem elektrycznym - Zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy mini-elektrownię wiatrową

WYTWARZANIE PRĄDU ELEKTRYCZNEGO NOŚNIKI PRĄDU ELEKTRYCZNEGO PRAWO OHMA PRAWO KIRCHHOFFA ŁĄCZENIE OPORNIKÓW MINI ELEKTROWNIA WIATROWA DOŚWIADCZENIA ZAKOŃCZ

WYTWARZANIE PRĄDU ELEKTRYCZNEGO Prąd elektryczny – uporządkowany (skierowany) ruch ładunków elektrycznych. W naturze przykładami są wyładowania atmosferyczne, wiatr słoneczny, czy czynność komórek nerwowych, którym również towarzyszy przepływ prądu. W technice obwody prądu elektrycznego są masowo wykorzystywane w elektrotechnice i elektronice. MENU

Wynikiem wytwarzania prądu elektrycznego mogą być wyładowania atmosferyczne, których przykładem jest piorun MENU

Wiatr Słoneczny – strumień cząstek wypływających ze Słońca, składający się przede wszystkim z protonów i elektronów o dużej energii. Protony spokojnej fazy wiatru mają energię około 0,5 keV, zaś podczas rozbłysków rejestrowane są cząstki o energii do 1 GeV . Rozchodzą się one promieniście we wszystkich kierunkach. MENU

Neuron – rodzaj komórek występujących w układzie nerwowym Neuron – rodzaj komórek występujących w układzie nerwowym. Najwięcej neuronów znajduje się w ośrodkowym układzie nerwowym. Neurony składają się z ciała komórki (perikarion albo soma) oraz wypustek cytoplazmatycznych: dendryty i akson, za pomocą których wytwarzają połączenia z innymi neuronami, bądź komórkami efektorowymi (wykonawczymi). Połączenie między komórkami nerwowymi zwane jest synapsą. MENU

Im mocniej wieje, tym szybciej kręci się wiatraczek Im mocniej wieje, tym szybciej kręci się wiatraczek. Wiejący wiatr tak samo działa na duże wiatraki, które produkują prąd. Skrzydła poruszają się, a specjalne urządzenia zamieniają siłę wiatru na elektryczność. Wiatraki te nazywamy turbinami, lub elektrowniami wiatrowymi. MENU

Około 40% promieniowania słonecznego dochodzącego do naszej planety jest odbijane przez atmosferę, 20% jest przez nią pochłaniane, a tylko 40% energii dociera do powierzchni Ziemi. Obliczono, że jednemu metrowi kwadratowemu powierzchni Ziemi Słońce dostarcza w ciągu dnia na naszej szerokości geograficznej średnio 2,7kWh energii. Jest to wartość równa energii, jaką uzyskujemy ze spalenia jednej trzeciej litra benzyny. MENU

Energię słoneczną używa się do ogrzewania domów mieszkalnych zakładając ogniwa fotowoltaiczne zamieniające światło na prąd lub wykorzystując światło do ogrzewania wody w specjalnych zbiornikach umieszczonych na dachach zwanych kolektorami. MENU

Baterie słoneczne (ogniwa fotowoltaiczne) są to urządzenia elektroniczne, które wykorzystują zjawisko fotowoltaiczne do zamiany światła na prąd elektryczny. Każde małe ogniwo wytwarza mały prąd, ale duża ilość ogniw, wzajemnie połączonych jest w stanie wytworzyć prąd o użytecznej mocy. MENU

NOŚNIKI PRĄDU ELEKTRYCZNEGO W CIECZACH jony: kationy i aniony; W GAZACH zjonizowane cząsteczki (jony swobodne) i elektrony. W CIAŁACH STAŁYCH gaz elektronowy (elektrony swobodne), utworzony z elektronów walencyjnych, oderwanych z ostatnich powłok. MENU

Nośniki prądu elektrycznego Nośniki prądu elektrycznego. Substancja przewodząca: Nośnik: - Przewodnik - Elektrony walencyjne - Elektrolit - Jony + i - - Gaz - Jony i elektrony - Półprzewodnik - Elektrony i dziury - Próżnia - Dowolny rodzaj ładunków MENU

