Edukacja spersonalizowana wobec współczesnych problemów wychowawczych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

Szkoła dla rodziców i wychowawców
Hasło promujące życie bez agresji.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
PRAWA CZŁOWIEKA.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Wychowanie i wychowawcy wobec problemów płynnej nowoczesności
TROSKA O WŁASNY ROZWÓJ DUCHOWY POWINNOŚCIĄ KATECHETY
Porady dla Twojego życia:
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Dobrochna Lama – Dyrektor Szkoły Żeńskiej i Przedszkola, ponad 12-letni staż pracy w zawodzie nauczyciela. Janusz Siekański – ojciec 5 dzieci, prawnik,
Życie nastolatka.
Indywidualny plan resocjalizacji
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
KIM JESTEŚ CZŁOWIEKU?.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
POTRZEBY DZIECKA POWINNOŚCI RODZICA
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Słowo Życia Sierpień 2011 "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" (Hbr 10,9).
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Małe dziecko w systemie edukacji
9. Być ojcem, być matką – odpowiedzialne rodzicielstwo
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Prawa dziecka.
środowisko wychowawcze
Dr Dominika Łęcka SZANSĄ LUB ZAGROŻENIEM DLA WYCHOWANIA SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
… nie tylko muzyczny…. Lubisz grać? I co z tego wynika? KomputerInstrument  Problemy z koncentracją  Zaniedbywanie obowiązków,  Nerwowy sen, częste.
Rodzina - Tu wszystko się zaczęło -. Znaczenie rodziny w życiu człowieka Jakie znaczenie w życiu ma rodzina? Najczęściej w ogóle się nad tym, nie zastanawiamy.
Szkoła Promująca Zdrowie
Wychowanie przez czytanie
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Kodeks etyczny nauczyciela
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Czytanie wspiera rozwój dziecka
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Edukacja spersonalizowana wobec współczesnych problemów wychowawczych Dr Stanisław Kowal 7 grudnia 2012

współczesne problemy wychowawcze – diagnoza inspirowana pracami Sue Palmer edukacja spersonalizowana – nowa odsłona edukacja spersonalizowana jako szansa na dobre wychowanie

Kocham swój problem z zachowaniem złość, zaabsorbowanie wyłącznie sobą, znudzenie, brak zaangażowania

Ślepcy i słoń Ogólna teoria wyglądu słonia stworzona na podstawie dotknięcia tylko jednej części słonia

Przyczyny złego zachowania dzieci Telewizja i gry komputerowe (opinia eksperta w dziedzinie czytania i pisania) Brak odpowiedniej dawki ruchu (opinia eksperta w zakresie gier i zabaw dziecięcych) Niewłaściwe nawyki żywieniowe (opinia eksperta w zakresie żywienia) Pracujące matki (opinia eksperta …) Kryzys instytucji małżeństwa i rodziny Braki w systemie edukacji Nadmierny konsumpcjonizm Skutki zmian technologicznych Skutki zmian społecznych Skutki wpływu popkultury …

Nie widzimy słonia w całości …nie istnieje jedna przyczyna zmian w zachowaniu dzieci, lecz wiele różnych przyczyn powiązanych ze sobą i głęboko zakorzenionych we współczesnej kulturze – mieszanka naprawdę złożona i niebezpieczna…

„Przeszłość to zupełnie inna planeta” Marshall McLuhan: „prędkość elektryczna” Dorośli wytrzymują… Dzieci muszą przebyć całe rozwojowe kontinuum – skupienie uwagi, zasada odsuniętej w czasie nagrody, samokontrola, empatia – nie mogą być przyswojone z „elektryczną prędkością”

WNIOSEK Rozwój człowieka nadal przebiega w powolnym tempie i współczesne dzieci nadal potrzebują staroświeckiego, pochłaniającego wiele czasu wychowania.

WNIOSEK Kulturowe zmiany ostatniego ćwierćwiecza przyniosły ze sobą wiele (?)* dobrego, ale także toksyczną mieszankę wielorakich skutków ubocznych, czyniących wychowanie dzieci trudniejszym niż kiedykolwiek przedtem. *znak zapytania wprowadzony przez umiarkowanego konserwatystę

Syndrom toksycznego dzieciństwa Trzeba zająć się całością a nie poszczególnymi objawami. Jest możliwa detoksykacja dzieciństwa – potrzebne są czas i uwaga wychowawców. „Miejmy odwagę wychowywać!”

Edukacja spersonalizowana Termin OSOBA wywodzi się od greckiego słowa prosopon (łac. persona), które oznaczało maskę wkładaną przez aktora na scenie w starożytnym teatrze. Boecjusz: indywidualna substancja rozumnej natury Osoba – wyjątkowość, niepowtarzalność

Edukacja spersonalizowana Atrybuty bytu osobowego: Poznanie umysłowe Miłość (zdolność do nieukoniecznionej miłości, w której człowiek sam wybiera jej przedmiot) Wolność (wznosząca się nad determinizmem własnej biologicznej natury) Zdolność do rozpoznawania dobra i jego realizacji, w sposób uwzględniający dobro osób drugich. Nieudzielność – istnienia nie można scedować na byty drugie, niemożliwość zrzeczenia się osobowego sposobu istnienia Całość (zupełność) Godność Zawsze cel nigdy środek działania.

Dziecko jest osobą Ciało Umysł Wola Uczucia Duch

Edukacja spersonalizowana bierze pod uwagę integralność, czyli jedność wszystkich możliwych aspektów życia człowieka Widzimy całość, a nie oderwane elementy np. zdolności intelektualne, czy nadpobudliwość psychoruchową

Edukacja spersonalizowana to dominacja wychowania nad nauczaniem Przede wszystkim należy ukształtować dobre nawyki (systematyczność, wytrwałość, porządek), aby potem efektywnie nauczać

Harmonijna osobowość (pokora) Gdy odnoszę sukces, to wiem, że zawdzięczam to nie tylko sobie (pokora) Znam siebie i swoje miejsce w świecie (miłość siebie samego) Jeśli mi się coś nie udaje, nie zniechęcam się (męstwo) Znam także miejsce innych i je szanuję (miłość innych) Harmonijna osobowość Umiem do tego konsekwentnie dążyć (wytrwałość) Wiem, co jest dla mnie dobre (mądrość) Wiem, jak to osiągnąć (roztropność) Znam granice swojej wolności (sprawiedliwość)

Edukacja spersonalizowana METODY Przemyślana koncepcja antropologiczna i aksjologiczna Zaangażowanie rodziców (uczestnictwo w wykładach, warsztatach, tutorialach) Tutoring rodzinny Bardzo ścisła współpraca rodziców i nauczycieli Dobór nauczycieli Partycypacja: rodzice – nauczyciele - uczniowie

Staramy się zobaczyć całość… Tworzenie wspólnego planu wychowawczego dla dziecka – tutoring rodzinny Staramy się zobaczyć całość…

I jeszcze warto zauważyć

Bardzo dziękuję za uwagę.