Jak pomóc dzieciom się uczyć?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
uczyć się języka angielskiego
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Sprawdzian także dla rodziców
Technika zapamiętywania Technika zapamiętywania. Technika zapamiętywania służy umiejętności opanowania pamięciowego także tych mniej interesujących przedmiotów.
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Jak pisać pracę dyplomową?
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Praca z wersetem biblijnym
Metody uczenia się… Już niedługo egzamin gimnazjalny…
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
Jak się uczyć - zasady.
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Uczyłem się na lekcjach
Jak pomagać dziecku w nauce?
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Zasady efektywnego uczenia się
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Aktywne przetwarzanie informacji
Jakub Szota Częstochowa 2012
1. Mądrze motywuj Obowiązkiem dziecka jest odrabianie lekcji, a obowiązkiem rodzica – okazywanie szczerego zainteresowania jego problemami Zacząć należy.
W nauczaniu zintegrowanym
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Jak uczyć się skutecznie?
Stres przed sprawdzianem
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Seminarium podsumowujące projekt Barbara Pietrzak - Koordynator Projektu Małkinia Górna, 28 maja 2014 r.
DOBRY START.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 Telefon komórkowy „uczy się”. Metoda słownikowa T9 Paweł Perekietka.
NOTATKI CO I JAK ?.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Ułóż planety w kolejności, według ich odległości od słońca
Jak pomagać dziecku w nauce?
Ruch to zdrowie.
Nowoczesne techniki uczenia się
Nowoczesne techniki uczenia się
Drzemka w ciągu dnia, czyli zdrowie i energia. Dlaczego drzemka w ciągu dnia jest tak ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka?
Jak pomóc dziecku w nauce w domu? Grażyna Frydrychowicz Barbara Jaworowicz.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM? Stres to reakcja na bodziec pochodzący ze świata zewnętrznego, który wymaga z naszej strony podjęcia jakichś działań (reakcji).
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Techniki efektywnego uczenia się
ROZPOZNAWANIE KŁAMSTWA
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Mnemotechniki.
Zapis prezentacji:

Jak pomóc dzieciom się uczyć?

Zwiększenie skuteczności uczenia się zależy od kilku podstawowych czynników : - motywacji do nauki, - pozytywnego nastawienia do procesu uczenia się, - zainteresowania przedmiotem, - uwagi, - koncentracji, - zrozumienia materiału, - indywidualnego podejścia do sposobu uczenia się oraz rytmów psycho-fizycznych osoby, - miejsca nauki, - czasu pracy oraz odpoczynku, - systematyczności, - sposobów pracy, zapamiętywania oraz powtarzania materiału.

MOTYWACJA DO NAUKI- to cel, dla którego osoba chce poświęcić swój czas oraz zaangażowanie w naukę.

POZYTYWNE NASTAWIENIE DO PROCESU UCZENIA SIĘ jeśli osoba zna swoją motywację do podjęcia nauki łatwiej jej nastawić się pozytywnie do procesu przyswajania wiedzy. Pozytywne nastawienie zmniejsza napięcie organizmu, niweluje skutki stresu oraz daje nadzieję na osiągnięcie celu. Zwiększenie pozytywnego nastroju można uzyskać poprzez np. zrobienie dla siebie czegoś miłego przed przystąpieniem do nauki, obiecanie sobie czego miłego po zakończeniu nauki, bycie w optymalnym stanie psycho-fizycznym (przed nauką unikać sinych negatywnych emocji, być w sam raz najedzonym i wypoczętym), zrobienie kilku ćwiczeń fizycznych przed nauką (najlepiej z metody Dennisona).

ZAINTERESOWANIE PRZEDMIOTEM, UWAGA, KONCENTRACJA, ZROZUMIENIE MATERIAŁU czynniki te łączą się ze sobą. Zainteresowanie przedmiotem nauki zwiększa skupienie uwagi oraz koncentrację na nim, co z kolei sprzyja zrozumieniu materiału. I odwrotnie- zrozumienie materiału zwiększa zainteresowanie przedmiotem, a to sprzyja chęci skupienia uwagi oraz koncentracji na nim. Skupienie uwagi jest najskuteczniejsze, gdy towarzyszy mu postanowienie zapamiętania.

INDYWIDUALNE PODEJŚCIE DO SPOSOBÓW UCZENIA SIĘ ORAZ RYTMÓW PSYCHO-FIZYCZNYCH OSOBY sprawia, że osoba uzyskuje maksymalny skutek ze swojego działania. Wszystkie techniki uczenia się mogą okazać się nieskuteczne, jeśli nie będę szły w parze z tym, czego potrzebuje dana osoba.  Sztuczne dostosowywanie się do podanych w literaturze sposobów nauki, podziału pracy, odpoczynku oraz najlepszego czasu nie da efektu, jeśli dana osoba wypracowała już sobie własne skuteczne sposoby pracy połączone z jej indywidualnym rytmem np. ktoś może pracować efektywniej w nocy niż rano, chociaż statystyczne badania wykazują odwrotne wyniki.

