Efektivní pedagogika prvopočáteční gramotnosti The Effective Pedagogy of Early Literacy Konference – Praha – 28. 11. 2007.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Agata M. Aleksińska, ur. 1979r. w Bydgoszczy psycholog trener terapeuta fotografik.
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Wyniki działalności naukowej pracownika w latach Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
EURYDICE Sieć Informacji o Edukacji w Europie, istnieje od 1980 r.
Doskonalenie kompetencji pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych – na przykładzie projektu: pomoc psychopedagogiczna i terapeutyczna w poradnictwie.
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
SZEŚCIOLATEK W PIERWSZEJ KLASIE
Oddział Terenowy nr 86 Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Olecku
UDZIAŁ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ W EDUKACJI MEDIALNEJ OBYWATELI
Marta Bogdanowicz Uniwersytet Gdański Kraków UJ
„Nowa Polszczyzna” „Nowa Polszczyzna”, metodyczny dwumiesięcznik dla nauczycieli języka polskiego (pięć numerów rocznie), pojawiła się na edukacyjnym rynku.
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
mgr inż. Adam Łukasz Kaczmarek Katedra Inżynierii Wiedzy, WETI PG
Życiorys mgr inż. Katarzyna Łukasiewicz Katedra Inżynierii Oprogramowania WETI PG Urodzona: r. Wykształcenie: 2010 – obecnie studia doktoranckie.
Mgr inż. Marcin Kulawiak Katedra Systemów Geoinformatycznych, WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: 2006-studium doktoranckie ETI PG
Nanosystemy informatyki zagadnienia i literatura
Arleta Szychiewicz-Łypko
Inclusive education support in Poland.
XIX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej Gniezno września 2013 r.
Relaks przy śpiewie i muzyce
Co robi Zarząd Główny SPCh dla każdego członka Stowarzyszenia? Prace ZG na rzecz profesjonalnej pozycji SPCh:
Egzamin maturalny ustny z języka obcego obowiązujący od roku szkolnego 2011/2012 Prezentacja przygotowana na podstawie informacji zawartych w informatorze.
OCENIANIE PREDYSPOZYCJI DO NAUKI PRZEZ INTERNET
Author: Welcome to London's history and culture.
European teens speak through the art. Europejscy nastolatkowie wypowiadają się poprzez sztukę.
Co nowego w diagnostyce psychologiczno-pedagogicznej?
Marcin Fojucik, Jan Gorzycki
Ocena parametryczna jednostek naukowych za lata: 2005 – 2009 Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 maja 2010 r.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Successes and failures in the transformation of economics Richard G. Lipsey Radosław Gałecki.
JAK DORADCY METODYCZNI JEZYKÓW OBCYCH WSPIERAJĄ NAUCZYCIELI W PRACY DYDAKTYCZNEJ? OPRACOWANIE: PIOTR SKUBIŃSKI JOANNA GALANT.
Witamy w ....
REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU ŁÓDZKIEGO - - DOŚWIADCZENIA I KIERUNKI ROZWOJU Dr Marcin Feltynowski.
POLISH FOR BEGINNERS.
How to make an application on Step by Step Instructions
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Sporządzanie bibliografii
 Primary School no 17  John Paul II, Chorzow, Poland  Made by Monika Winkler`s Project Group.
Zmiany w ustnym egzaminie maturalnym z języków obcych od 2012 roku
REMEMBER THE HUMAN Netykieta - Netiquette 1. Staraj się zawsze pisać na temat. Przed wzięciem udziału w dyskusji zapoznaj się z tematyką sporu. 2. Przemyśl.
Rights of the child. Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu  Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu  Piąty poziom.
Polskie Konsorcjum NATURE. Elastyczny model licencji NPG Wybór tytułów wg preferencji użytkowników Dowolny termin rozpoczęcia prenumeraty Cena ustalana.
Dr Ian Smythe and Katarzyna Bogdanowicz
mgr inż. Michał Czubenko Katedra Systemów Decyzyjnych WETI PG
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
Co dalej…..
Joanna E. Dudek, M.A. University of Social Sciences and Humanities Warsaw, Poland.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
JOB SEARCH IS A JOB Career planning is building bridges from one’s current job/career.
KOMPLEKSOWE WDRAŻANIE STRATEGII INTERNACJONALIZACJI UAM
KATHOLIEKE HOGESCHOOL LIMBURG JĘZYK ZAJĘĆ :ANGIELSKI Informacje: education teacher training BELGIA.
Uniwersytet Gdański - droga do „światowej” uczelni Grzegorz Węgrzyn Prorektor ds. Nauki Uniwersytetu Gdańskiego.
Rozumienie tekstu ze słuchu Listening comprehension.
„My school – Moja szkoła” Authors: A. Krauze, L. Łompieś, K. Więciarz, J. Pałdyna, J. Rutkiewicz, K. Stefanowicz, E. Streich, K. Baran, P. Brodnicka, O.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie Internet security risk management Prof. Artis Teilans, Aleksandrs Larionovs.
Marcin Gliński Instytut Języków Romańskich i Translatoryki UŚ Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach NOCNE POWTÓRKI MATURALNE 2016.
2. SCHOOL School subjects, school activities. Types of schools – vocabulary rodzaje szkół - słownictwo kindergartenprimary school lower secondary school.
INFORMACJA NAUKOWA JAKO MODEL I WYOBRAŻENIE WIEDZY SCIENTIFIC INFORMATION AS A MODEL AND REPRESENTATION OF SCIENCE Henryk Hollender Lazarski University.
Opracowanie: Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2018 roku
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
A prototype of distributed modelling environment
Running Dictation Activity to Engage Students in Reading, Writing, Listening, and Speaking.
Europejski wymiar w nowatorskich działaniach kadry edukacyjnej koszalińskiego Ekonoma Małgorzata Kwiatkowska Uczestnik Erasmus+ MALTA 2017 ETI Zespół Szkół.
Polish L3 Learning Pack Saying your name
AUTOPREZENTACJA prof. nadzwyczajny, dr hab. Anetta Zielińska.
zl
1) What is Linux 2) Founder and mascot of linux 3) Why Torvalds created linux ? 4) System advantages and disadvantages 5) Linux distributions 6) Basic.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Efektivní pedagogika prvopočáteční gramotnosti The Effective Pedagogy of Early Literacy Konference – Praha – 28. 11. 2007

