Praca z dzieckiem agresywnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Wagarowanie młodzieży
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Uzależnienia a rozwój dziecka
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Czy Twoje dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
Zachowania niepożądane
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Teoria społecznego uczenia się
Nadpobudliwość psychoruchowa ADHD zaburzenia zachowania i emocji
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
Bezpieczna szkoła- Bezpieczny uczeń
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Rodzice jako sprzymierzeńcy w działaniach profilaktycznych szkoły
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Co chcieliśmy osiągnąć?
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Szkolny system wychowawczy
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Małe dziecko w systemie edukacji
Postawa asertywna.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Postawa nauczyciela wobec trudnych zachowań uczniów
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Szkolny plan zachowania
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Co chcieliśmy osiągnąć?
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Praca z dzieckiem agresywnym

Co to jest agresja? Określenie pojęcia i ukazanie istoty ,, agresji.’’ Poznanie klasyfikacji rodzajów agresji /werbalna-fizyczna, bezpośrednia -pośrednia, czynna-bierna, prospołeczna- antyspołeczna, instrumentalna/. Wyodrębnienie przyczyn powstawania zachowań agresywnych.

Istotą agresji jest chęć szkodzenia, dostarczania drugiemu człowiekowi cierpienia.

Skąd się bierze agresja? Wpływ środowiska rodzinnego: Nastawienie do dziecka ze strony opiekuna wiodącego/matki/; Postawa permisywna i tolerancyjna wobec dziecka i jego zachowań agresywnych; Przemoc w rodzinie; Temperament i dziedziczenie.

Wpływ grupy rówieśniczej Naśladowanie modela; Kto wzbudza podziw rówieśników; Obniżony próg wyzwolenia zachowań agresywnych: Rozmycie odpowiedzialności w grupie; Społeczny dowód słuszności:,, przecież wszyscy leją.”

Czynniki sprzyjające agresji w szkole. Szkoła ułatwia albo utrudnia występowanie przemocy/ agresji; Tabu wobec przemocy; Komunikacja szkoła-rodzic; Reakcje nauczycieli i innych dorosłych. Hormony i okres dojrzewania; Poczucie tożsamości i jego budowanie-trudności rodzą lęk;

Agresja jako reduktor lęku; Dążenie do podtrzymania stanu stymulacji; Zwrócenie uwagi na problemy, na siebie; Potrzeba władzy; Poczucie własnej wartości;

Jak postępować z agresywnym uczniem? Kluczowe pytania: Co dokładnie robi dziecko, jak przejawia się jego agresywność? Kiedy, gdzie i w jakich okolicznościach zachował się w ten sposób? Co nastąpiło bezpośrednio po?

ABC- agresywnego zachowania. A- pierwsza litera z ang. antecendes-zdarzenie poprzedzające- miejsca, konteksty, bodźce, wpływające na zachowanie, np. podawane instrukcje słowne, a także sposób mówienia, gesty, spojrzenia innych, zachowany dystans przestrzenny. Nie ma jednego powodu agresji ani jednego mechanizmu ją podtrzymującego. Jeden uczeń odreaguje realną, a drugi ,,wyobrażoną krzywdę”

B- pierwsza litera z ang B- pierwsza litera z ang. behavior -zachowanie-odnosi się do samych czynów jednostki o dowolnej treści oraz do zaniechań. C-pierwsza litera z ang. consequence- czyli zdarzenia następujące po zachowaniu. To negatywne lub pozytywne konsekwencje, jakie odczuło dziecko. Konsekwencje wyjaśniają utrzymywanie się zachowań nieprzystosowanych, pozwalają zobaczyć jakie bezpośrednie korzyści miało dziecko ze swojego zachowania.

Warunkowanie sprawcze. Mechanizm wzmacniania, bądź wygaszania zachowania zarówno właściwego jak i niewłaściwego. To co nastąpiło bezpośrednio po zachowaniu warunkuje utrwalenie, bądź zaniechanie działania. ,, Istotą warunkowania sprawczego są warunkowe zależności wzmocnienia, oznaczające związek pomiędzy zachowaniami i zdarzeniami w otoczeniu, wpływającymi na zachowanie”. /Kazadin 2006/

Procedura wzmacniania- doceniania tego co dobrze robi uczeń, to najcenniejsza część nauczycielskich oddziaływań.

1. Ustalmy co nam przeszkadza w zachowaniu ucznia? 2. Czego oczekujemy? Określmy punkt wyjścia. 3.Ustalmy ile razy ma się zachowywać poprawnie aby otrzymać nagrodę? 4. Określmy tzw. małe przewinienia, które mogą być ignorowane. 5. Uzupełnijmy system nagród systemem kosztów negatywnych / wyciąganie konsekwencji z łamania kodeksu/, np. Rozmowa z dyrektorem.

Behawioralna technika wzmacniania zachowań właściwych. Odnalezienie dobrych stron dziecka. Wybór dwóch lub trzech zachowań, które chcemy zmienić w pierwszej kolejności. Pracujemy krok po kroku, a nie nad wszystkim na raz.

Dziękuję za uwagę! Dziękuję za uwagę! Opracowała Justyna Szeląg