Prezentacja praktycznego wdrażania „Klucza do uczenia się”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
CZYLI PO CO JA SIĘ TEGO UCZĘ?
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Wiesława Piotrowska Szkoła Podstawowa nr 23 w Gliwicach
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
„ Klucz do uczenia się” Prezentacja praktycznego wdrażania
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
„Od kropelki do kropelki… sukces będzie wielki!”
Sprawozdanie z realizacji projektu „Klucz do uczenia się” wdrażanego od 13 września 2012 roku do 13 grudnia 2012 roku przez nauczycielkę mgr Ewelinę Adamczyk.
w Przedszkolu Miejskim nr 44 w Sosnowcu
w okresie 1 lipca 2011 do 28 lutego 2013”
„Klucz do uczenia się – rozwój umiejętności zawodowych
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
Praktyka obejmowała przeprowadzenie 48 sesji z programu Klucz do uczenia się. Podczas praktyk realizowałam z dziećmi zajęcia z modułów: Gry Rozwijające.
Sprawozdanie z projektu Mali Badacze realizowanego w klasach I-III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w roku szkolnym 2012/2013.
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Program literacki Gąsienice
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
"Klucz do uczenia się" opracowała mgr Lidia Bączyk grudzień 2012
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
nauczyciel: mgr Justyna Gorzkowicz Przedszkole Miejskie nr 54
Opracowała: Joanna Kozieł
Beata Pachoł Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
PRZEBIEG PRAKTYKI REALIZOWANEJ W RAMACH PROJEKTU: KDU
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
KLOCKOMANIA.
Małgorzata Nikiel-Czyż Szkoła Podstawowa nr 23 w Gliwicach
„Zdolności a umiejętności”
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
- Agnieszka Janiszewska
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
„Klucz do przeobrażeń procesu wychowawczo - dydaktycznego leży w ręku nauczyciela, który znając i rozumiejąc rzeczywistość pedagogiczną szuka najlepszych,
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zasady pracy metodą projektu
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
Wychowawczynie: mgr Małgorzata Stążka mgr Małgorzata Zielińska Opracowała: mgr M. Stążka PROGRAM KOMPUTEROWY DOTYCZĄCY WYKORZYSTYWANIA KOMPUTERA DO „ZABAWY”
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
MAŁYMI KROKAMI OSIĄGAMY WIELE
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Co chcieliśmy osiągnąć?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Prezentacja praktycznego wdrażania „Klucza do uczenia się” Konstrukcje GĄSIENICE w Przedszkolu Miejskim nr 5 „Tęcza” w Gliwicach Program realizowała grupa nr VI Zuchy (5, 6 - latki) Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

Opracowała: Jolanta Homa „Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Program Konstrukcje GĄSIENICE prowadziłam w grupie 6-latków. Realizację modułu rozpoczęłam 17,09,2012r. od zapoznania z rodziną drewnianych klocków i rozbudzenia zainteresowania zabawą nimi jako elementami konstrukcji. Dzieci poznały nazwy wszystkich klocków wykorzystywanych do ćwiczeń i ich cechy. Rozwinęły w ten sposób słownictwo matematyczne. I choć początkowo pojawiły się pewne problemy późniejsze efekty przyniosły satysfakcję z realizowanych kolejnych sesji, a dzieciom wymierne umiejętności i wiedzę oraz radość z podejmowania działań i dobrą zabawę. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

Opracowała: Jolanta Homa „Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 13. Ozdobne płoty – budowanie płotów o zmiennych wzorach Dzieci rozwijały umiejętności dokładnego łączenia klocków i ustawiania ich w linii prostej, poznawały koncepcję kolejności, oraz wzoru jako wstępu do geometrii. Działania wzbudziły dużo emocji i wyzwoliły chęć tworzenia płotów według własnych koncepcji i planów. Dzieci wyodrębniały klocki, których chciały użyć do tworzenia płotów. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

Opracowała: Jolanta Homa „Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 13. Ozdobne płoty – budowanie płotów o zmiennych wzorach Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

Opracowała: Jolanta Homa „Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 14. Za ogrodzeniem – budowanie zagród zgodnie z przykładem i podanym kryterium. Dzieci budowały zagrodę dla zwierząt i bawiły się w zoo. Ale efektem tych działań było rozwinięcie umiejętności zamykania przestrzeni, poznanie sposobów kształtowania konstrukcji oraz zasad budowania zgodnie z modelem graficznym. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

Opracowała: Jolanta Homa „Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 14. Za ogrodzeniem – budowanie zagród zgodnie z przykładem i podanym kryterium. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

Opracowała: Jolanta Homa „Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 16. Wystarczająco wysoki i szeroki – budowanie bram i wejść. Wykorzystanie zabawek w sesji to wspaniały bodziec do działań dla chłopców bardzo szybko zostały zrealizowane cele sesji. Dzieci poznały zasady budowania prostego przęsła, zasady gwarantującej stabilność konstrukcji, wzbogaciły słownik o terminy dotyczące wysokości i szerokości oraz zrozumienia relacji takich cech. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

Opracowała: Jolanta Homa „Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 16. Wystarczająco wysoki i szeroki – budowanie bram i wejść. Budując bramy, wejścia o różnej wysokości i szerokości i dopasowując do nich odpowiedniej wielkości pojazdy dzieci nabierały świadomości w relacji między konstrukcją, a funkcjonalnym zastosowaniem przedmiotu. Miały możliwość eksperymentowania z ustawieniem i równoważeniem klocków. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

