Przegląd trendów i kluczowych czynników zmian w branży paliwowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
z uwzględnieniem zastosowania jej dla usług pozaenergetycznych
Świadczenie usługi dystrybucyjnej - biznes OSD
Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik
Zarządzanie logistyczne
e-commerce jako efektywny rozwój dystrybucji
zarządzanie produkcją
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Katedra Logistyki i Transportu
Administracja zintegrowanych systemów zarządzania
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Adam Walicki - 30 września 2010
Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Przeznaczenie produktu Opis funkcjonalności
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Model referencyjny łańcucha dostaw
Wymiana integracja ? oprogramowania dr Danuta Kajrunajtys.
Ogólnokrajowa karta miejska
Copyright © 2008 Accenture. Zawartość prezentacji stanowi własność intelektualną Accenture. Wszelkie prawa zastrzeżone. Konferencja Hutnictwo 2008 Integracja.
Planowanie przepływów materiałów
MS Excel - wspomaganie decyzji
Operacyjne sterowanie produkcją
„Nie ma nic łatwiejszego niż być zajętym i nic trudniejszego niż być efektywnym” R. Alec Mackenzie.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Strategia LP Business Solutions Wrocław, styczeń 2013.
Informatyczne Systemy Zarządzania dr inż. Andrzej Macioł
Systemy informatyczne
Procesy wg QAD & DSR Przegląd obecnej oferty wsparcia procesów i przykłady zastosowań Paweł Daszkiewicz Dyrektor Realizacji Usług DSR sp. z o.o.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Wykład 3 Dr Agnieszka Tubis.
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Infrastruktura i inwestycje rozwojowe w sektorze energetycznym
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Rynek stali, koksu i węgla - wyzwania 1
Logistyk.
Zintegrowane systemy informatyczne
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
Produkować taniej, sprzedawać rentowniej – co ma do tego IT Piotr Adanowicz Menedżer BCC ds. Rozwoju Biznesu, BCC Partner dedykowany SAP dla branży spożywczej.
ARCHITEKTURA SOA JAKO KLUCZ DO CYFROWEJ TRANSFORMACJI Agata Kubacka, Poczta Polska Tomasz Gajewski, Poczta Polska Jerzy Niemojewski, Savangard © 2016 Software.
1 Zmienność popytu – wyzwania dla procesu dystrybucji w spółce handlowo - produkcyjnej Nowoczesny Magazyn Listopad 2012.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
II stopień - Logistyka Specjalność: Zarządzanie Łańcuchem Dostaw.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Raport z audytu systemu logistycznego i łańcucha dostaw Firmy X Grudzień 2014 Firma X chce zwiększyć udział w rynku, a bazą konkurencji na której opiera.
Strategia Efektywnej Obsługi Klienta
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
LOGISTYKA KRAJOWA I MIĘDZYNARODOWA
Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Dział IT partnerem w biznesie. Jak mierzyć wartość informatyki?
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
Plan Zwiększenie zadowolenia klientów ZWIĘKSZENIE ZADOWOLENIA KLIENTÓW
Efekty pracy Forum Inwestycyjnego Perspektywa branży
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Integracja operacyjna w łańcuchu logistyki paliw a wsparcie IT Warszawa, Grudzień 2010

Przegląd trendów i kluczowych czynników zmian w branży paliwowej Nowoczesne Technologie i Praktyki $/B Rozwój nowych źródeł danych dostarczanych przez RFID/sensory/itp i nowe aplikacje Analizy predykcyjne Wprowadzenie coraz bardziej zaawansowanych aplikacji handlowych Interfejs człowiek-maszyna (HMI) Automatyzacja procesów biznesowych IT jako usługa (IT as a service) Trendy społeczne Stała komunikacja Kadra w starszym wieku Zmniejszająca się liczba inżynierów Kwestie globalnego bezpieczeństwa Rosnący problem prywatności Obecna Sytuacja Wydajność Łańcucha Dane: ograniczona dostępność danych dotyczących majątku i jego wykorzystania, problem ich integralności, problem z częstotliwością i formatem, liczne zagrożenia dla bezpieczeństwa danych Technologia IT: odwoływanie się do standardów, wciąż często rozdrobnione aplikacje, pewne rozwiązania bezprzewodowe, spotykana niska wydajność systemów zintegrowanych Proces biznesowy: wciąż często przestarzały – w tym ograniczone wykorzystanie mierników efektywności Ludzie: struktura wiekowa oraz zmieniające się profile kompetencji mogą w pewnych obszarach biznesu zwiększać ryzyka operacyjne Biznes musi być “Odpowiedzialny, Skuteczny, Reagujący, Bezpieczny” Czynniki Biznesowe Wydajność zarządzania łańcuchem dostaw od strony planowania jako centrum uwagi Zmniejszenie równowagi między popytem i podażą prowadzące do obniżenia stabilności operacyjnej logistyki i wahań sprzedaży Ceny ropy i niska marża rafineryjna Bardziej rygorystyczne specyfikacje produktów Konsolidacja właścicielska rafinerii - myślenie globalnie, ale działanie regionalnie Future State Data: critical data treated like an asset driving to a “single version of the truth”, near real-time material balances and visibility across the value chain. IT Technology: “legacy” issues solved, wireless infrastructure built out, SOA extensively being used, role based portals focus on support of decisions to be made using appropriate views of “what is happening” (order status, on going movements, KPI drill downs structure, compliance status, position by products) and what the possibilities are for the future (even triggers, modeling – what if’s) to facilitate decisions based on network margin optimization. IT will provide the infrastructure upon which to build the “Fast” reacting organization Business Process: reliable and to some degree remotely operated refineries – see refining of the future – will provide an additional incentive to leverage all assets within a network ; orchestration and business process automation are essentials to improve the speed of collaborative decisions People: less people (from attrition mainly - resolving the aging issue) for more complex decisions, advanced training & knowledge management, new co-sourcing models for business processes such as data controls & updates, performance analysis, predictive modeling Czas

