„Ucho. Co słyszymy? Dlaczego słyszymy?”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Hałas - niewidzialny wróg
Advertisements

UCHO BEZ TAJEMNIC Ankieta w V LO
i hałas ultradźwiękowy.
FIZYKA DŹWIĘKU ... zobacz co słyszysz..
Ruch drgający drgania mechaniczne
Efekt Dopplera i jego zastosowania.
Ucho Ucho składa się z trzech części: ucha zewnętrznego, ucha środkowego oraz ucha wewnętrznego. Ucho zewnętrzne występuje jedynie u ssaków. Ucho zewnętrzne.
Układ nerwowy-zmysły Zmysł słuchu.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Ucho bez tajemnic.
Jak jest zbudowane? Jak słyszymy?
Fale.
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
„Zmysłami otwieram okna
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum nr 1 w Rumi ID grupy: 96/66_mp_g2 Opiekun: Maria Palmąka Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: „Zmysłami.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Pomorsku
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
, Prawo Gaussa …i magnetycznego dla pola elektrycznego…
Sonochemia Dźwięk ULTRADŹWIĘKI 1
Fale dźwiękowe.
Drgania i fale.
HAŁAS I JEGO SZKODLIWE DZIAŁANIE.
Implantacja w Laryngologii
Fizyka – Transport Energii w Ruchu Falowym
Drgania i fale. Akustyka
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
Fizyka – drgania, fale.
Budowa ucha 1 - czaszka 2 - przewód słuchowy zewnętrzny
Fale dźwiękowe.
DŹWIĘK KAMERTONY.
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: KATOLICKIE GIMNAZJUM IM. ŚW. S. KOSTKI
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Temat: Powtórzenie wiadomości o falach
Infradźwięki i ultradźwięki
DŹWIĘK JAK POWSTAJE?.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
Słuch i hałas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
W okół każdego przewodnika, przez który płynie prąd elektryczny, powstaje pole magnetyczne. Zmiana tego pola może spowodować przepływ prądu indukcyjnego,
Zjawiska falowe.
Dźwięk.
„Ile ma mach?” – Pomiar prędkości dźwięku. Wykonali: Paulina Oleś Krzysztof Mika Sylwester Sołtys.
Temat: Pojęcie fali. Fale podłużne i poprzeczne.
Świat Dźwięków W naszym środowisku dźwięk pełni najrozmaitsze funkcje. Dostarcza przyjemności (szum morza, śpiew ptaków) lub przykrości (hałas). Może.
Leszek Rybicki Filip Piękniewski
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Przygotowała Marta Rajska kl. 3b
Czym jest dźwięk ?.
Powtórzenie – drgania i fale sprężyste
D źwięk W tej prezentacji: D owiecie się, jak brzmi definicja dźwięku; P rzyjrzycie się budowie ucha; D owiecie się więcej na temat ruchu drgającego; Z.
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Temat: Jak powstaje fala? Rodzaje fal.
Równanie różniczkowe fali liczba falowa długość fali częstość drgań okres drgań Rozwiązanie: Ruch falowy.
Akustyka 1 Charakterystyka dźwięków Akustyka 1 Charakterystyka dźwięków FIZYKA dla Liceum Lekcje multimedialne M.J. Kozielski - Fizyka dla.
Fale dźwiękowe. Dźwięk ● Dźwięk to wrażenie słuchowe. Jest ono spowodowane falą akustyczną, która rozchodzi się w ośrodku sprężystym. Mogą to być ciecze,gazy,i.
Fala mechaniczna jest to rozchodzące się w ośrodku zaburzenie wywołane drganiem źródła. Ośrodkiem będziemy nazywać ciało materialne, np. powietrze, woda,
Ucho. Budowa I Funkcje Ucho Zewnętrzne: -małżowina uszna ( jest zbudowana z tkanki chrzęstnej pokrytej skórą. -Przewód słuchowy ( ma około 3cm długości)
Wpływ hałasu na słuch.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SŁUCH.
Elementy akustyki Dźwięk – mechaniczna fala podłużna rozchodząca się w cieczach, ciałach stałych i gazach zakres słyszalny 20 Hz – Hz do 20 Hz.
Piercing.
Jeżeli czegoś nie doświadczamy nie widzimy, nie słyszymy, nie czujemy, to wcale to jeszcze nie znaczy, że tego nie ma!
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

„Ucho. Co słyszymy? Dlaczego słyszymy?”