Opracowała: Jolanta Homa „Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 25. Piętrowy dom – budowanie domu – budowanie przez naśladowanie. Dzięki sesji dzieci poznały główne elementy konstrukcyjne domu, ustawienia wzajemnego w przestrzeni i istnienia tzw. przestrzeni wewnętrznej, związek pomiędzy konstrukcją przedmiotu, a jego zastosowaniem, opanowały słownictwo dotyczące lokalizacji. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

Opracowała: Jolanta Homa „Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 25. Piętrowy dom – budowanie domu – budowanie przez naśladowanie. Bardzo ważnym elementem tej sesji było rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, umiejętności komunikacji, współdziałania w planowaniu konstrukcji, negocjowania ról. Wszystkie budowle oceniał inspektor nadzoru budowlanego, który w swych „przenikliwych okularach” sprawdzał poprawność wykonanego zadania. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

Opracowała: Jolanta Homa „Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 25. Piętrowy dom – budowanie domu – budowanie przez naśladowanie. Budowanie zgodnie z indywidualnymi projektami. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

Opracowała: Jolanta Homa „Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Wszystkie działania dzieci obserwował Bob Budowniczy. Był on doradcą i współpracownikiem „inspektora nadzoru budowlanego”. Pilnował także aby po kolejnych sesjach wszystkie klocki wracały na swoje miejsce. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

Opracowała: Jolanta Homa „Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE O programie. Program „Konstrukcje” to zbiór ćwiczeń, które pomagają małym dzieciom, po przez wykorzystanie w rozwijaniu kluczowych zdolności poznawczych. Zadania takie obejmują prezentacje symboliczne oraz korzystanie z nich, jako modeli wizualnych, do budowy określonej struktury. Zadania te wymagają łączenia analizy logicznej i rozumienia istoty symbolu. Wiele zadań rozwija analizę logiczna i kreatywność. Dzieci opracowują własne rozwiązania problemu. Ważne jest w tym zrozumienie relacji pomiędzy projektem konstrukcji, a jej funkcją. Kluczową cechą tego programu jest możliwość rozwijania koncepcji matematycznych i wzbogacania języka dziecka, ponieważ program wymaga stosowania bogatego słownictwa matematycznego w praktycznym, wizualnym kontekście. Dzieci poznają w praktyce fizyczne cechy kształtów i znaczenie ich wielkości, co pomaga w zrozumieniu koncepcji rozmiarów. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

Opracowała: Jolanta Homa „Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Cele osiągnięte podczas realizacji programu – wiadomości i umiejętności zdobyte przez Zuchy Dzieci: Poznały podstawowe klocki oraz nauczyły się rozróżniania ich na podstawie kształtu, rozmiaru i cech budowlanych. Nauczyły się analizowania prostych konstrukcji, tworzenia prostych konstrukcji poprzez naśladowanie działań i powielanie ciągu konkretnych czynności Zrozumiały relacje pomiędzy strukturą przedmiotów, a jej zastosowaniem Poznały zasady symetrii oraz koncepcję szerokości i długości Opanowały umiejętność analizowania konstrukcji i wyodrębniania jej elementów funkcjonalnych oraz zależności między konstrukcją przedmiotu, a jego funkcjami i określonymi cechami materiałów - Opanowały umiejętność budowania konstrukcji zgodnie z podanym kryterium Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

Opracowała: Jolanta Homa „Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Nauczyły się myślenia analitycznego, rozwinęły swoją kreatywność Nauczyły się kojarzenia konstrukcji z przedmiotem Utrwaliły swoją orientację przestrzenną i umiejętność stosowania właściwego nazewnictwa w tym zakresie Udoskonaliły umiejętność pracy w grupie Rozwinęły umiejętność kreatywnego myślenia, wyobraźni, umiejętności planowania i realizacji własnych pomysłów budowlanych Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

Opracowała: Jolanta Homa „Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Uwagi, spostrzeżenia dotyczące realizacji programu: Zajęcia z programem Konstrukcje GĄSIENICE prowadziłam w grupie 5, 6 – latków. Podczas praktyk bardzo uważnie obserwowałam poczynania swoich podopiecznych. Na początku dzieci miały pewne problemy z utrwalaniem nazw i kojarzeniem ich z konkretnym kształtem, ale powtórzenia sesji przyniosły efekty. Sesje realizowałam z całą grupą, co utrudniało samodzielną pracę dzieci przy realizacji zadań. Brakowało mi również zestawów klocków. Największym problemem dla mnie był krótki czas przeznaczony na realizację modułu. Mimo to dzieci w kolejnych sesjach coraz chętniej i z większym zaangażowaniem podejmowały zadania konstrukcyjne. Bardzo pomogło „wykorzystanie” Boba Budowniczego, okularów, Kołaczyka, aparatów fotograficznych wykonanych z kartonu. Większość dzieci bardzo dobrze radziła sobie z realizacją zadań konstrukcyjnych , a te które pracują wolniej nie zrażały się i doprowadzały pracę do końca . Wszystkie Zuchy chciały jednak zawsze same coś konstruować z klocków otrzymanych w danej sesji. Ogromną radość przyniosło dzieciom fotografowanie ich prac. Dzięki realizacji programu dzieci zdobyły nowe umiejętności i wiadomości. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

Opracowała: Jolanta Homa „Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Dziękuję za uwagę. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.