Temat: ,,Jaki jest rozkład cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas III naszej szkoły?”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praktyczne wykorzystanie wiedzy z zakresu genetyki cech jakościowych i ilościowych u koni dr inż. Janusz Strychalski, UWM.
Advertisements

Autorzy: Piotr Dudojć Emil Somnicki
Uniwersytet Warszawski
Analiza przeprowadzonej ankiety na temat.
Jaki jest rozkład wybranych cech dominujących i recesywnych wśród populacji uczniów klas 1? Prezentacja grupy B.
Aleksandra Mańkowska kl. IIIc
Dnia , w ramach realizacji projektu „Sekrety układu krążenia” wśród uczniów naszej szkoły przeprowadziliśmy ankietę na temat grup krwi. W ankiecie.
Absencja uczniów.
Proste bazy danych w Excelu
Kojarzenia 2007.
Mapowanie loci genów cech ilościowych
Typy świnek morskich Magdalena Gańko.
Ankietę przeprowadzili uczniowie: Zespołu Szkół Budowlanych, Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zespół Szkół Ekonomicznych w Żarach.
Twoja Twarz Program tworzy szkic Twojej twarzy na podstawie informacji
Uniwersytet Warszawski
DZIEDZICZENIE POZAJĄDROWE
CHOROBY GENETYCZNE CZŁOWIEKA.
Krótki kurs geometrii płaszczyzny
DZIECI RÓŻNYCH RAS Dzieci różnych ras można odróżnić patrząc na cechy wyglądu dziedziczone od rodziców. kształt twarzy kolor oczu kolor włosów barwa skóry.
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
MOJA SZKOŁA W LICZBACH Prezentacja projektu z zakresu przedmiotów przyrodniczych: matematyka, biologia, chemia. Projekt wykonała: Monika Wojtyła, kl.
Cel projektu Zbadanie ile osób w klasach I i III posiada cechy dominujące, a ile recesywne.
Fotografia naszym życiem
Grzegorz Mendel Początki genetyki.
Podkreślane urody kolorem czyli w jaki sposób dobierać kolory do
Drzewo rodowe.
Drzewo genetyczne mojej rodziny
Choroby Genetyczne Daltonizm.
Ten program potrafi wykonać portret twojej twarzy na podstawie informacji, które podasz ... Proszę nacisnać.
Dziedziczenie cech jednogenowych.
Fot. W. Wołkow Kierunek: Biomatematyka Prowadzący: dr Wioleta Drobik
Jak wygląda statystyczny uczeń naszego gimnazjum?
PRACA DŁUGOTERMINOWA MOJA KLASA W LICZBACH.
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Wyniki Ankiety odnośnie zdrowego odżywiania
Jaki jest statystyczny wrześnianin?
Liczba ankietowanych – 92 osoby Opracowały: Jolanta Lipińska Anna Burzan Marta Wiśniewska.
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
Prawdopodobieństwo.
Zarządzanie populacjami zwierząt
Podstawowe reguły dziedziczenia genów
Od Mendla do Watsona i Cricka
Genetyczne uwarunkowanie płci
Darwinowska teoria doboru naturalnego
Statystyczna analiza danych
Wykonały: Natasza Richter Nina Linde Angelika Wabik
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 9 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska
1.24. Wkład grochu i muszki owocowej w rozwój genetyki
Analiza ankiety: „Tolerancja jako wizytówka mojego zachowania ”
Podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech Współdziałanie niealleliczne
Jednym ze sposobów dziedziczenia okre ś lonych cech jest dziedziczenie, gdzie 1 gen determinuje 1 cech ę. Jest to dziedziczenie jednogenowe, w jednej.
Człowiek – najlepsza inwestycja
Czy mieszkańcy Zbąszynka potrafią porozumiewać się w języku angielskim?
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Dziedziczenie cech Uczniowie klasy III C.
Nasze gimnazjum w liczbach. Statystyka to nauka o pozyskiwaniu i analizowaniu danych dotyczących zjawisk masowych, których atrybutem jest losowość.
Ewolucja.
Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska
Dziedziczenie cech
u krwiodawców na Dolnym Śląsku”
MUTACJE CHOROBY GENETYCZNE
Badanie współczynnika inbredu
XI Konkurs Matematyka i Ekonomia
PRACE I PRAWA GRZEGORZA MENDLA
Nazwa – pojęcie i podziały
Trójkąt Pascala a geny kumulatywne - biomatematyka
Analiza współzależności zjawisk
Zapis prezentacji:

Badania grupy a nad rozkładem cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas III naszej szkoły

Temat: ,,Jaki jest rozkład cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas III naszej szkoły?”

Hipotezy które sobie postawiliśmy, to: Wśród uczniów klas III w naszej szkole przeważają cechy dominujące. Przeważają osoby powyżej 1.56 m wzrostu. Przeważają osoby z prostymi włosami. Przeważają osoby z zielonym kolorem oczu. Czy u osób w klasie IIIh może być więcej cech dominujących czy recesywnych?

Podstawowe pojęcia, z którymi musieliśmy się zapoznać, to: Cecha dominująca - cecha przejawiająca się u całego potomstwa w → pokoleniu potomnym F1 przy skrzyżowaniu homozygoty dominującej z recesywną lub występująca z częstością trzykrotnie większą w pokoleniu F2. Cecha recesywna - cecha nie ujawniająca się w obecności allelu dominującego. Homozygota - ma 2 takie same allele, wyróżnia się homozygotę dominującą (AA) i recesywną (aa). Heterozygota - ma 2 różne allele, czyli allel dominujący i recesywny (Aa). Allel - jeden z pary (lub większej liczby) genów odpowiedzialnych za tę samą cechę, warunkujących odmienne jej wykształcenie w organizmie. Drzewo genealogiczne - potoczna nazwa tablicy potomków, sporządzonego dla danej osoby Gen - podstawowa jednostka dziedziczenia, zlokalizowana w chromosomach, decydująca o przekazywaniu cech potomstwu.

Aby odpowiedzieć na postawione sobie pytania musieliśmy stworzyć ankietę dla 100 uczniów klas III plus dodatkowo dla 10 osób posiadających niebieski kolor oczu.

Wyniki ankiety dotyczącej 100 wybranych osób

Kolor oczu

Kolor włosów

Rodzaj włosów

Kciuk na górze

Krzyżówki genetyczne wybranych osób

Drzewa genealogiczne wybranych osób

Odpowiedzi na postawione hipotezy W 4 wybranych klasach III przeważa brązowy kolor włosów. Przeważają osoby powyżej 1.56 m wzrostu. Wśród osób klas III przeważają włosy proste. Osoby z zielonym kolorem oczu nie przeważają wśród uczniów klas III. U osób w klasie IIIh: - jest 5 osób u których występuje większość cech dominujących (2 osoby – wszystkie badane cechy są dominujące, 3 osoby – z 4 badanych cech są dominujące). - jest 11 osób w których występuje większość cech recesywnych (7 osób – 3 z 4 badanych cech są recesywne, 4 osoby – wszystkie badane cechy są recesywne). - 9 osób posiada połowę cech dominujących oraz połowę cech recesywnych.

Wnioski Po sprawdzeniu ankiet dochodzimy do wniosku iż większość uczniów z naszej szkoły posiada cechy dominujące.