Budowa ucha Młoteczek Kowadełko Strzemiączko Kanały półkoliste Ucho środkowe Ucho wewnętrzne Przewód słuchowy wewnętrzny Małżowina uszna Ucho zewnętrzne Przewód słuchowy Błona bębenkowa Trąbka słuchowa Ślimak

Ucho zewnętrzne Małżowina uszna - rozpięty na chrzęstnym szkielecie fałd skórny pomagający w naprowadzaniu fal głosowych do kanału słuchowego

Ucho środkowe błona bębenkowa jama bębenkowa - zawiera trzy kosteczki słuchowe: młoteczek kowadełko strzemiączko trąbka słuchowa

Ucho wewnętrzne przedsionek zawierający: ślimak woreczek łagiewkę kanały półkoliste ślimak

Dlaczego słyszymy? Nerwy słuchowe prowadzące do mózgu Młoteczek, kowadełko i strzemiączko – małe kosteczki wewnątrz ucha, dzięki, którym następuje wzmocnienie głosu Nerwy słuchowe prowadzące do mózgu Głośnik Drgające cząsteczki powietrza Przewód słuchowy Ślimak Błona bębenkowa

UCHO JAKO NARZĄD RÓWNOWAGI Każdy z kanałów półkolistych leży w innej płaszczyźnie. Zmiana położenia ciała wywołuje wychylenie rzęsek w określonym kierunku przynajmniej w jednym z kanałów. Kiedy trzymamy głowę prosto, położenie rzęsek w kanale półkolistym nie zmienia się. Mózg otrzymuje więc informację, że stoimy nieruchomo. Gdy zaczynamy iść, przepływ płynu powoduje, że rzęski się przechylają. Wtedy odbieramy informację o zmianie położenia ciała. Informację o tym, że idziemy przed siebie lub kręcimy głową na boki, uzyskujemy z kanału położonego poziomo.

Dźwięk to… fala mechaniczna, która u człowieka wywołuje wrażenia słuchowe. Zakres częstotliwości takich fal czyli liczba drgań w ciągu sekundy mieści się w przedziale od 16 Hz do 20000 Hz. Najlepiej słyszalne są te dźwięki o częstotliwości wynoszącej około 1000 Hz. Fale o częstotliwościach niższych niż 20 Hz to tzw. infradźwięki, a fale o częstotliwościach powyżej 20000 Hz to ultradźwięki.

Ile słyszymy? Człowiek słyszy dźwięki o częstotliwości od 16 do 20 000 Hz. Dźwięki o częstotliwości do 16 Hz to infradźwięki, a powyżej 20 000 Hz to ultradźwięki Próg bólu przekraczany jest przy 130 dB Fala akustyczna jest falą podłużną. Jej prędkość rozchodzenia się w powietrzu wynosi 340 m/s

Infradźwięki i ultradźwięki Porównywana cecha Infradźwięki Ultradźwięki Zakres, w jakim występują Poniżej 16 Hz Powyżej 20000 Hz Zastosowanie U człowieka wywołują drgania rezonansowe klatki piersiowej, przepony brzusznej i organów trawiennych, przyrządy terapeutyczne Ultrasonografia, defektoskopia, magnetyczny zapis dźwięku Zwierzęta komunikujące się za pomocą tych dźwięków Słonie Hipopotamy Nietoperze Wieloryby

Infradźwięki Infradźwięki – fale dźwiękowe niesłyszalne dla człowieka, ponieważ ich częstotliwość jest za niska, aby odebrało je ludzkie ucho. Słonie i wieloryby, które słyszą infradźwięki wykorzystują je do komunikacji na duże odległości. Infradźwięki mają bardzo dużą długość fali - powyżej 17 m, przez to słabo tłumione mogą rozchodzić się na znaczne odległości. Drugim problemem jest ich słabe tłumienie poprzez ekrany akustyczne.