MIEJSCE NAUKI - powinno być dostosowane do nauki i wydzielone do tego. Najlepiej siedzieć przy biurku lub stole z wyprostowanym kręgosłupem, mając po lewej stronie światło (leżenie na kanapie itp. pozycje zwiększają rozleniwienie i nie sprzyjają koncentracji). Pomieszczenie powinno być wywietrzone oraz z dala od źródeł hałasu. Przydatna jest możliwość spojrzenia od czasu do czasu na przyrodę lub kwiat doniczkowy dla odprężenia wzroku.

Nauce sprzyja, co wykazały badania dr Łozanowa i in Nauce sprzyja, co wykazały badania dr Łozanowa i in. z instytutu Sugestologii w Sofii, muzyka w rytmie 60 taktowym np.: - Vivaldi „Cztery pory roku - Zima.”, - Bach „Aria na strunie G”, - Mozart „Symfonia Praska”, - Beethoven „Koncert skrzypcowy op.61 D- dur”, - - Brahms „Koncert skrzypcowy op.26 nr 1 g- moll”, - Chopin-walce, - Haydn „Symfonia nr 67 F- dur i nr 68 C- dur”.  

CZAS PRACY I ODPOCZYNKU ORAZ SYSTEMATYCZNOŚĆ dziecko powinno wypracować własny rytm uwzględniający te czynniki. Wiadomo iż materiał do nauki powinien być podzielony na partie oraz że różne dziedziny wiedzy należy przeplatać. Należy zaczynać naukę od sporządzenia planu pracy, przerw i powtórzeń, łatwiejszych zagadnień (dla zaktywizowania pracy mózgu), następnie trudniejsze (zebranie materiału, ogólne przejrzenie go i zrobienie notatek), potem znów coś łatwiejszego i gruntowniejsze przyswojenie materiału trudnego. Po każdej części krótka przerwa, po większej części - długa. Uczenie się na bieżąco polega na powtórzeniu materiału zaraz po powrocie z miejsca nauki, następnie jeszcze raz za godzinę lub po odrobieniu innych zadań oraz na drugi dzień i kilka dni po.

PAMIĘĆ – proces rejestrowania (zapamiętywania) – przechowywania i odtwarzania (przypominania); Elementy ważne w procesie uczenia się: pierwsze pół godziny najważniejsze – najwięcej się wtedy zapamiętuje; czas na powtórzenie zdobytego materiału – ważne, aby go powtórzyć w tym samym dniu – choćby przeczytać – bo po 2 dniach uczymy się go na nowo; powtarzanie po kilka razy bezbłędnie zapamiętanego materiał (nauka wiersza).

aktywne a nie bierne powtarzanie materiału – nie czytać bezmyślnie –tylko rozumieć treść tego, co powtarzamy; stosowanie różnych technik nauki: pisanie, słuchanie, czytanie czy przeglądanie notatek; uczenie się systematyczne – częściej a krócej niż jednorazowo a długo – przede wszystkim przy nauce do klasówki; efekt pierwszeństwa ( to, co na początku i to, co na końcu – częste przerwy, aby było więcej początków nauki i końców) i efekt świeżości (to co nowe na początku, później łatwe i znane zadania domowe i na koniec znów powrót do tego, co nowe). nie uczyć się przedmiotów podobnych po sobie – przeplatać różniącymi się od siebie przedmiotami – np. języki i matematyka.

Lepiej zapamiętujemy: to, co jest na początku i na końcu – warto podczas nauki robić przerwy, tak aby jak najwięcej „początków” i „końców”. Oczywiście trzeba uważać, by przerwy nie były zbyt długie i przesadnie często, bo wtedy zamiast ułatwiać dziecku zapamiętywanie, będą je utrudniać, materiał sensowny, powiązany w logiczną całość – dobrze jest powiedzieć dziecku, aby dzieliło materiał, którego się uczy właśnie pod względem jego treści, a nie np. liczby stron,

materiał sensowny – warto rozumieć to, czego się uczymy. Mechaniczne zapamiętywanie wiadomości z lekcji, której dziecko nie rozumie, zajmie mu więcej czasu i nie będzie efektywne. Prawdopodobnie szybko zapomni to, czego się w taki sposób uczyło, materiał, który budzi w nas emocje lub jest powiązany z nasza osobą – należy uświadomić dziecku, że może podczas nauki świadomie tworzyć różne ciekawe, wywołujące emocje skojarzenia. Im oryginalniejsze i śmieszniejsze, tym trwalsze zapamiętywanie związanego z nimi materiału.

Rozpoznanie u dziecka jego strategii uczenia się: Niektórzy uczniowie ucząc się na klasówkę chodzą po pokoju a nie siedzą przy biurku. Dzieje się tak dlatego, że do zapamiętywania potrzebny jest im ruch. Ruch pomaga im w uczeniu się, powodując lepsze krążenie krwi i dotlenienie mózgu, przepędza senność i zmęczenie. Warto również w proces zapamiętywania zaangażować możliwie wiele zmysłów. Dobrze jest: podkreślać najważniejsze informacje na kolorowo, uczyć się ich na głos, wystukiwać rytm trudniejszych do zapamiętania słów, nucić informacje jak piosenki.

