1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zanieczyszczenia powietrza.
Advertisements

DANE INFORMACYJNE ID grupy: AsGo02 Zjawiska optyczne w atmosferze,
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Przed wyborem stacji uzdatniania wody
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
ZIEMIA Przyczyny Zanieczyszczenia powietrza.
Problemy rynku pracy..
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Prezentacja semestralna – semestr trzeci
1.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Budowa materii Trochę historii. Budowa materii Trochę historii.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Ziemia – planeta ludzi.
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
WODA Maja Janiszewska kl. VI c, SP-45.
Autorzy: Adrianna Przybylska
WPŁYW CZŁOWIEKA NA KLIMAT
Kwaśne opady Wybuchowi Naukowcy.
Gleba Gleba – najbardziej zewnętrzna powłoka litosfery składająca się z luźnych cząsteczek mineralnych i organicznych, powietrza i wody. Cechą charakterystyczną.
- życiodajna Substancja
Efekt cieplarniany.
Woda wodzie nierówna ‹#›.
Efekt cieplarniany.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

1

DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja: Zespół Szkół Budowlanych w Żarach ID grupy: 97/87_mf_g1 Kompetencja: Matematyczno-Fizyczna Temat projektowy: Przyroda, która nas otacza Semestr IV rok szkolny: 2011/2012 2

Palan prezentacji Czynniki środowiskowe wpływające na rozwój roślin Doświadczenia Obserwacje Wnioski

Czynniki środowiskowe wpływające na rozwój roślin Do czynników ekologicznych – środowiskowych zaliczamy:  temperaturę, wilgotność, światło oraz zaopatrzenie w substancje odżywcze – CO2 i sole mineralne.

Powietrze własności fizyczne Powietrze jest bezbarwne, bezwonne, bez smaku, słabo rozpuszczalne w wodzie. Skroplone powietrze jest bladoniebieskie. Gęstość powietrza zależy od ciśnienia, temperatury oraz składu; dla suchego powietrza, przy ciśnieniu atmosferycznym, na poziomie morza, w temperaturze 20 °C wynosi 1,2 kg/m³. Temperatura topnienia zestalonego powietrza wynosi około −213 °C, a temperatura wrzenia około −191 °C.

Powietrze skład chemiczny

Powietrze, badanie zanieczyszczeń W województwie lubuskim badania zanieczyszczenia powietrza prowadzi się w zakresie następujących substancji: dwutlenku siarki, tlenków azotu, ozonu, pyłu zawieszonego PM10 i PM2.5, tlenku węgla, benzenu oraz metali ciężkich (ołowiu, arsenu, niklu i kadmu)

Powietrze, badanie zanieczyszczeń Do mierzenia używa się miernika przepływu powietrza

Powietrze, badanie zanieczyszczeń Rozmieszczenie stacji pomiaru zanieczyszczenia powietrza w województwie lubuskim

Doświadczenie 1 wpływ zanieczyszczania powietrza na rozwój roślin (tlenek siarki) Materiały: szklarenka, zapałki, kiełki roślin (np. rzeżucha)

Doświadczenie 1 projekt szklarenki

Doświadczenie 1 projekt szklarenki

Doświadczenie 1 przebieg doświadcznia W szczelnej szklarence umieszczamy płaskie naczynie z wykiełkowaną rzeżuchą, obok w niepalnym naczyniu umieszczamy łebki zapałek z siarką, zachowując szczególną ostrożność podpalamy siarkę a następnie, jak najszybciej przykrywamy i uszczelniamy szklarenkę . (doświadczenie można z powodzeniem wykonać wykorzystują słoik lub inne naczynie szklane) Pozostawiamy na kilka dni i prowadzimy obserwację.

Doświadczenie 1 wyniki przy dużym stężeniu spalin siarki już po 1 – 2 dniach można zaobserwować można zaobserwować czernienie roślin i ich obumieranie .

Efekt cieplarniany Zjawisko podwyższenia temperatury planety powodowane obecnością gazów cieplarnianych w atmosferze. Zmiany powodujące wzrost roli efektu cieplarnianego mogą być jedną z przyczyn globalnego ocieplenia.

Woda, analiza wody, badanie wody Woda (H2O), to jeden z najczęściej występujących w przyrodzie związków chemicznych, o olbrzymim znaczeniu biologicznym. Charakteryzuje się brakiem zapachu i smaku oraz bezbarwnością. Temperatura wrzenia wody pod ciśnieniem atmosferycznym wynosi 100°C, natomiast temperatura topnienia 0°C.

Woda, analiza wody, badanie wody Laboratoryjne badania wody pozwalają na określenie jej jakości. Wykonywane są dwa rodzaje analiz wody: - analiza podstawowa - fizykochemiczna - analiza mikrobiologiczna

Woda, analiza wody, badanie wody Analiza fizykochemiczna Zadaniem analizy fizykochemicznej wody jest określenie jakości wody oraz jej przydatności do spożycia lub wykorzystania rolniczego lub przemysłowego pod względem fizykochemicznym. Analiza fizykochemiczna wody obejmuje następujące badania: - pH - Twardość - Żelazo - Mangan - Azotany - Jony amonowe - Chlorki - Chlor wolny - Chlor ogólny - Przewodność elektrolityczną

Woda, analiza wody, badanie wody Analiza mikrobiologiczna Zadaniem analizy mikrobiologicznej jest określenie jakości wody oraz jej przydatności do spożycia lub wykorzystania rolniczego lub przemysłowego pod względem mikrobiologicznym. Analiza mikrobiologiczna obejmuje następujące badania: - Escherichia coli - Bakterie grupy coli - Enterokoki - Pseudomonas aeruginosa - Ogólna liczba mikroorganizmów w 36±2°C po 48 h - Ogólna liczba mikroorganizmów w 22±2°C po 72 h - Legionella sp. - Clostridium perfringens (łącznie ze sporami)

Doświadczenie 2 Wpływ zasolenia wody na kiełkowanie roślin Materiał: nasiona pszenicy i lnu Narzędzia: tacki plastikowe, ręcznik papierowy, naczynia na roztwory Odczynniki: roztwory NaCl o stężeniu: 0,1%, 1%, 2,5%, 5% oraz woda, Obserwacja po 3 i 6 dniach od momentu wysiania.

