Jak uczyć się szybko i skutecznie?
Jak działa nasz umysł? Lewa półkula Prawa półkula czytanie rytm obrazy kolory muzyka plastyka wyobraźnia pomysłowość pisanie poczucie czasu rozumowanie
Co to takiego pamięć? Pamięć to zdolność przechowywania wiedzy. Pojemność pamięci jest nieograniczona. Jej funkcje to rejestrowanie, przechowywanie i przywoływanie informacji, obrazów i wrażeń. Ucząc się każdy z nas preferuje jeden z rodzajów pamięci, a zatem jest : wzrokowcem, słuchowcem, dotykowcem
Co najlepiej pamiętamy? Według badań zapamiętujesz : 5-10% tego co słyszysz lub o czym czytasz, 30% tego co widzisz, 50% tego o czym dyskutujesz z innymi, 70-90% tego co stosujesz w działaniu.
Wzrokowcy Wzrokowcy – Lubią wykresy, tabele, teksty zorganizowane. Lubią się uczyć poprzez patrzenie lub obserwację pokazu. Lubią opisy, pamiętają twarze, zapominają imiona, lubią robić notatki, listy rozwiązań. Koncentrację zburzy im nieporządek i ruch.
Słuchowcy Słuchowcy – Lubią słuchać innych lub siebie. Lubią dialog i rozmowy, unikają długich opisów, nie zauważają ilustracji, poruszają ustami i czytają po cichu. Powtarzają głośno to co napisali, dobrze pamiętają imiona, zapominają twarze. Łatwo się dekoncentrują w wyniku hałasu, „głośno myślą”, nucą, rozmawiają ze sobą
Kinestetycy Czuciowcy (kinestetycy) Lubią się uczyć poprzez wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie, lubią emocje, ruch, zapachy, smaki. Czytanie nie jest ulubionym zajęciem, ale lubią wartkie akcje. Mają kłopoty z ortografią, najlepiej pamiętają to co sami wykonali, wyobraźnia ich pracuje w ruchu, muszą się poruszać, lubią coś trzymać, podskakują z zadowolenia, gestykulują.
Kim jestem? Nikt nie jest tylko słuchowcem, wzrokowcem, czy kinestetykiem. Wszyscy mają przynajmniej część tych cech, tylko że u każdego przeważają inne. Kim jestem?
O co warto zadbać przed przystąpieniem do nauki? Ćwiczenie 1 O co warto zadbać przed przystąpieniem do nauki? Praca metodą „burza mózgów” Pomysły zapisujemy na tablicy.
O co warto zadbać przed przystąpieniem do nauki? Motywacja Planowanie czasu nauki i przerw (przerwy co 30 – 60 minut) Odległość oczu od książki (40-60 cm) Porządek na biurku Skojarzenia (miejsce ma kojarzyć się z pracą, nie z odpoczynkiem) Dźwięki (nie mogą rozpraszać uwagi)
Zmierz swoją prędkość czytania. Ćwiczenie 2 Zmierz swoją prędkość czytania. Przeczytaj tekst znajdujący się na kartce, zmierz ile czasu zajęła Ci ta czynność. Teraz możesz zmierzyć swoją prędkość czytania stosując poniższy wzór. Porównaj swój wynik z kolegami i koleżankami. Ilość wyrazów w tekście x 60 SNM (ilość słów na min.) = Czas czytania w sekundach
Ćwiczenia relaksacyjne dla oczu. Ćwiczenie 3 Ćwiczenia relaksacyjne dla oczu. Zamknij oczy na kilkanaście sekund; Popatrz w dal; Zacznij szybko mrugać; „Narysuj oczami” kilka figur w powietrzu; Szybko na zmianę szeroko otwieraj i zaciskaj oczy.