MNEMOTECHNIKI zwane systemem umieszczania. Opierają się na wyobraźni i skojarzeniach. Polegają na tworzeniu umysłowych obrazów przedmiotów i idei, które są zapamiętywane przez mało wykorzystywaną na co dzień prawą półkulę mózgu. Są efektywne (według badań Bowera zwiększają skuteczność zapamiętania o średnio 7 razy!). Umożliwiają skuteczne kodowanie informacji. Są w miarę uniwersalne. Oszczędzają czas. Zmniejszają lęk. Są dobrą zabawą. Łatwe w opanowaniu.

RODZAJE MNEMOTECHNIK: AKRONIMY słowa utworzone z pierwszych liter wyrazów wchodzących w skład całej grupy np.PKO, NBP, PWN. Najbardziej wskazane do zapamiętywania obiektów konkretnych i zbliżonych do siebie. Ich odmianą są twórcze zdania- ułożenie zdania z pierwszych liter wyrazów do zapamiętania np. Moja wiecznie zapracowana mama jutro sama usmaży nam placki – to kolejność planet Układu Słonecznego: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun, Pluton.

AKROSTYCHY przeciwieństwo akronimów. Tworzenie zdań, z których pierwsze litery składają się na wyraz do zapamiętania np. Sam teraz rozluźniam ekstremalne spięcie = STRES. RYMONIMY krótkie rymowane wierszyki ułatwiające zapamiętywanie informacji np. – uje się nie kreskuje.

SYSTEM ŁĄCZENIA PARAMI łączenie przedmiotów z listy pierwszego z drugim, drugiego z trzecim, trzeciego z czwartym itd. W wyobraźni łączymy je stosując podane wcześniej techniki wyobrażeniowe. Np. trawa, nóż, pies, klamka. Wyobrażam sobie trawę, której źdźbłami są maleńkie noże, na pastwisku pasie się pies wielkości krowy. widzę drzwi, które mają klamkę w kształcie psa. Najlepiej by wyobrażenia były niezwykłe, śmieszne, karykaturalne i rozbudzały zmysły. System nadaje się do obiektów konkretnych. Jeśli ma być to pamiętane dłuższy czas to trzeba powtarzać.

MNEMONICZNE HISTORYJKI w wyobraźni tworzy się śmieszne i przerysowane sceny. Np. dziewczyna, drzewo, parasol, długopis. Idąc przez park ujrzałem chodząca na czworakach dziewczynę, która na mój widok wspięła się na drzewo, które za koronę miało czerwony parasol. Bardzo dobrze, bo właśnie zaczął padać deszcz z maleńkich długopisów. Przy dłuższym czasie pamiętania należy je powtarzać.

Oto odpowiedniki cyfr: 1 wędka 2 łabędź 3 garby 4 krzesło 5 jabłko SYSTEM ZACZEPIANIA umysłowe kołki- słowa służą zaczepianiu nowej informacji. System ten ma kilka wariantów: * rysunkowy system cyfr - każda cyfra ma swój odpowiednik rysunkowy, następnie do niego dodajemy wyraz, który mamy zapamiętać i tworzymy wyobrażenie. Oto odpowiedniki cyfr: 1 wędka 2 łabędź 3 garby 4 krzesło 5 jabłko

Można stworzyć własne skojarzenia. 6 bomba 7 kosa 8 bałwan 9 wąż 0 jajko Można stworzyć własne skojarzenia.

Teraz robimy listę przedmiotów do zapamiętania np. 1. telewizor, 2 Teraz robimy listę przedmiotów do zapamiętania np. 1.telewizor, 2.dyliżans, 3.cukierek. - Na ogromnym niebieskim telewizorze stoi świeca, której płomień rozświetla ekran. - Dwa ogromne łabędzie ciągną ozdobny dyliżans. - Piękna brązowy wielbłąd ma garby, które przykryte są papierkami po cukierkach. rymowany system cyfr - do cyfr- kołków przyporządkowane są rymowane słowa: jeden eden sześć jeść dwa drwa siedem tandem trzy mży osiem prosię cztery siekiery dziewięć pieczęć pięć rtęć dziesięć jesień Metoda działa jak poprzednia.

system umieszczania - rolę kołków pamięci pełnią system alfabetyczny - ma 27 słów- kołków odpowiadających kolejnym literom alfabetu, które rozpoczynają się od tych liter np. a - agrafka, b- bez, c- cel. System działa jak poprzednie. system umieszczania - rolę kołków pamięci pełnią wyobrażenia miejsc lub przedmiotów związanych z konkretnym miejscem. To tak jakby np. przechodziło się przez dom i w każdym z pokoi umieszczało znaczące słowa czy idee w każdym z pomieszczeń. Ważne: nie powielać przedmiotów, niech będą duże, ruch w jednym kierunku, odległość między pomieszczeniami lub przedmiotami.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