(Gimnazjum nr 7 im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Advertisements

Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
ELEKTROLIZA Elektroliza jest to proces zachodzący wskutek przepływu prądu stałego przez roztwór elektrolitu lub elektrolit stopiony (termoelektroliza).
Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Kleczewie Gimnazjum IM.KSIĄŻĄT POMORZA ZACHODNIEGO W TRZEBIATOWIE ID grupy: 98/54_MF_G1 98/46_MF_G1 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Pomorsku
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Porażenie prądem co to takiego?.
Rodzaje pożarów i właściwe dla nich środki gaśnicze
„Co to jest indukcja elektrostatyczna – czyli dlaczego dioda świeci?”
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Elektrostatyka.
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Problemy rynku pracy..
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Zespół Szkół Miejskich Nr 1 w Wałczu Matematyczno-fizyczna
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Program Operacyjny kapitał Ludzki
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Wędrówka jonów w roztworach wodnych
Program Operacyjny kapitał Ludzki CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt,, Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!!” jest.
Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego Warszawa,
Przewodniki, półprzewodniki i izolatory prądu elektrycznego
O B W Ó D E L K T R Y C Z N.
1.
Prąd Elektryczny Szeregowe i równoległe łączenie oporników Elżbieta Grzybek Michał Hajduk
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Właściwości ciał stałych, cieczy i gazów
Przygotowała: Dagmara Kukulska
DZIAŁANIE PRĄDU ELEKTRYCZNEGO NA ORGANIZM CZŁOWIEKA
Z poprzednich lekcji Sprawdź, czy zapamiętałeś: Jakie stany skupienia występują w przyrodzie? Jakie są dowody ziarnistej (atomowej/cząsteczkowej) budowy.
Metale i izolatory Teoria pasmowa ciał stałych
PRĄD ELEKTRYCZNY Bartosz Darowski.
Zapis prezentacji:

(Gimnazjum nr 7 im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) Przez co płynie prąd Opracowały grupy 98/64_MF_G1 (Gimnazjum Nr 7 im. Sybiraków w Szczecinie) oraz 98/89_MF_G1 (Gimnazjum nr 7 im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)

Id_ grupy 1 Grupa 98_64_mf_g1 Opiekun Bożena Luterek 1. Joanna Siemak 2. Magdalena Graboś 3. Wiktoria Herkt 4. Marta Szymańska 5. Paulina Piotrowska 6. Beata Stroynowska 7. Bartosz Kowalik 8. Natalia Lewandowska 9. Anna Kolasińska 10. Natalia Ćwikiel

Id_ grupy 2 Grupa 98_64_mf_g1 Opiekun Alina Specht Łukasz Goliwąs Przemysław Łapiński Bartłomiej Marek Milena Matuszewska Sebastian Remlein Konrad Rodzynek Szymon Łuczak Mikołaj Bastian Adam Grzywaczyk Tomasz Kubiak Victoria Adamowska Karina Kubala Krzysztof Frydrych

Spis treści Co to jest prąd ? Warunki przepływu prądu. Nośniki ładunku elektrycznego. Skutki przepływu prądu elektrycznego. Obwód elektryczny . Przewodniki i izolator Przewodnictwo elektryczne ciał stałych. Przewodnictwo elektryczne cieczy. Przewodnictwo elektryczne gazów. Zasady bezpiecznego użytkowania odbiorników energii elektrycznej.

Co to jest prąd?

Prąd elektryczny, to... uporządkowany ruch ładunków elektrycznych. W naturze przykładami tego zjawiska są : - wyładowania atmosferyczne (pioruny) - wiatr słoneczny - czynność komórek nerwowych

Warunki przepływu prądu elektrycznego: - pole elektryczne, - ładunki, które mogą się swobodnie przemieszczać

Nośniki ładunku elektrycznego : w ciałach stałych – elektrony swobodne, w cieczach(elektrolitach) – jony dodatnie i jony ujemne, w gazach- jony dodatnie i ujemne oraz elektrony swobodne

SKUTKI PRZEPŁYWU PRĄDU Przepływ prądu elektrycznego poznajemy po skutkach jakie on wywołuje. Skutki przepływu prądu elektrycznego to: -emisja światła -wzrost temperatury -praca mechaniczna -oddziaływanie magnetyczne -reakcje chemiczne. CIEPLNY

Obwód elektryczny Najprostszy obwód elektryczny składa się z dwóch elementów: źródła prądu i odbiornika Są one połączone przewodami.

