Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie Przemoc wśród uczniów Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
mgr Joanna Szczepaniak Szkoła Podstawowa Nr 5 im. I Armii Wojska Polskiego ul. Sadowa 5/7, 95-050 Konstantynów Łódzki autorzy: mgr Mariola Karpińska mgr Joanna Szczepaniak
Cele spotkania: Rodzice: Znają przyczyny agresywnego zachowania się dziecka. Potrafią wymienić i omówić rodzaje przemocy Wiedzą co to jest zachowanie agresywne Wiedzą co pomaga, a co przeszkadza w kontaktach z innymi ludźmi Potrafią rozmawiać ze swoim dzieckiem i słuchać go.
Ćwiczenie edukacyjne „DŁOŃ”.
Przyczyny agresywnego zachowania. Teorie. Tendencja wrodzona. Reakcja na frustrację – nabyta. Zachowanie wyuczone – rezultat norm społecznych, nagród, kar, modeli zachowań, z którymi zetknął się uczeń.
Rodzaje przemocy i agresji fizycznej. kopanie molestowanie gryzienie ciągnięcie za włosy Co boli ciało? popychanie szturchanie duszenie rozbój używanie broni bicie
Rodzaje przemocy psychicznej. przezywanie kłótnie wyśmiewanie wyłudzanie molestowanie Co boli duszę? łamanie norm społecznych i prawnych popychanie wandalizm poniżanie zastraszanie zawstydzanie grozić komuś grozić sobie
Cechy charakterystyczne ofiar agresji: sińce, zadrapania podarte ubrania, zniszczone podręczniki są odizolowane od środowiska rówieśników boją się uczęszczać do szkoły do i ze szkoły idą dłuższą drogą bez uzasadnienia mają kłopoty ze snem, koszmary senne obniżają się ich wyniki w nauce sprawiają wrażenie nieszczęśliwych, zdesperowanych zdarzają się zmiany nastroju, napady złości, poirytowanie proszą rodziców o pieniądze lub kradną płaczliwość
Co sprzyja agresji? Słowa utrudniające komunikację. (Np.: „Kiedy wreszcie zaczniesz słuchać?” „Ile razy mówiono Ci?” „A Twoja mama to…” „A jak byłem w Twoim wieku to…”) Słowa ironiczne i zniechęcające. (Np.: „Nie wysilaj się tak.” „Jak patrzę na Ciebie to płakać mi się chce”)
Co sprzyja agresji? Słowa poniżające, komentujące, uwagi (Np.: „Ale jesteś głupi.” „Skąd masz te ohydne buty?”) Brak reakcji na pozytywne zachowanie dziecka ze strony dorosłych i rówieśników. Ograniczenie możliwości ruchu – dłuższe przesiadywanie w jednym miejscu (Np.: telewizor, komputer)
Co osłabia agresję? Likwidowanie barier komunikacyjnych poprzez zachęcanie dziecka do rozmowy. (Np.: „Co u Ciebie?” „Słucham Cię.” „Ciekawie mówisz.”) Poświęcanie uwagi i uważne słuchanie. Kontakt wzrokowy – na poziomie dziecka. Okazywanie pozytywnych uczuć. Mobilizowanie do samodzielnej pracy i samokontroli. Konsekwencja.
Jak stłumić gniew? Co zrobić, aby nie wybuchła? Wybucha nagle i powoduje duże straty.
Jak stłumić gniew? Jak się przed nią uchronić? Nie wiadomo kiedy, gdzie i w kogo trafi. Może trafić w Ciebie i w Twoich bliskich.
Jak stłumić gniew? Jak go ugasić? Z małej iskry duży pożar.
Jak stłumić gniew? Co zrobić, aby się nie rozprzestrzenił? Stłumiony lekko się tli.