PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uroczystość wręczenia certyfikatów dla nauczycieli
Advertisements

MIEJSKA PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA w Koszalinie
XXIII Międzynarodowe Sympozjum kościuszkowskie
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Ignacego Wyssogoty Zakrzewskiego
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Problemem współczesnej medycyny
Lokalne Zespoły Projektowe – koncepcja działania
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
O aktywności dorosłych i seniorów
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Wagarowanie młodzieży
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Doświadczenia z etapu projektu Donq POL Ocena firm Wnioski i rekomendacje Aleksandra Buczkowska-Garbarczyk Być może ta prezentacja wywoła dyskusję, z której.
Prezentacja multimedialna
G Wiek gimnazjalny trwa od 13 do 16 roku życia.
Rozwój zawodowy człowieka
Dojrzewanie - wzrastając ku dorosłości.
Rozwój dziecka na poszczególnych etapach edukacyjnych
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Konferencja naukowa pt.: Edukacja seksualna, ale jaka?
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona
w praktyce pedagogicznej
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
AKCJA INFORMACJA Być może ta prezentacja wywoła dyskusję, z której wynikną działania do wykonania. Użyj PowerPoint do śledzenia tych działań do wykonania.
Jan Paweł II - Papież Wolności
Kuba Mikołajczyk VIa Każdy człowiek ma swoje prawa, które go chronią, pozwalają funkcjonować w społeczeństwie. Prawa mamy również my – dzieci. Nie jesteśmy.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
AKCJA INFORMACJA Być może ta prezentacja wywoła dyskusję, z której wynikną działania do wykonania. Użyj PowerPoint do śledzenia tych działań do wykonania.
Sesja kościuszkowska Żelechów 7 października 2006 Być może ta prezentacja wywoła dyskusję, z której wynikną działania do wykonania. Użyj PowerPoint do.
Małe dziecko w systemie edukacji
RODZINA.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Psychologia rozwoju dziecka
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
"Jak przygotować się do wieku nastoletniego?"
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Wychowanie do życia w rodzinie
Okres dzieciństwa i adolescencji - wyzwania na najbliższe lata dla Szkół Promujących Zdrowie mgr Izabela Sumińska Konsultant Wojewódzki w dziedzinie psychologii.
Otyłość jest jednym z większych wyzwań globalnych XXI wieku
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Podnosimy bezpieczeństwo pracy w rolnictwie poprzez wymianę naszych doświadczeń szkoleniowych” Projekt nr PL01-KA
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY * Być może ta prezentacja wywoła dyskusję, z której wynikną działania do wykonania. Użyj PowerPoint do śledzenia tych działań do wykonania podczas swej prezentacji Kliknij prawym przyciskiem myszy w trakcie pokazu Zaznacz polecenie „Notatki ze spotkania” Zaznacz kartę „Działania do wykonania” Wpisuj działania do wykonania w miarę ich pojawiania się Kliknij przycisk OK, aby zamknąć okno To automatycznie utworzy slajd działań do wykonania na końcu prezentacji wraz z punktami, które wprowadzisz. PORTRET PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY GIMNAZJALISTY

Młodzież gimnazjalna -nowa grupa społeczna (?) * Młodzież gimnazjalna -nowa grupa społeczna (?) Niepokoje rodziców i nauczycieli Głos młodych

GIMNAZJALISTO, JAKI JESTEŚ ? * GIMNAZJALISTO, JAKI JESTEŚ ?

Etap życia człowieka przypadający na gimnazjum to: * Etap życia człowieka przypadający na gimnazjum to: Dorastanie = wiek niepokojów dojrzewania = wiek młodzieńczego entuzjazmu = wiek dojrzewania = adolescencja = wiek przeddorosłości