Om jest jednostką oporu. PRAWO OHMA Natężenie prądu w obwodzie jest wprost proporcjonalne do siły elektromotorycznej źródła, a odwrotnie proporcjonalne do całkowitego oporu obwodu.  Prawo Ohma dla odcinka obwodu: Natężenie prądu płynącego przez przewodnik jest wprost proporcjonalne do napięcia między końcami tego przewodnia. Om jest jednostką oporu. MENU

Prawo Ohma dla całego obwodu:  I=E/R+r I-natężenie prądu w obwodzie E-siła elektromotoryczna źródła R-opór zewnętrzny-opór zastępczy wszystkich oporników dołączonych do źródła r-opór wewnętrzny źródła R+r- całkowity opór obwodu MENU

Przykład charakterystyk materiałów NIE spełniających prawa Ohma. MENU

Przykład charakterystyk materiałów NIE spełniających prawa Ohma. MENU

PRAWO KIRCHHOFFA Pierwsze prawo Kirchoffa Suma natężeń prądów elektrycznych wypływających z węzła (rozgałęzienia) jest równa sumie natężeń prądów wpływających do węzła. I1 + I2 + I3 + … + In = I’1 +I’2 + I’3 + … + I’m MENU

Drugie prawo Kirchoffa Suma algebraiczna spadków napięcia na wszystkich odbiornikach prądu w danym "oczku" (czyli najmniejszym obwodzie zamkniętym) jest równa sumie sił elektromotorycznych wszystkich źródeł prądu (np. ogniw, akumulatorów, prądnic) w tym oczku. MENU

ŁĄCZENIE OPORNIKÓW Połączenie szeregowe W połączeniu szeregowym rezystancja zastępcza jest sumą poszczególnych wartości: MENU

Połączenie równoległe W połączeniu równoległym odwrotność rezystancji zastępczej jest sumą odwrotności poszczególnych wartości: MENU

Przez poprzeczny przekrój przewodnika przepływa ładunek 0,6 kC w czasie 2 minut. Oblicz natężenie prądu płynącego przez ten przewodnik. Dane: Szukane: Wzór: q=0,6kC=600C I=? I=q/t t=2min=120s I= 600C / 120s I=5[a] Odp. Natężenie prądu płynącego przez ten przewodnik wynosi 5A. MENU

Natężenie prądu w czasie uderzenia pioruna wynosi około 10 000A Natężenie prądu w czasie uderzenia pioruna wynosi około 10 000A. W czasie wyładowania przenoszony jest ładunek 20C.Oblicz czas trwania błysku pioruna. Dane: Szukane: Wzór: I=10 000A t=? t=q/I q=20C t=20C/10 000A t=0,002s Odp. Czas trwania piorunu wynosi 0,002s. MENU

Przez żarówkę płynie prąd o natężeniu 0,26 A Przez żarówkę płynie prąd o natężeniu 0,26 A. Oblicz opór tej żarówki, jeżeli przyłożone do niej napięcie wynosi 230V. Dane: Szukane: Wzór: I=0,26A R=? R=U/I U=230V R=230V/0,26A R=884,6 [Om] Odp. Opór żarówki wynosi 884,6 Om. MENU

mini-elektrownia wiatrowa MENU

MENU

Doświadczenia – Prąd elektryczny MENU

MENU

Wykonali Mateusz Kruszyna Marcin Sobczak Przemek Bednarek Kinga Bednarek Patrycja Piotrowska Adrianna Fagasińska Ewelina Hibner Patrycja Zamiatała Andżelika Olejniczak Eliza Witkiewicz MENU

Źródła www.hotmoney.pl http://pl.wikipedia.org/wiki/Prąd_elektryczny http://pl.wikipedia.org/wiki/Wiatr_słoneczny http://pl.wikipedia.org/wiki/Neuron http://www.zielonaenergia.eco.pl/index.php?option=com_content&view= article&id=123 http://www.epomoce.pl/fizyka_Prawa_Kirchhoffa MENU