W źródle prądu energia pola elektrycznego powstaje z przekształcenia innych form energii: chemicznej, mechanicznej , świetlnej. Odbiornikiem może być dowolne urządzenie zmieniające energię elektryczną w inne formy, np. w energię cieplną, świetlną, chemiczną, mechaniczną.

W technice obwody prądu elektrycznego są masowo wykorzystywane w elektronice i elektrotechnice.

Izolatory prądu elektrycznego Izolator – materiał nie zawierający swobodnych nośników ładunku, uniemożliwiający przepływ prądu elektrycznego np. guma, szkło , drewno. W zwykłym przewodzie , służącym do podłączania urządzenia elektrycznego, elektrony płyną wiele metrów ,ale nie mogą przeniknąć przez milimetr izolacji gumowej.

Przewodniki Do przewodników prądu elektrycznego zaliczamy między innymi: metale (najlepsze z nich to: złoto, srebro, miedź, aluminium), grafit, niektóre ciecze zwane elektrolitami (wodne roztwory kwasów, zasad i soli), ciała organizmów żywych (zawierają one również elektrolity), zjonizowane gazy (w których istnieją jony dodatnie i ujemne oraz elektrony swobodne)

Przewodnictwo elektryczne w ciałach stałych - doświadczenie Cel: Sprawdzenie przewodnictwa prądu elektrycznego w ciałach stałych Wykorzystane przedmioty : obwód elektryczny, tekturka, 2 linijki - plastykowa i z tworzywa sztucznego, drewienko, szkło, drut z - konstantanu, miedzi, aluminium, stalowy pręt, Obserwacje: przy obydwu linijkach, tekturce, drewnie i szkle żarówka się nie świeci natomiast przy drutach i stalowym pręcie żarówka świeci się. Wniosek: Nie wszystkie ciała stałe przewodzą prąd elektryczny.

Przewodnictwo prądu elektrycznego w cieczach- doświadczenie. Cel: Badanie przewodnictwa elektrycznego kwasu cytrynowego. Konieczne przyrządy i przedmioty: cytryna, przewody (miedziany i aluminiowy), woltomierz Wynik: wskazówka woltomierza wychyliła się. Wniosek : Pojawiło się napięcie o czym świadczy wychylenie wskazówki woltomierza. Kwas cytrynowy działa jak mały akumulator oraz doskonale przewodzi prąd elektryczny w wyniku rozpadu na jony.

Przewodnictwo prądu w cieczach – doświadczenia Cel : Czy przez wodę przepływa prąd elektryczny? Przyrządy: - solanka (NaCl) -woda destylowana -dwie elektrody (Zn,Cu) -żaróka, -przewody, Czynności: Do naczynia z wodą destylowaną wkładamy dwie elektrody podłączone do obwodu, w którym jest żarówka. Sprawność żarówki sprawdzamy zwierając na chwile elektrody. Żarówka nie świeci, co oznacza, że destylowana woda nie przewodzi prądu. Następnie wsypujemy sól. Okazuje się że woda z solą (solanka) przewodzi prąd elektryczny i żarówka świeci się. Wnioski: Destylowana woda nie przewodzi prądu. Solanka (elektrolit) przewodzi prąd elektryczny – skutkiem doświadczenia jest emisja świetlna.

Przewodnictwo elektryczne gazów Ogrzanie lub napromieniowanie (promieniami UV, X lub radioaktywnymi) gazu w którym ma nastąpić wyładowanie iskrowe pozwala na uzyskanie dłuższej iskry, co jest związane z osłabieniem zdolności izolacyjnej gazu. Zdolność izolacyjna zależy także od ciśnienia gazu. Im niższe jest ciśnienie, tym większy prąd przepływa przez gaz.

Zasady bezpiecznego użytkowania odbiorników energii elektrycznej Przy wykonywaniu prac związanych z obsługą energii elektrycznej nie wolno: dotykać gołymi palcami nieizolowanych części obwodu elektrycznego, korzystać z niesprawnych lub naprawionych nieprawidłowo bezpieczników, używać narzędzi nieokrytych izolatorem, używać przewodów z uszkodzoną izolacją, stosować odbiorników z obudową metalową bez połączenia tej obudowy specjalnym przewodem z ziemią, Nigdy nie dotykamy urządzeń elektrycznych znajdujących się pod napięciem