Etapy rozwoju człowieka w ciągu życia * Etapy rozwoju człowieka w ciągu życia ETAPY DZIECIŃSTWO DORASTANIE DOROSŁOŚĆ Wiek 0-10/12 lat 10/12 – 18/20 lat Od 18/20 lat M.Debesse (1952/1983) Wiek dziecinnego pokoju (0-3 lata) Wiek koziołka (3-6/7 lat) Wiek szkolny (6/7-12/13 lat) 4. Wiek niepokojów dojrzewania 5. Wiek młodzieńczego entuzjazmu (16/17-18/20 lat) L.S.Wygotski (1984/2002) Niemowlęctwo (0-1 rok życia) Wczesne dzieciństwo (1-3 lata) Wiek przedszkolny (3-6/7 lat) 5. Wiek dojrzewania (12/13-17/18 lat) E.H.Erikson (1950/1997) Wiek niemowlęcy (0-1 rok życia) Dzieciństwo (1-3 lata) Wiek zabawy (3-6 lat) Wiek szkolny (6-12 lat) 5. Adolescencja (12/13-18/20 lat) 6. Wczesna dorosłość (18/20-30/35 lat) 7. Średnia dorosłość (30/35-60/65 lat) 8. Późna dorosłość (od 60/65 lat) D.J.Levinson (1986) Era przeddorosłości (0-17 lat) 2. Okres przejściowy (17-22 lata) 3. Era dorosłości wczesnej (17-45 lat) 4. Era dorosłości średniej (40-65 lat) 5. Era dorosłości późnej (od 60 roku życia)

Z czym się kojarzy dojrzewanie? * Z czym się kojarzy dojrzewanie? Z tym co się widzi – ciało... Dostrzegane przez dorastających zmiany w wyglądzie i czynnościach ciała wpływają na ich obraz własnej osoby oraz na związane z nim emocje Procesy neurohormonalne przyczyniają się do występowania zwiększonego pobudzenia emocjonalnego oraz do labilności emocji

* Dojrzewanie nie polega oczywiście wyłącznie na zmianach wielkości i kształtu ciała Zachodzą istotne zmiany dotyczące czynności poznawczych Przejście ze stadium operacji konkretnych do stadium operacji formalnych Rozwój logicznego i abstrakcyjnego myślenia Zmiany w zakresie procesów informacyjnych Rozwój ujęć wartościujących

Następuje zwrot ku światu wewnętrznemu * Następuje zwrot ku światu wewnętrznemu Dochodzi do stadium autonomii moralnej Pojawia się rygoryzm moralny Występuje idealizm młodzieńczy Wiara i religia są terenem poszukiwania własnego stosunku do Boga, czasem buntu

Wzrasta znaczenie grupy rówieśniczej, która spełnia wiele funkcji * Wzrasta znaczenie grupy rówieśniczej, która spełnia wiele funkcji Zastępowania rodziny Stabilizacji osobowości Wzbudzania poczucia własnej wartości Określania standardów zachowania Zapewniania „bezpieczeństwa wynikającego z liczebności” Stwarza okazję do rozwijania społecznych kompetencji Stwarzania warunków do przyjęcia wzorów i do ich naśladowania

Zainteresowanie płcią przeciwną manifestuje się w różnych formach. * Zainteresowanie płcią przeciwną manifestuje się w różnych formach. Pojawiają się pierwsze miłości.

Nowa szkoła – gimnazjum staje się kolejnym wyzwaniem dla nastolatka * Nowa szkoła – gimnazjum staje się kolejnym wyzwaniem dla nastolatka

Pojawiają się próby renegocjacji w rodzinie * Pojawiają się próby renegocjacji w rodzinie Obszary konfliktowe wynikają często ze sprzeczności: między kontrolą ze strony rodziców – a potrzebą swobody u dorastających między odpowiedzialnością rodziców – a dzieleniem się nią z dorastającymi między przykładaniem przez rodziców dużej wagi do nauki szkolnej – a poświęceniem czasu na inne rodzaje aktywności przez dorastających

Krystalizuje się tożsamość * Krystalizuje się tożsamość Tożsamość rozproszona Tożsamość lustrzana Tożsamość moratoryjna Tożsamość dojrzała

Jak tworzyć szanse dla rozwoju w okresie dorastania? * Jak tworzyć szanse dla rozwoju w okresie dorastania? Widzieć rozwój psycho - fizyczny jako fakt pozytywny, bardzo zróżnicowany w swoim indywidualnym przebiegu... Tworzyć relacje, więź emocjonalną (rodziców/dorosłych i dorastające dziecko), która satysfakcjonuje obie strony, daje wsparcie, ale też stymuluje do rozwoju. ………..

To, co człowiek przeżył w swoim dzieciństwie, * To, co człowiek przeżył w swoim dzieciństwie, jakich wzorów opiekowania się doświadczył, z jakimi ścieżkami rozwoju innych ludzi splatały się jego ścieżki, co widział i przeżył zadecyduje o tym Kim będzie.