Integracja operacyjna w łańcuchu logistyki – kluczowe aspekty Integracja operacyjna obejmuje wszystkie podmioty zaangażowane w obrót produktami paliwowymi (produkcja, magazynowanie, transfer, sprzedaż, blending). Prawidłowe działanie łańcucha logistycznego wymaga odpowiedniej współpracy ze strony wszystkich kluczowych graczy – słabe ogniwa muszą zostać wzmocnione. Rozwiązania informatyczne są istotnym wsparciem dla logistycznych procesów biznesowych i przepływu danych oraz dodatkowych informacji. Konieczne jest ciągłe monitorowanie efektywności łańcucha logistycznego na bazie wspólnie uzgodnionych mierników. Niezbędne jest zapewnienie porównywalności spojrzenia z różnych stron łańcucha logistycznego (np. producenta, firmy dostarczającej usługi logistyczne lub klienta hurtowego).

Dlaczego integracja operacyjna łańcucha logistyki paliw jest trudna? Ponieważ należy patrzeć na nią z kilku perspektyw: Wymaga dojrzałej i pełnej integracji w łańcuchu wartości wewnątrz poszczególnych organizacji wchodzących w skład łańcucha (wspólne i zgodne spojrzenie pomiędzy sprzedażą, logistyką, produkcją, trading’iem) Wymaga integracji pomiędzy podmiotami działającymi na rynku paliw (producenci, dostawcy usług logistycznych, hurtownicy, detaliści, brokerzy, itp) Często wymaga zmian zasad wspólpracy z klientami oraz ściślejszej i częstszej wymiany informacji na temat krótkoteminowych planów zakupu produktu. Wymaga spełnienia wszystkich wymagań formalnych związanych m.in z obrotem paliwami, zapasami obowiązkowymi, akcyzą Poziom pojedynczego podmiotu w ramach łańcucha logistycznego Poziom łańcucha logistycznego WSPARCIE INFORMATYCZNE Poziom klienta hurtowego – końcówka łańcucha Wymogi formalne i przepisy podatkowe WSPARCIE INFORMATYCZNE

Integracja operacyjna wewnątrz pojedynczej organizacji – pomiędzy wieloma funkcjami oraz w ramach regionu Im bardziej schodzimy z horyzontem czasu tym ilość przekazywanych danych i informacji jest większa oraz wyższa jest jej częstotliwość YEARS Plan Biznesowy / Budżet Prognozowanie popytu QUARTERS Planowanie i dobór rodzajów ropy Planowanie sieci Planowanie zapasów MONTHS Planowanie w ramach regionu Bilansowanie popytu i podaży Alokacja produktów WEEKS Selekcja wsadów Planowanie Multi -Refinery Planowanie transportu Zakup ropy i wsadów Planowanie dostaw Rezerwacje (ATP - available to Promise) This common HC supply chain view of the problem needs to be considered in light of the overall value chain optimization Planowanie pojedynczej rafinerii Nominacje DAYS Obsługa zamówień sprzedaży Harmonogramowanie produkcji rafineryjnej Harmonogramowanie przesunięć i innych operacji logistycznych HOURS Monitorowanie przesunięć/ruchów i poziomu zapasu wsadów Refining Execution Systems Process Control Monitorowanie przesunięć/ruchów i poziomu zapasów produktów MINUTES

Integracja operacyjna pomiędzy kluczowymi podmiotami w łańcuchu logistycznym paliw – m.in w obrębie logistyki pierwotnej i hurtu Podstawowe wymaganie, do którego powinny dążyć wszystkie kluczowe podmioty działające w łańcuchu brzmi następująco – „Informacja zgodna ze stanem faktycznym ruchów logistycznych i poziomów zapasów w sieci jest dostępna dla uczestników działających w tej sieci” Konieczne są pewne wspólne mierniki efektywności zapewniające spójność monitorowania oraz rozliczeń pomiędzy podmiotami Konieczne jest wypracowanie scenariuszy działań dla sytuacji awaryjnych – przede wszystkim dotyczących ryzyka związanego z brakiem dostępności produktu lub „tzw.” przelaniem bazy. Warstwa informatyczna musi zapewniać szybką, pełną i rzetelną integrację w zakresie wymiany danych pomiędzy podmiotami! Poziom skomplikowania łańcucha logistycznego zależy od ilości podmiotów na nim działających (producenci, operatorzy logistyczni, hurtownicy, detaliści, importerzy/eksporterzy) Klient Rafineria 2 BM 3 (własna) BM 2 (obca) BM 1 (obca) Port / Hurt (Import/Eksport) Rafineria 1 © 2010 Accenture. All rights reserved. 5

