rodzaje przyczyny rozpoznanie 2017-03-28 AGRESJA W SZKOLE rodzaje przyczyny rozpoznanie
DEFINICJA AGRESJI agresja [łac.], psychol. działanie (fiz., słowne, symbol.) zmierzające do spowodowania szkody,wyrządzenia krzywdy fizycznej lub psychicznej,skierowane na inną osobę, przedmiot lub siebie samego (samoagresja); także zamiar takiego działania lub względnie trwała tendencja do takich działań. Wg Internetowej Encyklopedii PWN
FORMY AGRESJI AGRESJA SŁOWNA AGRESJA FIZYCZNA
AGRESJA SŁOWNA wyśmiewanie grożenie ośmieszanie plotkowanie przeżywanie wyśmiewanie grożenie ośmieszanie plotkowanie namawianie się, szantaż obrażanie
AGRESJA FIZYCZNA bicie popychanie wymuszanie pieniędzy niszczenie własności kopanie plucie napastowanie seksualne
2017-03-28 PRZYCZYNY AGRESJI
Przyczyny tkwiące w rodzinie brak ciepła, brak zainteresowania sprawami dziecka, pobłażliwość, przyzwolenie na stosowanie agresji, brak rozgraniczenia co wolno, a czego nie wolno, kryzysy rodzinne, wychowanie w duchu „dziecko nie ma głosu”
Przyczyny tkwiące w szkole hałas, ocenianie i narzucony porządek, wiele sytuacji nakazanych bez wyboru, złe relacje nauczyciel - uczeń np. chłód, poniżenie, ośmieszenie przed klasą, straszenie, wymagania bez nagród, błędy procesu nauczania np.. Zbyt dużo wymagań, brak doceniania wysiłku, niesprawiedliwość w traktowaniu, nuda podczas lekcji,
Wpływ grupy rówieśniczej naśladowanie złych przykładów, popularność, brak reakcji dorosłych, brak odpowiedzialności
Wpływ mediów uczenie się agresywnych zachowań, media nie pokazują cierpienia ofiary i negatywnych skutków przemocy,
Przejawy zachowań agresywnych sposób poruszania się (chodzi bardziej energicznie niż zazwyczaj, cokolwiek bierzemy do ręki używamy do tego zbyt wiele energii); ton wypowiedzi (ostry, suchy, stanowczy, despotyczny); postawa (głowa wysunięta do przodu, dłonie zaciśnięte ...); mimika twarzy;
Przejawy zachowań agresywnych postawa ciała głowa wysunięta do przodu, ramiona podniesione do góry, dłonie zaciśnięte, nogi mocno osadzone w podłożu; podczas wykonywania polecenia będą mieli niekontrolowane odruchy np. stukanie palcem, długopisem o ławkę, stukanie nogą o podłogę, nerwowe szukanie w teczce, rysowanie bez celu na kartkach lub w zeszycie, rzucanie papierkami itp.
Wszystkie powyższe przykłady (i wiele innych) dają wychowawcy sygnał, że czas wytężyć wysiłki w celu odnalezienia źródła konfliktu i zastosowania metod mediacyjnych. W przeciwnym wypadku bądźmy pewni, że w najbliższym czasie wybuchnie poważny konflikt.