WYBÓR ŚRODKA SMAROWEGO
WSTĘP – WYBÓR ŚRODKA SMAROWEGO POSTĘPOWAĆ ZGODNIE Z INSTRUKCJĄ OBSŁUGI –SPECYFIKACJA KLASY JAKOŚCI –SPECYFIKACJA KLASY LEPKOŚCI KLASA JAKOŚCI I LEPKOŚCI POWINNA BYĆ UMIESZCZONA NA ETYKIECIE ŚRODKA SMAROWEGO WIĘKSZOŚĆ FIRM POSIADA REKOMENDACJE W POSTACI KATALOGÓW LUB STRON INTERNETOWYCH
KLASA LEPKOŚCI OKREŚLA ZDOLNOŚĆ DO PŁYNIĘCIA OLEJU W NISKICH I WYSOKICH TEMPERATURACH SAE 10W- 40 USZCZELNIANIE GORĄCEGO SILNIKA POMPOWALNOŚĆ W ZIMIE TYPOWE LEPKOŚCI W POLSKIM KLIMACIE –15W- 40 CAŁY ROK – 5W - 40 CAŁY ROK – 0W/5W – 30OSZCZĘDZANIE PALIWA – GŁÓWNIE NOWSZE MODELE
TEMPERATURA OTOCZENIA WARUNKUJE DOBÓR LEPKOŚCI PODSTAWA – KLASYFIKACJA SAE J300 JEDNOSEZONOWE –JEDNA KLASA SAE WIELOSEZONOWE –WIĘCEJ, NIŻ 1 KLASA SAE
GATUNEK MIĘDZYNARODOWE SPECYFIKACJE –API –ACEA –ILSAC –JASO SPECYFIKACJE PRODUCENTA KONWENCJONALNE OLEJE SILNIKOWE MOGĄ BYĆ UŻYWANE DO WIĘKSZOŚCI POJAZDÓW, ALE NIE WSZYSTKICH! OLEJE TRANSMISYJNE WYKONYWANE SĄ CZĘSTO JAKO SPECJALNE
MIESZANIE OLEJÓW OLEJE SILNIKOWE –PROSTA ODPOWIEDŹ - TAK –OLEJE BAZOWE I DODATKI SĄ ZOPTYMALIZOWANE –JEŚLI MOŻLIWE DOLEWAĆ TEGO SAMEGO OLEJU OLEJE PRZEKŁADNIOWE –NIEKTÓRZY PRODUCENCI PRZEKŁADNI ODRADZAJĄ –JEŚLI MOŻLIWE DOLEWAĆ TEGO SAMEGO OLEJU
SPRAWDZANIE POZIOMU, DOLEWKI OPTYMALNIE –RAZ NA TYDZIEŃ –PRZY TANKOWANIU –CO 1000 km JEŻELI ZAPALA SIĘ LAMPKA ALARMOWA CIŚNIENIA OLEJU ISTNIEJE RYZYKO NATYCHMIASTOWEGO USZKODZENIA SILNIKA DOLEWKI PONAD POZIOM MAKSYMALNY MOGĄ DOPROWADZIĆ W EKSTREMALNEJ SYTUACJI DO USZKODZENIA SILNIKA I KATALIZATORA
USTAWIĆ POJAZD NA PŁASKIM PODŁOŻU ODCZEKAĆ 5 MINUT OD WYŁĄCZENIA SILNIKA. NAJBEZPIECZNIEJSZY ODCZYT Z BAGNETU PRZED WŁĄCZENIEM ZIMNEGO SILNIKA WYTRZEĆ BAGNET, WSUNĄĆ I NATYCHMIAST WYJĄĆ ODCZYT POPRAWNY MIEŚCI SIĘ MIĘDZY MAX I MIN JEŚLI POZIOM PONIŻEJ MIN – DOLEWKA DO POZIOMU MAX PROCEDURA SPRAWDZANIA POZIOMU OLEJU