Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

Tajemniczy świat atomu
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Jak widzę cząstki elementarne i budowę atomu?.
Pary Parowanie zachodzi w każdej temperaturze, ale wraz ze wzrostem temperatury rośnie szybkość parowania. Siły wzajemnego przyciągania cząstek przeciwdziałają.
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Rozwój poglądów na budowę materii
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Dane INFORMACYJNE ID grupy: G-3 Lokalizacja: GDYNIA Kompetencja:
Budowa Cząsteczkowa Materii.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Odkrywanie cząstek elementarnych cześć I
Właściwości soli mineralnych, wody oraz ich rola w organizmie.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Rutkach ID grupy:
1.
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sierakowicach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy:
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE GRUPY
Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im
Dane INFORMACYJNE : Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Leśnicach
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Doświadczenia z budowy materii
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Budowa materii Trochę historii. Budowa materii Trochę historii.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Chemia – z czego składa się materia?
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
1.
1.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
SOLE MINERALNE ORAZ WODA
Budowa cząsteczki o właściwości związku – wiązania międzycząsteczkowe
Stany skupienia wody.
Właściwości i budowa materii
Budowa atomu.
- życiodajna Substancja
Budowa atomu Poglądy na budowę atomu. Model Bohra. Postulaty Bohra
Woda to cudowna substancja
Historyczny rozwój pojęcia atomu Oleh Iwaszczenko 7a.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia) Nazwa szkoły: Zespół Kształcenia i Wychowania w Rywałdzie ID grupy: 96/6_mp_g2 Kompetencja: Matematyczno-Przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok szkolny: Semestr II, rok szkolny 2009/2010

Cząsteczkowa budowa materii .

Tę cechę materii nazywamy nieciągłością lub ziarnistością. Wszystko to co nas otacza : powietrze, woda i skały składa się z maleńkich, poruszających się cząstek – ziarenek zwanych materią. Cząstki te zderzają się ze sobą i odbijają się we wszystkich kierunkach, co prowadzi do ich wymieszania się. Tę cechę materii nazywamy nieciągłością lub ziarnistością.

Najstarsza definicja atomu (atomos – gr.: „niepodzielny”). Pojęcie atomu zostało wprowadzone przez filozofa greckiego Demokryta z Abdery (460–370 p.n.e.). Głosił on, że materia zbudowana jest z małych, niepodzielnych cząstek poruszających się w próżni – atomów (atomos – gr.: „niepodzielny”).

Teoria atomistyczna Najważniejszą ze wszystkich teorii chemicznych jest teoria atomistyczna, której twórcą angielski chemik i fizyk John Dalton. W 1805 roku ogłosił, że : - Atomy tego samego pierwiastka są identyczne, - Atomy mają kształt kulisty, - Atom danego pierwiastka posiada jego cechy charakterystyczne, - Atomy mogą łączyć się w cząsteczki, - Związek chemiczny jest zbiorem tych samych cząsteczek.

Rodzynkowy model budowy atomu Jednak już w 1987 roku J.Thomson obalił jeden z punktów teorii Daltona odkrywając pierwszą cząstkę elementarną – elektron. Stworzył on swój własny „rodzynkowy” model atomu, który wkrótce został uznany za nieprawidłowy

Model atomu E.Rutherforta (1911) Porównał strukturę atomu do systemu planetarnego, w którym jądro odpowiada Słońcu, a elektrony planetom. Według tego modelu atom stanowi układ składający się z jądra o ładunku dodatnim, które zawiera prawie całą masę atomu oraz elektronów o ładunku ujemnym, które poruszają się wokół jądra po torach zamkniętych .

Współczesny model budowy atomu Wcześniejsze modele precyzyjnie określonych orbit elektronów zostały zastąpione opisem obszarów przestrzeni (nazywanych orbitalami),czyli obszarem gdzie najprawdopodobniej znajdują się elektrony. Obszar zacieniony pokazuje prawdopodobieństwo znalezienia elektronu w pewnej odległości.  

Budowa Atomu Budowa Atomu Każdy z atomów złożony jest z jądra atomowego, o ładunku dodatnim i z krążących wokół jądra elektronów Budowa Atomu Jądro Elektrony Każdy z atomów złożony jest z jądra atomowego, o ładunku dodatnim i z krążących wokół jądra elektronów

Budowa jądra atomu Jądro atomowe znajduje się w centrum atomu i jest złożone z dwu rodzajów cząstek: Neutronów- nie posiadają ładunku. Protonów -obdarzone są elektrycznym ładunkiem dodatnim

Atomy danego pierwiastka mają ściśle określoną liczbę protonów i elektronów. Liczbę protonów w jądrze atomu nazywamy liczbą atomową i oznaczamy literą Z. Sumę liczb protonów i neutronów nazywamy liczbą masową i oznaczamy literą A. Zapisujemy to w następujący sposób:

Rozmiar atomu Rozmiary cząsteczek podaje się nanometrach(nm) nm to 0,000 000001m Atomy są bardzo małe. Aby wyobrazić sobie średnicę atomu tlenu, można podzielić 1 milimetr na sto milionów części, ponieważ średnica atomu tlenu wynosi 0,000 000 013 cm.

Rozmiar atomu Jeżeli atom byłby wielkości łepka gwoździa, to twoja ręka byłaby tak duża, że z łatwością mogłaby trzymać kulę ziemską.

Wielkość jądra i atomu Rysunek zamieszczony obok obrazuje w bardzo przystępny sposób rozmiary atomu i jądra atomowego. Gdybyśmy wyobrazili sobie jądro atomowe jako piłkę to cały atom byłby wtedy wielkości stadionu.