Rola klienta w integracji łańcucha logistyki paliw Kooperacja w zakresie planów/harmonogramów zakupu produktu przez klienta – szczególnie krótkoterminowych – (dziennych/tygodniowych) daje możliwości lepszej przewidywalności wymaganych wolumenów produktu oraz dodatków bio na końcówkach logistycznych (bazy magazynowe) Pełna informacja o stanie zapasów oraz ewentualnych problemach o dostępności produktu powinna być także wykorzystywana do komunikacji zwrotnej z klientem – szczególnie na potrzeby określania alternatywnych rozwiązań w sytuacjach awaryjnych Włączenie procesowe i systemowe klientów operujących na zasadzie VMI / lub dostaw franco pozwala zidentyfikować i ustawić bardziej regularny i przewidywalny schemat zaopatrywania a co za tym idzie wpłynąć pozytywnie na stabilność całego łańcucha logistycznego w krótkich horyzontach

Integracja operacyjna logistyki paliw a przepisy oraz uregulowania podatkowe Bardzo wymagające przepisy dotyczące obrotu paliwami, dokumentacji oraz uregulowania podatkowe w zakresie akcyzy oraz ulgi paliwowej wymagają szczególnej uwagi ze strony podmiotów działających w łańcuchu logistyki paliw Problemy związane ze spełnieniem wymogów formalnych np. dotyczących przesunięć produktów paliwowych, potwierdzania wydań/przyjęć, określenia jakości/zawartości bio mogą w znacznym stopniu zaburzyć stabilność łańcucha logistycznego w krótkiej perspektywie Wsparcie IT/systemowe w powyższych obszarach jest kluczowe gdyż pozwala na eliminację szeregu potencjalnych opóźnień, problemów z jakością danych oraz ich spójnością. Tym samym wpływa na przyspieszenie obiegu informacji logistycznej pomiędzy wszystkim kluczowymi uczestniami procesu

Co rozumiemy jako warstwę IT istotną dla logistyki paliw i jej stabilności w krótkim horyzoncie Zaawansowane planowanie operacyjne Poziom optymalizacij Planowanie popytu Poziom informacji zagregowanej Systemy analityczne Hurtownia danych Poziom harmono-gramowania i wykonawczy Trading/ Scheduling/ Pricing/ Systemy produkcyjne Storyline Key Messages Poziom transakcyjny - bieżący ERP TMS Poziom bieżący - akcyza EMCS

Prawidłowe działanie łańcucha logistyki paliw wymaga więc sprzężenia rozwiązań poszczególnych graczy na poziomie transakcyjnym potencjalna wymiana danych w przypadku współpracy (np.w regularnych transakcjach SWAP) Producent paliw 1 Producent paliw 2 stała wymiana danych w trybie bieżącym dążenie do minimalizacji czasu pomiędzy transakcją fizyczną (przyjęcia, przesunięcia, wydania) a rejestracją systemową dostępność informacji o poziomie zapasu w określonych węzłach sieci Storyline Key Messages stała wymiana danych w trybie bieżącym dążenie do minimalizacji czasu pomiędzy transakcją fizyczną (przyjęcia, przesunięcia, wydania) a rejestracją systemową dostępność informacji o poziomie zapasu w określonych węzłach sieci Dostawca usług logistycznych

Podsumowanie Kierunek na przyszłość Dążenie do coraz mocniejszej integracji informacyjnej i procesowej pomiędzy podmiotami działającymi na rynku paliw Określenie i egzekwowanie określonych działań strategicznych i taktycznych mających na celu zwiększenie efektywności bieżących operacji i przewidywalności podaży/popytu w krótkim horyzoncie czasu Podejście partnerskie w sferze operacyjnej Wprowadzenie filozofii ciągłej poprawy w obszarach wpływających na efektywność operacyjną (np. rozliczenia akcyzowe, produkcja, sprzedaż) Narzędzia IT IT jest wsparciem dla odpowiednio zdefiniowanych procesów – system/narzędzie IT nie może być traktowane jako rozwiązanie problemu samo w sobie Aby planowanie i harmonogramowanie mogło być dobrze realizowane niezbędny jest płynny ruch danych na poziomie transakcyjnym – z wykorzystaniem rozwiązań sprawdzonych w branży! Należy patrzeć i korzystać z doświadczeń innych firm paliwowych (szczególnie z rynku europejskiego) w zakresie narzędzi IT oraz architektury aplikacji Nie można zapominać o budowaniu i utrzymaniu kompetencji w ramach organizacji w zakresie wdrożonych / wdrażanych rozwiązań informatycznych

Dziękuję za uwagę! Filip Kowalski Accenture Warszawa +48 600 350 751 filip.kowalski@accenture.com