Warszawa, 27 lutego 2008 r. Anna Zielińska anna.zielinska@its.waw.pl OKRĄGŁY STÓŁ TRANSPORTU DROGOWEGO Wypadki z udziałem samochodów ciężarowych w Polsce w latach 2001-2006 Warszawa, 27 lutego 2008 r. Anna Zielińska anna.zielinska@its.waw.pl
WYPADKI Z UDZIAŁEM SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH W POLSCE Rok wypadki z udziałem sam.ciężarowych zabici w wypadkach z udziałem sam. ciężarowych ranni w wypadkach z udziałem sam. ciężarowych Liczba samochodów ciężarowych* w tys. Ciężkość wypadków ogółem(zabici na 100 wypadków) Ciężkość wypadków sam. ciężarowych (zabici na 100 wypadków) liczba % ogółu % ogółu poj. 2001 8436 16% 1489 27% 11197 1981 13% 10 18 2002 8124 15% 1523 26% 10476 2164 11 19 2003 8311 1527 10701 17% 2315 14% 2004 8490 1551 11049 2392 2005 7660 1479 9974 2306 2006 7314 1408 9403 2393 06/05 -5% -6% 4%
2006 rok 7340 wypadków z udziałem sam. ciężarowych (16%) Spadek o 5% (dla ogółu wypadków o 2,5%) Zginęło 1408 osób (27%) Spadek o 5% (dla ogółu wypadków o 3,7%) 9403 osób zostało rannych (16%) Spadek o 6% (dla ogółu wypadków o 3,4%)
ZABICI W WYPADKACH Z UDZIAŁEM SAM. CIĘŻAROWYCH W 2006 roku 1408 osób 236 kierowców i pasażerów sam. ciężarowych 683 kierowców i pasażerów sam. osobowych (28%) 309 pieszych (17%) 155 rowerzystów, motocyklistów, motorowerzystów (21%) 25 innych
KIEROWCY SAM. CIĘŻAROWYCH UCZESTNICZĄCY W WYPADKACH DROGOWYCH POPEŁNIAJĄ ZNACZNIE MNIEJ BŁĘDÓW NIŻ POZOSTALI KIEROWCY: • rzadziej niż inni kierowcy: nie dostosowywali prędkości do warunków w ruchu (14% przy 16% ogółem) nie udzielali pierwszeństwa przejazdu (10% przy 13% ogółem) nieprawidłowo przejeżdżali przejścia dla pieszych (3% przy 5% ogółem) prowadzili samochód będąc pod wpływem alkoholu (2% przy 6% ogółu) • częściej niż inni kierowcy: nieprawidłowo wyprzedzali, omijali, wymijali (7% przy 6% ogółem) nie zachowali bezpiecznej odległości od pojazdu (5% przy 2% ogółem) byli zmęczeni lub zasnęli podczas jazdy (1,2% przy 0,6% ogółem)
LOKALIZACJA WYPADKÓW Z SAM. CIĘŻAROWYMI 45% WYPADKÓW Z UDZIAŁEM SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH WYDARZYŁO SIĘ NA DROGACH KRAJOWYCH, KTÓRE STANOWIĄ 7% CAŁEJ SIECI DROGOWEJ A SAMOCHODY CIĘŻAROWE TO 19% RUCHU NA DROGACH KRAJOWYCH. WYPADKACH TYCH ZGINĘŁO 65% OFIAR ŚMIERTELNYCH TYCH WYPADKÓW WYPADKACH SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH NA DROGACH KRAJOWYCH SĄ WYJĄTKOWO CIĘŻKIE NA KAŻDE 100 WYPADKÓW GINIE 30 OSÓB A POZA OBSZARAMI ZABUDOWANYMI 38 OSÓB BARDZO CIĘŻKIE SĄ TAKŻE WYPADKI SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH NA AUTOSTRADACH, DROGACH EKSPRESOWYCH I DWUJEZDNIOWYCH (28 zabitych na 100 wypadków)
WNIOSKI WYPADKI Z UDZIAŁEM SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH SĄ ZNACZNIE CIĘŻSZE W SKUTKACH SZCZEGÓLNIE DUŻE ZAGROŻENIE WYPADKAMI Z UDZIAŁEM SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH WYSTĘPUJE NA DROGACH KRAJOWYCH, CO TYLKO W CZĘŚCI MOŻNA WYTŁUMACZYĆ ICH DUŻYM UDZIAŁEM W RUCHU NA NAJLEPSZYCH DROGACH (AUTOSTRADY I DROGI DWUJEZDNIOWE) SKUTKI WYPADKÓW SĄ RÓWNIEŻ BARDZO CIĘŻKIE JAK NA ZWYKŁYCH DROGACH CZYLI WARUNKI RUCHU NIE MAJĄ DECYDUJĄCEGO WPŁYWU NA ZAGROŻENIE OBCIĄŻANIE ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ ZA WYPADKI KIEROWCÓW SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH JEST NIE CAŁKIEM UZASADNIONE, JAKO ŻE POPEŁNIAJĄ ONI MNIEJ BŁĘDÓW NIŻ INNI KIEROWCY, A BŁĘDY KTÓRE POPEŁNIAJĄ SĄ CZĘSTO ZWIĄZANE Z OGRANICZONĄ WIDOCZNOŚCIĄ Z KABINY KIEROWCY O CZYM SZCZEGÓLNIE POWINNI PAMIĘTAĆ POZOSTALI UCZESTNICY RUCHU DROGOWEGO