Tramwaje w Grenoble
http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh- grenoble.html Prezentację opracowano na podstawie strony internetowej Jacka Wesołowskiego: http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh- grenoble.html uzupełnionej o informacje oraz ilustracje z innych stron: http://en.wikipedia.org/wiki/Tramway_de_Grenoble http://www.railfaneurope.net/pix_frameset. html
Sieć tramwajowa - stan na rok 2008 4 linie: A (1987), B (1990), C (2006), D (2007) 32 km tras
Avenue Alsace Lorraine - początek strefy pieszej przy dworcu kolejowym z linią tramwajową przechodzącą przez centrum, ruch kołowy nie jest zupełnie zabroniony ale ograniczony, stoliki kawiarniane tuż obok torowiska
Typowy design przystanku - ponieważ pojęcie ścisłej strefy pieszej było jeszcze cały czas aktualne w momencie przywrócenia tramwaju (1987 r.), projektanci starali się utrzymać wrażenie jednorodności powierzchni ulicy, pomimo istnienia torów tramwajowych
Na skrzyżowaniu z Cours Jean Jaurès (dużą arterią) tramwaje często muszą czekać na zielone światło, pomimo istnienia tutaj sygnalizacji wzbudzanej
Rue Poulat - torowisko pośród uczęszczanej strefy handlowej
Rue St-Jacques - zaraz za rogiem, pełne przestrzennej finezji miejsce na linii śródmiejskiej
Place Ste-Claire - tutaj jezdnię zachowano i poprowadzono za wiatami
Place Notre Dame - tramwaje na linii B przejeżdżają pomiędzy katedrą i fontanną, metr lub dwa od basenu
Rue Taulier widziana w kierunku Place Notre-Dame - po lewej widać front zespołu katedry katolickiej
Detal nawierzchni torowiska zespolonej z przestrzenią ulicy
Rue Général Marchand, linia A (z południa) - klasyczny wagon GEC Alstom, ten sam typ znalazł zastosowanie w Paryżu i w Rouen
Place de la Gare - tramwaje przekraczają tereny kolejowe tunelem
Tor środkowy jest ślepy - był używany, gdy dworzec kolejowy stanowił krańcówkę jednej z linii
Tramwaje obsługują dworzec tak blisko, jak to możliwe ...
... po czym robią wielki zawijas ...
... aby wjechać na Avenue Alsace Lorraine
Przejście między głównym wejściem do dworca a przystankami tramwajów
Podjazd pod dworzec widziany z drugiej strony peronów
Cours Berriat - detal nawierzchni na węźle linii A i B.
Rue Pierre Semard w Europole - po drugiej stronie dworca kolejowego
Przystanek przy gmachu sądów (Palais de Justice)
Linia przy osiedlu
Linia tramwajowa w południowych dzielnicach powojennych, wzniesionych w metropolitarnej skali - mała architektura na Avenue Général Champon
Boulevard Maréchal Joffre - w oddali Tour Perret
La Tronche - przystanek Grand Sablon z kompleksem użyteczności publicznej i parkingiem P+R
La Tronche - most tramwajowy linii B na Izerze
Miasteczko uniwersyteckie (Domaine Universitaire) na pograniczu gmin Saint- Martin-d'Hères i Gières, główny przystanek - Bibliothèques Universitaires
Jak zwykle we współcześnie projektowanych sieciach tramwajowych, linia bezpośrednio wchodzi do centrum zespołu, który jest właściwie strefą pieszą
Plan okolicy na przystanku na Rue d'Alsace w Échirolles Obsługa nowych osiedli na obrzeżach miasta polega również na "głębokim wejściu" w strukturę, które często znacznie wydłuża trasę tramwaju Plan okolicy na przystanku na Rue d'Alsace w Échirolles
Widok trasy na Rue de Normandie
Échirolles - przyjazne pieszym okolice przystanku na Rue d'Alsace
Échirolles, Avenue de 8 Mai 1945 - przykład urbanistyki zorientowanej na tramwaj (na dachach budynków po prawej znajdują się parkingi)
Częstotliwości na większości linii są imponujące (jak niemal wszędzie na współczesnych sieciach tramwajowych we Francji) - aż do trzech minut w dzień powszedni
Rue Poulat - tutaj tramwaj przejeżdża średnio co minutę
Plany rozwoju sieci tramwajowej