O szkole i fundacji BGŻ Jeżdżę z głową Publiczne Gimnazjum nr 1 im. Józefa Wybickiego w Ząbkowicach Śląskich znalazło się pośród 100 szkół w Polsce, które już po raz drugi, uczestniczy w programie Jeżdżę z głową dla świadomych rowerzystów, zmotoryzowanych i pieszych. Do uczestnictwa w Programie, zostały wybrane dwie klasy. Klasa I B- opiekun Stanisław Kurzyp i klasa II C- opiekun Tadeusz Pancerz.
Gimnazjaliści po realizacji 3 godzin zajęć według scenariuszy przekazanych przez organizatora jako eksperci ruchu drogowego rozpoczęli kampanię promującą przedstawione cele programu. W trakcie realizacji programu Jeżdżę z głową byliśmy współorganizatorami Dolnośląskiego Konkursu Jestem bezpieczny w domu, w szkole i na drodze. Korzystając z tak dużej liczby uczestników (99 uczniów), zorganizowaliśmy kampanię promującą nasz Program. Przedstawiliśmy założenia i cele programu oraz rozdaliśmy broszury ze zmianami w przepisach ruchu drogowego dotyczące rowerzystów. Uczniowie realizujący program czynnie uczestniczyli w konkursie, reprezentując naszą szkołę i szczególnie pomagając w przeprowadzeniu jazdy na torze przeszkód.
Młodzi gimnazjaliści sprawdzili swoją wiedzę, dotyczącą przepisów drogowych dla rowerzystów, rozwiązując test edukacyjny. Wyniki testu potwierdziły bardzo dobrą znajomość przepisów i młodzież przystąpiła do przeprowadzania Ankiet Eksperta Ruchu Drogowego wśród ząbkowiczan. Badanie to pozwoli określić rzeczywisty stan wiedzy na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wskaże stopień potrzeb w zakresie zmian sytuacji drogowych w mieście. Statystyki ankiet Zakres: grupa 1 Użytkownicy: wszyscy Grupa wiekowa: wszystkie Płeć: wszystkie Liczba ankiet dla wybranych kryteriów: 25
Poprawne odpowiedzi A, C
Droga nr 8 w Ząbkowicach Śląskich
Ząbkowice Śl. Skrzyżowanie ulic: Kusocińskiego, Staszica, Powstańców Warszawy
Spotkanie z policjantem w Publicznym Gimnazjum nr 1 W ramach realizowanego przez naszą szkołę programu Jeżdżę z głową, w spotkaniu z przedstawicielem Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich uczestniczyli uczniowie klasy II C i I B, którzy są bezpośrednio zaangażowani w projekt. Aspirant Tomasz Myśliński w sposób rzeczowy przedstawił zagrożenia w ruchu i skutki wynikające z niewłaściwych sposobów zachowania się uczestników ruchu drogowego. Funkcjonariusz zwrócił szczególną uwagę na zasady, jakich powinien przestrzegać każdy uczestnik ruchu drogowego. Duże wrażenie na naszych uczniach wywarł film pt. Masz jedno życie. Pan Tomasz omówił też zmiany w przepisach ruchu drogowego dotyczące rowerzystów
Diagnoza stanu obecnego oraz doświadczenia wzorcowych krajów Unii Europejskiej prowadzą do przyjęcia dwóch priorytetów w filarze Bezpieczny człowiek: Priorytet 1 – Kształtowanie bezpiecznych zachowań uczestników ruchu drogowego, Priorytet 2 –Ochrona uczestników ruchu drogowego. Kształtowanie bezpiecznych zachowań uczestników ruchu drogowego ma na celu wychowanie świadomego i kulturalnego uczestnika ruchu drogowego, respektującego i szanującego prawa innych. Cel ten będzie osiągnięty głównie przez kierunki działań związane z edukacją oraz nadzorem nad ruchem drogowym. Należy podkreślić, że w tym priorytecie nadzór nad zachowaniami uczestników ruchu drogowego ma charakter działań prewencyjnych, czyli zniechęcających do niebezpiecznych zachowań (np. świadomość nieuchronności kary) (tabl. 4.3). Obie kategorie działań mają na celu zmianę zachowań wszystkich uczestników ruchu drogowego. Są to: piesi(w tym dzieci i osoby starsze), kierowcy i pasażerowie pojazdów, rowerzyści, motocykliści i motorowerzyści.
Podstawowymi warunkami powodzenia w realizacji działań związanych z bezpieczeństwem uczestników ruchu drogowego są działania legislacyjne i wsparcie wynikające z badań i wymiany doświadczeń. Działania legislacyjne Nowelizacja aktów prawnych związanych z zagadnieniem kształtowania bezpiecznych zachowań uczestników ruchu drogowego. W tym: Zapewnienie bezpieczeństwa rowerzystów (w tym wprowadzenie jednolitego systemu edukacji komunikacyjnej w szkołach). Zapewnienie bezpieczeństwa młodych kierowców (poprzez wprowadzenie tzw. okresu próbnego wiążącego się z: zerowym dopuszczalnym poziomem alkoholu w organizmie, obowiązkiem dodatkowego szkolenia praktycznego i teoretycznego, wyższymi sankcjami za wykroczenia drogowe).
Nowelizacja aktów prawnych w zakresie ochrony uczestników ruchu drogowego, w tym: Wzmocnienie ochrony pieszych (m.in. weryfikacja zasad pierwszeństwa na przejściach dla pieszych). Wprowadzenie zerowego dopuszczalnego poziomu alkoholu w organizmie dla zawodowych kierowców oraz obowiązku stosowania urządzeń blokujących rozruch pojazdu przez osoby pod wpływem alkoholu. Badania i wymiana doświadczeń Monitorowanie trendów zmian zachowań pieszych, rowerzystów i motocyklistów oraz wpływu na bezpieczeństwo tych grup uczestników ruchu drogowego (prędkość, pasy, kaski, wjazd na czerwonym świetle). Ocena skuteczności działań i zastosowanych środków w osiąganiu celów związanych z ochroną poszczególnych grup uczestników ruchu drogowego. Budowa systemu zbierania danych o zachowaniach w ruchu drogowym.
Bezpieczeństwo ruchu drogowego na poziomie gmin i miast. W gminach miejskich i wiejskich, odpowiednio delegowana osoba, powinna zajmować się problemem bezpieczeństwa ruchu drogowego na poziomie lokalnym. Taka osoba, powinna współpracować z jednostkami powiatowymi jak i z mieszkańcami. Powinna znać lokalne zagrożenia i potrzeby. Taką osobą może być np. inspektor odpowiedzialny za bezpieczeństwo ruchu drogowego wyznaczony w urzędzie lub też lokalny lider. Dodatkowo możliwe jest stworzenie przy radzie danej gminy odpowiedniej komisji zajmującej się Problemem bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W Ząbkowicach Śląskich dużo osób nie zna przepisów ruchu drogowego i popełnia wiele zasad prawidłowego przemieszczania się po drodze. Mam nadzieje, że dzięki rozprzestrzenianiu programu "Jeżdżę z głową" wiele osób przypomni sobie wszystkie przepisy i będzie poruszać zgodnie z prawidłowymi zasadami poruszania się po drodze.