Międzyszkolne ośrodki korekcji wad postawy ciała Propozycja funkcjonowania ośrodka dr Karina Słonka
Cel powołania ośrodka Zapewnienie systematycznej diagnostyki postawy ciała. Zwiększenie dostępności do działań leczniczych dzieci wymagających specjalistycznej opieki fizjoterapeutycznej. Upowszechnienie uczestnictwa dzieci w ćwiczeniach leczniczych. Szerzenie edukacji zdrowotnej z uwzględnieniem kształtowania się prawidłowej postawy ciała.
Gdzie można utworzyć ośrodek Na terenie szkoły w sali gimnastycznej W hali sportowej W Domu Kultury lub innym miejscu do tego celu zaadaptowanym. Warunki jakie powinna spełniać sala do ćwiczeń zgodnie z obowiązującymi normatywami i przepisami –na jednego ćwiczącego powinno przypadać około 4,5 m2 przestrzeni ćwiczebnej, podłoga - gładka, bezpieczna i czysta najlepiej drewniana. Wskazane jest również zorganizowanie zaplecza Sali na sprzęt i szatni
WARUNKI TWORZENIA GRUP ĆWICZEBNYCH LICZEBNOŚĆ Grupy korekcyjne z zaburzeniami statyki ciała najlepiej o podobnych wadach – liczebność 5-10 osób Grupy kompensacyjne – otyłość , obniżona sprawność fizyczna grupy 10-15 osób Skoliozy najlepiej zajęcia indywidualne WIEK 3- 4 5-6 lat - 7-9 lat - 10-12 lat - 13-15 lat Do 9 roku życia osobno w grupach dziewczynki i chłopcy Czas trwania zajęć w grupach przedszkolnych powinien wynosić 30 min, w pozostałych 45 min. Zajęcia te powinny odbywać się 2-3 razy w tygodniu.
WYPOSAŻENIE umożliwiające ćwiczenia na obwodzie stacyjnym (SYNKOPA) umożliwiające stymulację sensomotoryczną, ( np. sprzęt THERA BAND) łatwe w przenoszeniu i bezpieczne dla dzieci Kocyki, szarfy, woreczki, lustro , płachty
DOKUMENTACJA Dziennik obecności z planem zajęć i dokładną diagnostyką dziecka Karta postawy ciała - uwzględniająca ocenę postawy oraz Ocenę funkcjonalną – przykurczy mięśniowych Ocena wykonywana co 3 miesiące Zeszyt ćwiczeń do domu dla każdego dziecka
ROZWIĄZANIA POŚREDNIE W związku z likwidacją gimnastyki korekcyjnej w klasach pierwszych oraz słabym poziomem zajęć ruchowych prowadzonych w ramach nauczania zintegrowanego należałoby 2 godziny zajęć ruchowych przekazać nauczycielom gimnastyki korekcyjnej, którzy w ramach tych godzin prowadziliby zajęcia kompensacyjne kształtujące prawidłowy nawyk postawy ciała