Ultradźwięki Ultradźwięki to fale dźwiękowe, których częstotliwość jest zbyt wysoka, aby usłyszał je człowiek. Za górną granicę słyszalnych częstotliwości uważa się wartość około 16 lub nawet (u ludzi bardzo młodych) 20 kHz, choć dla wielu osób granica ta jest znacznie niższa. Niektóre zwierzęta mogą emitować i słyszeć ultradźwięki, np. pies, szczur, delfin, wieloryb, chomik czy nietoperz.

Efekt Dopplera Efekt Dopplera –  to zjawisko obserwowane dla fal, polegające na powstawaniu różnicy częstotliwości wysyłanej przez źródło fali oraz zarejestrowanej przez obserwatora, który porusza się względem źródła fali. Dla fal rozprzestrzeniających się w ośrodku, takich jak na przykład fale dźwiękowe, efekt zależy od prędkości obserwatora oraz źródła względem ośrodka, w którym te fale się rozchodzą

Ciekawostki… "Można zamknąć oczy, gdy się nie chce czegoś widzieć. Można zatrzymać oddech, gdy się nie chce czegoś wąchać. Ale nie można zamknąć ucha, gdy się nie chce czegoś słyszeć”. Powiedzenie "słuchać jednym uchem" to tylko przenośnia. Zmysł słuchu podobnie jak serce, funkcjonuje nawet wtedy, gdy śpimy. Nasze uszy bezustannie pracują, zapewniając nam łączność ze światem zewnętrznym. Odbierają i analizują sygnały dźwiękowe, a po przetworzeniu wysyłają je do mózgu. Wszystko to dzieje się w zamkniętej przestrzeni zajmującej około 16cm3 dzięki wykorzystaniu zasad akustyki, mechaniki, hydrodynamiki, elektroniki i matematyki wyższej.

Z wiekiem człowiek głuchnie Osoba w wieku kilkunastu lat słyszy dźwięki z przedziału około 30Hz – 18000Hz. Osoba w wieku ok.30 do 50 lat słyszy około 40Hz – 16kHz lub czasem 60Hz-14000Hz. Osoba w wieku kilkudziesięciu lat słyszy jedynie około 100Hz – 8kHz, potem zakres ten może się zawęzić nawet do 200Hz – 4000Hz.

Piercing Piercing (z ang., wym. pirsing; inaczej kolczykowanie, przekłuwanie) forma ozdabiania ciała Polegająca na wykonywaniu przekłuć w specyficznych miejscach ciała (np. ucho) i wprowadzaniu w takie miejsca kolczyków wykonanych z tytanu, bioplastu, teflonu (PTFE) i stali chirurgicznej. Ze względu na radykalny charakter takiego ozdabiania ciała, piercing jest zaliczany do jednej z praktyk tzw. modyfikacji ciała.

Przeszczepił sobie trzecie ucho! Steliosowi Arcadiou przeszczepiono na przedramię trzecie ucho. Uważa je za dzieło sztuki. Urodzony na Cyprze, 61-letni Arcadiou, znany pod pseudonimem Stelarc uważa swoje wymodelowane z ludzkiej chrząstki ucho za ulepszenie formy ciała. Stelarc przez wiele lat szukał chirurga, który podjąłby się zabiegu. W końcu mu się udało. Choć ucho jest na razie tylko niefunkcjonalna ozdobą, artysta chce w nie wszczepić maleńki mikrofonik, by inni mogli słuchać jego trzecim uchem.

Przysłowia z uchem Dopóty dzban wodę nosi, dopóki mu się ucho nie urwie. Nie wierz nigdy dziewucho, coć chłop szepce na ucho. Wyciągnąć kogoś za uszy. Jeść aż się uszy trzęsą. Coś obiło się komuś o uszy. Słoń Ci na ucho nadepnął. Słuchaj uchem, a nie brzuchem. Gumowe ucho

Materiały użyte pochodzą z prezentacji: Angeliki Bawej Konrada Sieradzkiego, Marcina Jankowskiego, Mariusza Katy Patrycji Zych Pauliny Zynek, Nicoli Baranek Patrycji i Daniela Skrzypczyk Patrycji Kuberskiej Angeliny Półtorak, Olgi Ziemińskiej Marka Miazgowicza