Prof. dr hab. Marta Bogdanowicz jest psychologiem klinicznym dziecięcym. Jest dyrektorem Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, jak również uprawia profesjonalną praktykę psychologiczną. Jest autorką ponad 300 publikacji, w tym kilkunastu książek, z zakresu psychologii klinicznej dziecka oraz wielu wydawnictw służących do pracy z dziećmi. Jej zainteresowania to psychologia kliniczna dziecka, dysleksja rozwojowa, leworęczność, profilaktyka niepowodzeń szkolnych i terapia pedagogiczna. Opracowała kilka narzędzi diagnostycznych np. Skalę Ryzyka Dysleksji, Skalę Obserwacji Zachowania dla Dzieci i Rodziców, Skalę Oceny zachowania i Wytworów. Jest autorką Metody Dobrego Startu - systemu ćwiczeń wspomagającego rozwój psychomotoryczny dzieci, przydatnego w przygotowaniu do nauki szkolnej, wczesnej edukacji oraz w profilaktyce niepowodzeń szkolnych. Wyróżniła nowy typ zabaw, które nazwała zabawami relacyjno-relaksacyjnymi i opublikowała je pod nazwą „Przytulanki”. Jest autorem scenariuszów kilku filmów dydaktycznych dot. Metody Dobrego Startu, Metody Ruchu Rozwijającego V. Sherborne, redaktorem polskiej wersji angielskich filmów o dysleksji. Zorganizowała kilkanaście konferencji naukowych poświęconych problematyce dysleksji. Prof. Marta Bogdanowicz jest członkiem wielu międzynarodowych towarzystw naukowych. Pełni funkcję wiceprzewodniczącej European Dyslexia Association i Polskiego Towarzystwa Dysleksji, które założyła w 1990 roku.

Originál článku / Oryginał artykułu: Stanovich, K. (2005) “The future of a mistake: Will discrepancy measurement continue to make the learning disabilities field a pseudoscience?“ Learning Disability Quarterly, 28, 2, 103-106. Je dostupný na internetové stránce / Dostępny na stronie internetowej Keith Stanovicha: http://leo.oise.utoronto.ca/~kstanovich/ Překlad / Tłumaczenie: Marcin Szczerbiński

Marcin Szczerbiński jest absolwentem Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Department of Human Communication Science, University College London. Od 2001 roku pracuje w Department of Human Communication Sciences, University of Sheffield (instytucie którego głównym zadaniem jest kształcenie logopedów) gdzie wykłada metodologię, statystykę i psychometrię, psychologię rozwojową oraz zagadnienia czytania, pisania i dysleksji. Jego zainteresowania naukowe obejmują: rozwój umiejętności czytania i pisania (analizowany zwłaszcza z perspektywy psychologii poznawczej), dydaktykę czytania i pisania, trudności w czytaniu i pisaniu (ich mechanizmy, diagnoza i terapia). Marcin jest członkiem krakowskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji z którym współpracuje nad opracowaniem rzetelnych i trafnych metod diagnozy trudności w czytaniu i pisaniu.

Obr.č. 1. Navrhovaný model diagnózy dyslexie Ryc. 1. Proponowany model diagnozy dysleksji Tento dokument je shrnutím následující práce: Powyższe dokument jest streszczeniem następującej pracy: Szczerbiński, M. (2007). “Dysleksja rozwojowa: próba definicji” W: M Kostka-Szymanska (ed.). Dysleksja – problem znany czy nieznany? Lublin: Wydawnictwo UMCS (str. 47-70).