Doświadczenie 2 Wpływ zasolenia wody na kiełkowanie roślin Przygotowanie doświadczenia: Na 5 kompletach tacek (2 na komplet) wysiewamy pojedyńczo nasiona pszenicy i lnu.

Doświadczenie 2 Wpływ zasolenia wody na kiełkowanie roślin Przygotowanie doświadczenia:

Doświadczenie 2 Wpływ zasolenia wody na kiełkowanie roślin Przygotowanie doświadczenia: W naczyniach np. słoiczkach przygotowujemy odpowiednie roztwory za pomocą których utrzymujemy stalą wilgotność podłoża

Doświadczenie 2 Wpływ zasolenia wody na kiełkowanie roślin Obserwacja: W 3 i 6 dniu od wysiania nasion zliczamy liczbę nasion które wykiełkowały na poszczególnych tackach. Wyniki zapisujemy w tabeli np.. NaCl 0,1% NaCl 1% NaCl 2% NaCl 2,5% NaCl 5% woda Dzień 3 8 6 1 10 Dzień 6 14 9 5 2 16

Doświadczenie 2 Wpływ zasolenia wody na kiełkowanie roślin Wnioski: Zwiększone zasolenie ma bardzo negatywny wpływ na rozwój roślin, zbyt duże stężenie NaCl w wodzie lub glebie może go całkowicie zahamować . Podobne zjawisko można zaobserwować na poboczach dróg, które w okresie zimowym były systematycznie posypywane solą. Roślinność w początkowym okresie wiosennym praktycznie nie występuje.

Doświadczenie 3 Wpływ pH środowiska na zabarwienie niektórych roślin Bardzo ciekawym doświadczeniem jest obserwacja np. zabarwienia kwiatów niezapominajki lub hortensji w zależności od pH środowiska. Odpowiedzialne są za to zjawisko Antocyjany – barwniki roślinne nie biorące udziału w procesie fotosyntezy. Zmieniają one barwę od czerwonej poprzez różową, pomarańczową, niebieską aż do fioletowej.

Doświadczenie 4 Wpływ grawitacji ziemskiej na kierunek wzrostu korzeni roślin Doświadczenie polega na ułożeniu kilku ziarenek np. fasoli w różnych pozycjach na zwilżonej gazie. Podłoże utrzymujemy w stałej wilgotności. Po wykiełkowaniu z łatwością zaobserwujemy, że bez względu na ułożenie nasion, korzonki zawsze będą rosły prostopadle do powierzchni ziemi

Doświadczenie 4 Wpływ grawitacji ziemskiej na kierunek wzrostu korzeni roślin

Doświadczenie 5 Występowanie bakterii w glebie Na szkiełko podstawowe mikroskopu nanosimy przy pomocy szklanego pręta kroplę wody destylowanej. Mieszamy ją z grudką gleby i nakrywamy szkiełkiem nakrywkowym. Pod mikroskopem obserwujemy charakterystyczne kształty bakterii. Gleba jest naturalnym środowiskiem życia dla ogromnej liczby bakterii. W 1 g może żyć ich wiele miliardów, a więc może być ich więcej niż ludzi na kuli ziemskiej.

Doświadczenie 6 Rozkład materii organicznej przez zwierzęta glebowe. Proste doświadczenie z opadłymi liśćmi bukowymi ukazuje nam, że chrząszcze, roztocza, wije, skoczonogi i inne zwierzęta glebowe żerując, pomagają rozkładać szczątki organiczne. Liście wkładamy do siatki ze sztucznego tworzywa o małych oczkach. Następnie siatkę zakopujemy w naturalnym podłożu. w celach porównawczych obok zakopujemy drugą wiązkę liści ale bez siatki. Po pewnym czasie zauważamy, że rozkład listowia bukowego w siatce jest znacznie wolniejszy niż listowia bez siatki. Zwierzęta ziemne potrafią znacznie szybciej rozłożyć substancję organiczną, co ma wielkie znaczenie dla naszego otoczenia przyrodniczego.

Doświadczenie 7 Właściwości sorpcyjne gleby Materiały: Probówka (lub inne naczynie) Próbka gleby Roztwór atramentu Wykonanie: Do probówki z glebą wprowadzam roztwór atramentu. Następnie wszystko dokładnie mieszam i wstrząsam. Powstałą po tych czynnościach zawiesinę przesączam przez sączek z waty.

Doświadczenie 7 Właściwości sorpcyjne gleby Obserwacje: Roztwór atramentu który był granatowy po wymieszaniu z glebą i przesączeniu stał się cieczą przezroczystą, a na sączku pozostaje czarny osad. Wniosek: Można wysunąć wniosek że gleba ma właściwości sorpcyjne, ponieważ cząstki barwnika atramentu zostały zatrzymane przez cząstki gleby.

Dziękujemy za poświęconą uwagę. !!! Zespół Szkół Budowlanych w Żarach Grupa projektowa matematyczno-fizyczna 97/87_mf_g1

34