Scenariusz zajęć prowadzonych wg Metody Dobrego Startu Przygotowała i opracowała: mgr Małgorzata Kowalczyk
Temat: Zabawy i ćwiczenia w oparciu o gotowy wzór piosenki do rysowania pt. „Jedzie pociąg z daleka” Cele: kształcący – stymulowanie funkcji percepcyjno-motorycznych oraz kompetencji językowych, rozwijanie orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, dydaktyczny – utrwalanie kierunków (góra-dół, strona lewa-prawa), wychowawczy – wdrażanie do samodzielności i autokorekty, wdrażanie do współpracy w grupie. Metoda: Metoda Dobrego Startu, wykorzystanie materiałów z opracowań „Od piosenki do wzoru”. Formy: ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe, ruchowo-słuchowo-wzrokowe Pomoce: Płyta CD, ilustracja pociągu, mapa Polski, plansze ukazujące zabytki Warszawy, kubki po jogurcie, wzory polisensoryczne, tacki z barwioną solą, kolorowa kreda, podłużne arkusze kolorowego papieru, papier szary
ZAJECIA WPROWADZAJĄCE Piosenka na powitanie: „W co się bawić” Marta Bogdanowicz; płyta I - piosenka nr 3 Nauczyciel: Czy (Karol) jest dziś z nami? Dziecko: Tak jestem dzisiaj z wami! Wszyscy: O (Karol) jest dziś z nami, witajmy go brawami! Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni: Stańcie prosto. Zetknijcie kciuk lewej dłoni z kolejnymi palcami tej dłoni. Podnieście wysoko lewą rękę. Naśladujcie lewą dłonią wykręcanie żarówki. Zamknijcie oczy. Potem wkręćcie nowe żarówki i otwórzcie oczy. W sali zrobiło się jasno – możecie biegać swobodnie. Pobiegnijcie jak najdalej przed siebie.
Rozwiązanie zagadki: Żelazną szosą koła go niosą , czerwone światło wstrzyma go łatwo Rozmowa na temat ilustracji przedstawiającej pociąg. Wyodrębnianie elementów składowych pociągu.
Przypomnienie piosenki „Jedzie pociąg z daleka”: Rozmowa na jej temat: Dokąd jedzie pociąg? Co to jest Warszawa? Co kojarzy się na ze stolicą Polski? (budynki, ludzie, przyroda) Ćwiczenia językowe: Dokończ zdanie z piosenki: Trudno, trudno (to będzie) Posłuchajcie - jakie słowo mogą tworzyć sylaby? (lo-ko-mo-ty-wa; pa-ro-wóz, po-ciąg, wa-go-nik) Jakie słowo ukryło się w wyrazie: Kon-duk-tor Posłuchajcie sylab wypowiedzianych w zmienionej kolejności, jakie słowo mogą tworzyć? gon wa (wagon), ry to (tory)
ZAJĘCIA WŁAŚCIWE Ćwiczenia ruchowe: Dzieci dobierają się w pary: lokomotywa i wagonik. Lokomotywa ma za zadanie bezpieczne przemieszczanie się z wagonikiem – dzieckiem które, ma zamknięte oczy. Na sygnał następuje zmiana.
Ćwiczenia ruchowo-słuchowe: Wszystkie wagoniki i lokomotywy zapinają duży pociąg za nauczycielem. W trakcie śpiewania piosenki pociąg stoi na stacji kolejowej, podczas refrenu jedzie do kolejnej stacji.
Pociąg dojeżdża do stacji docelowej, podróżni siadają przy stolikach i układają przed sobą do góry nogami dwa kubeczki po jogurcie. Śpiewają piosenkę i rytmicznie uderzają w nie – od strony lewej do prawej – najpierw prawą dłonią, a potem lewą.
Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe Demonstracja wzoru graficznego do piosenki na tablicy (z jakich elementów się składa, co przypomina, zwróćcie uwagę, w którym miejscu należy zacząć rysowanie)
Odtwarzanie gotowego wzoru polisensorycznego palcem wskazującym wraz z jednoczesnym śpiewaniem piosenki
Odtworzenie wzoru w powietrzu.
Odtworzenie wzoru na tackach z barwioną solą
Reprodukcja wzoru kredą na podłużnej kolorowej kartce. Ozdabianie powstałego pociągu.
Prezentacja prac – kolorowych pociągów Udzielenie pochwały opisowej. ZAJĘCIA KOŃCOWE Prezentacja prac – kolorowych pociągów Udzielenie pochwały opisowej.
Słuchowisko „lokomotywa” Juliana Tuwima Relaksacja Słuchowisko „lokomotywa” Juliana Tuwima