National Reading Panel, 2000, U.S.A. Rose Review of Reading, 2006, U.K.

N.B. Jak výzkum očních pohybů ukazuje, dobří čtenáři se zaměřují na každé písmenko každého slova, ačkoliv se může zdát, že tomu tak není, protože procesy jsou natolik zautomatizované. As the research on eye movements shows, skilled readers focus on each letter of every word, although it may not appear that this is the case, because processes are so automatic. V praxi se bohužel běžně věří, že čtenáři vidí slova jako vizuální obrysy, tu a tam slova sondují a jiná odhadují z kontextu. Unfortunately, in practice it is commonly believed that readers see words as visual shapes, sample words here and there, and guess at others from context. (1997: 101) ...používání hádání z kontextu nebo obrázkových podnětů zkrátka není podpořené výzkumem jako efektivní metoda učení prvopočátečního čtení. …the use of guessing from context or picture ‘cues’ is simply not supported by research as an effective approach to beginning reading instruction. (1997: 105)  volný překlad z knihy pí. dr. Bonnie Macmillan Why Shoolchildren Can’t Read (Proč školáci neumí číst)

Teaching Reading Linda Siegel University of British Columbia Vancouver, CANADA linda.siegel@ubc.ca

Linda Siegel jest profesorem w Instytucie Psychologii Edukacyjnej i Poradnictwa oraz Edukacji Specjalnej na University of British Columbia w Kanadzie. Kieruje Katedrą Edukacji Specjalnej im. Dorothy C. Lam. Ukończyła studia bakałarskie na City University w Nowym Jorku, a studia magisterskie i doktoranckie na Yale University. Specjalizuje się w dysleksji oraz innych trudnościach w uczeniu się. Stworzyła ona system wykrywania dzieci ryzyka trudności w czytaniu oraz udzielania im pomocy w celu zredukowania bądź wyeliminowania tych trudności. Opublikowała szereg artykułów oraz rozdziałów w książkach poświęconych rozwojowi poznawczemu i językowemu (zarówno rozwojowi mowy jak i czytania, pisania i pisowni). Prowadzi badania nad czytaniem, trudnościami w uczeniu się (np. ich mechanizmami poznawczymi, diagnozą, testami inteligencji), dwujęzycznością, uczeniem się angielskiego jako języka obcego, wykrywaniem dzieci ryzyka trudności w czytaniu, rozwojem dzieci z bardzo małą masą urodzeniową ciała, oraz uczeniem się języka francuskiego, hiszpańskiego, chińskiego, pendżabskiego, arabskiego, włoskiego, portugalskiego, i innych. Prof. Siegel jest zastępcą redaktora naczelnego pisma Child Development [Rozwój Dziecka] oraz redaktorem naczelnym pisma International Journal of Behavioral Development [Międzynarodowe Czasopismo poświęcone Rozwojowi Zachowania], zasiada w radach redakcyjnych wielu innych czasopism, oraz w komisjach przyznających granty badawcze w USA, Kanadzie, Szwecji, Izraelu, W. Brytanii i Hong-Kongu. Niedawno była członkiem Narodowego Zespołu USA ds. rozwoju umiejętości czytania u dzieci i młodzieży których językiem ojczystym nie jest język angielski.

What children must know to begin to learn to read? Vocabulary – understanding and producing the meanings of words Phonological awareness Ability to break speech down into smaller units Letters of the alphabet Grammar understanding the basic structure of the language

Activities to teach Vocabulary Listening to stories Acting out stories Singing songs Labelling objects Guessing games

Phonological Awareness Ability to break speech down into smaller units  words  syllables  phonemes

Terminology Phonological Awareness – the ability to break down speech into smaller segments Phoneme – the smallest unit of sound Phonics – a method of teaching reading that emphasizes the association of sounds with letters

SYLLABLE IDENTIFICATION

How To Train Syllable Awareness Clapping each beat (syllable) Tapping each beat (syllable) with a pencil Action game (segmenting syllables on the body)

RHYME IDENTIFICATION

PHONEME IDENTIFICATION

Matching Initial Sounds

Oral cloze Jane ____her sister went up the hill. Dad ____ Bobby a letter yesterday.

Phonics Learning to say the sounds of the letters- reading Learning to write the sounds of the letters- spelling

Teaching Children to Read Print Teach the sounds of the letters Stress decoding Discourage guessing from context Words are combinations of sounds – using visual images will not lead to mastery New words must be sounded out

Reading 44 Training reading comprehension strategies Vocabulary Syntax

Internet Resources http://www.nvsd44.bc.ca Click on Firm Foundations Click on Reading 44

Děkuji Vám za pozornost ! 