Pojedyncze atomy występują jednak bardzo rzadko Pojedyncze atomy występują jednak bardzo rzadko . Zwykle tworzą połączenia zwane cząsteczkami. Cząsteczka to trwałe połączenie co najmniej dwóch atomów .

Pokazuje jak atomy połączone są w cząsteczce Każdy rodzaj cząsteczki ma określony wzór chemiczny . Pokazuje on jakie atomy zawarte są w cząsteczce i w jakich proporcjach . Wzór ten można przedstawić w postaci rysunkowej . wzór chemiczny wody H2O wzór strukturalny Pokazuje jak atomy połączone są w cząsteczce H-O-H Cząsteczka wody

Chemicy dzielą substancje na pierwiastki, mieszaniny i związki chemiczne Aby lepiej to zobrazować, stworzyliśmy rysunek, znajdujący się poniżej Pierwiastek to substancja chemiczna składająca się z jednego rodzaju atomów, które nie można rozłożyć na substancje proste

Mieszanina to substancja zawierająca dwa i więcej pierwiastków zmieszanych ze sobą , które łatwo można rozdzielić. Przykładem mieszaniny jest; mleko, słodzona herbata, woda morska, zaprawa murarska, sól zmieszana z piaskiem, różnego rodzaju stopy metali, powietrze, itp. Także nasza Ziemia jest mieszaniną gazów, cieczy i ciał stałych. Także nasza Ziemia jest mieszaniną gazów, cieczy i ciał stałych.

to substancja zawierająca dwa i pierwiastków połączonych ze sobą . NANOMETR Związek chemiczny to substancja zawierająca dwa i pierwiastków połączonych ze sobą . Związku chemicznego nie można rozdzielić metodami fizycznymi . cukier sól

Wszystkie substancje można podzielić na ciała stałe ,ciecze i gazy . Cząsteczki w ciele stałym są gęsto upakowane i nie mogą się oderwać od siebie. Nie mogą się poruszać a jedynie drgać. Ciała stałe mają stały kształt i objętość. Cząstki w gazach są bardzo oddalone od siebie i poruszają się swobodnie we wszystkich kierunkach. . Gaz nie ma określonej objętości . Cząsteczki w cieczach są ułożone luźno i mogą się powoli poruszać. Ciecze nie mają stałego kształtu i mogą pływać .

Woda jest związkiem chemicznym zbudowanym tylko z dwóch pierwiastków - z jednego atomu tlenu oraz z dwóch atomów wodoru Poszczególne atomy tworzą ze sobą trójkąt-wodór jest naładowany dodatnio, natomiast tlen - ujemnie.

Ujemny ładunek atomu tlenu przyciąga dodatnio naładowane atomy wodoru sąsiedniej cząsteczki i pomiędzy nimi powstaje tak zwane wiązanie wodorowe. Mówimy, że cząstka wody jest polarna, czyli tworzy dipol.

Woda stanowi aż 6,6% masy całej Ziemi i jednym z najbardziej rozpowszechnionych związków chemicznych. Zajmuje ona dwie trzecie powierzchni Ziemi

Woda występuje w trzech stanach skupienia

Właściwości wody fizyczne : -ciecz -bezbarwna -bezwonna -zmienia swoje stany skupienia -jest polarna chemiczne: -reaguje z metalami -jest rozpuszczalnikiem dla wielu związków organicznych -nie pali się -nie podtrzymuje spalania

Lód jest bezbarwny i nie ma zapachu Lód jest bezbarwny i nie ma zapachu. Jeśli zawiera dużo niewidocznych gołym okiem pęcherzyków powietrza, to ma białe zabarwienie, wywołane rozproszeniem światła na tych pęcherzykach. Lód topi się w temperaturze 0°C. W tej samej temperaturze zachodzi proces odwrotny – zamarzanie (krzepnięcie) wody. Podsumowując uzyskane dotąd informacje, możemy powiedzieć, że w zwykłych warunkach temperatura krzepnięcia (zamarzania) ciekłej wody i temperatura topnienia lodu są takie same i wynoszą 0°C.

Para wodna Para wodna jest bezbarwna, przezroczysta i nie ma zapachu. W odróżnieniu od ciekłej wody i lodu nie możemy jej zobaczyć. Zamiana ciekłej wody w parę wodną, czyli parowanie, zachodzi w każdej temperaturze, w której może istnieć woda w stanie ciekłym. Zamiana lodu w parę wodną, zwana sublimacją (ulatnianiem), zachodzi w każdej temperaturze, w której może istnieć lód. Oba te procesy przyspiesza wzrost temperatury.

Napięcie powierzchniowe To ono utrzymuje nawet duże krople w całości. Dzięki niemu możemy podziwiać krople rosy, a nartniki mogą ślizgać się po powierzchni wody

Człowiek zbudowany jest w 70% z wody Rola wody w organizmie człowieka Nawilża wdychane powietrze Uczestniczy w procesie oddychania Umożliwia transport i przyswajanie substancji odżywczych Usuwa zbędne produkty przemiany materii Rozcieńcza trucizny Chroni ważne dla życia narządy Jest głównym składnikiem tkanek Człowiek zbudowany jest w 70% z wody

Wykonano przy pomocy: www.zdrowa-woda.eu atomistyka.pl/promien/pic chemia_ogolna.webpark.pl WWW.bryk.pl www.chemia.elektryczny.net www.hydropure.com.pl neutrino.fuw.edu.pl/ www.chemmix.artnet.pl www.vegaconsulting www.chemia.dami.pl/ Podręczna encyklopedia ucznia