AGRICOLA i BORNEO Praktyki kształceniowe w ZHR phm. Maciej Stępa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Funkcje w ZHP „13” Drużyna Szczep Hufiec Chorągiew Główna Kwatera
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
PRAKTYKA CZYNI MISTRZA!
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
- Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej Program
Chorągwiany Obóz Żeglarski
Konferencja regionalna „Doradca metodyczny a jakość w edukacji”
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
DATA 30 sierpnia 2012 Rozkaz L. 12 /2011 I oto jesteśmy!
Propozycja programowa dla gromad zuchowych i drużyn „MAM SZCZERĄ WOLĘ”
Kursy przewodnikowskie
Wędrówką jedną życie jest… Ogólnopolska Konferencja Instruktorska ZHP Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk 2-4 marca 2007 hm. Wojciech Konieczny Chorągiew.
Metodyka harcerska i starszoharcerska
Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, 2-4 III 2007 To, co o kursach drużynowych warto wiedzieć – od 1926 do dziś,
Stopnie Harcerskie.
hm. Joanna Skupińska i hm. Zbigniew Paweł Skupiński
Formy szkolenia nauczycieli o metodzie harcerskiej
SYSTEM PRACY Z KADRĄ W ZHP
II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki w Kształceniu Kadry Wojciech Konieczny Czy e znaczy źle? 19 marca 2011.
Sprawozdanie z realizacji planu pracy Zespołu Programowego
II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 hm. Wiesław Laskowski hm. Monika Michna O zastępach na kursie.
Dobre praktyki w kształceniu specjalnościowym w ZHP
Struktura ZHP To nie takie straszne .
ZMIANY W KSZTAŁCENIU Przeczytaj, a dowiesz się o najważniejszych zmianach w kształceniu kadry w ZHP – ważnych dla Ciebie.
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
Harcerska Szkoła Ratownictwa
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
O metodzie harcerskiej i jej stosowaniu
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Konferencja upowszechniająca dla kadry kierowniczej szkół System pracy z uczniami zdolnymi jako produkt finalny projektu DiAMEnT Upowszechnianie dobrych.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Wydział Harcerski GK ZHP
Jaki powinien być program rozwoju Chorągwi?
Szara Drużyna jako przykład kształcenia w pionie wiekowym
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Funkcje w ZHR.
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
SEMINARIUM AKADEMICKIE ŁOWICZ WPROWADZENIE.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
PRAKTYKI ZAWODOWE: ZASADY DOBRYCH PRAKTYK SIMON JAMES I TIM FOX.
pwd. Katarzyna Dulska ZKK Toruń phm. Michał Sawicki CHZKK Kuj-Pom
DOBRE PRAKTYKI W PRACY Z KADRĄ HUFCA
Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?. Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych.
Jak powstała Iluminacja?
Aktywnie, czy … praktycznie?
Bliski krewny opiekunem próby. Nepotyzm i zło czy szansa na dobrą próbę? Opiekowanie się próbą instruktorską przez osobę bliską - na przykładzie osobistym.
Praca z kadrą w chorągwi Jak zacząć?
Kształcenie a praca z kadrą w Chorągwi Stołecznej ZHP
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Harcerska Akcja Letnia
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
RADA NACZELNA SYSTEM STOPNI INSTRUKTORSKICH MARCA 2009.
„Z” jak… odcinek 2.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
HARCERSKA AKCJA LETNIA. „ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 stycznia 1997 roku w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy.
ZJAZD HUFCA Zgodnie z Uchwałą Rady Naczelnej ZHP
Szczep 234 WDH i Z Zebranie
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
SPOTKANIE UPOWSZECHNIAJĄCE 21 GRUDNIA 2015 WARSZAWA.
Spotkanie informacyjne. Młodzi i Samodzielni – Program na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej.
Czym właściwie jest harcerstwo?. Harcerstwo To polski ruch społeczny i wychowawczy, będący częścią ruchu skautowego. Oparty na służbie, samodoskonaleniu.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Kształcenie dualne.
Porównanie metodyki harcerskiej i starszoharcerskiej
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Zapis prezentacji:

AGRICOLA i BORNEO Praktyki kształceniowe w ZHR phm. Maciej Stępa „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain

Kształcenie przyszłych instruktorów - BORNEO Hufcowy Kurs Drużynowy Przyszły instruktor Środowisko Komisja instruktorska Opiekun

Model zintegrowanego kształcenia - Borneo Komisja Opiekunowie Instruktorska SZKOŁA INSTRUKTORSKA (organizacja szkoleń, kursów, konferencji) Zaplecze Hufcowi szkoleniowe

System szkoleń Borneo Szkolenia podstawowe: Kurs metodyczny (zuchy, harcerze, wędrownicy) Kurs przewodnikowski Kurs podharcmistrzowski Szkolenia przygotowujące Seminarium Kadry Kształcącej Borneo obejmuje niezależne kursy dla harcerek i harcerzy głównie z Pomorza, Zachodniego Pomorza, Warmii i Mazur.

Specyfika systemu kształcenia instruktorów BORNEO Dostrzegamy złożoność relacji miedzy czynnikami formujacymi instruktora Maksymalnie efektywnie wykorzystujemy te czynniki, na które mamy wpływ: Przełożeni, Komisja Instruktorska, Opiekunowie Prób, Szkoleniowcy Cykl szkoleniowy – całość Szkoła Instruktorska - Organizator Procesu

Agricola Kurs metodyczny Mazowieckiej Chorągwi Harcerzy oczami instruktora - rezydenta;

Przeznaczenie Pierwszy etap kształcenia instruktorskiego. Uczestnicy: 16-17 letni kandydaci na drużynowych; posiadający doświadczenie na funkcji zastępowego; minimum stopień harcerski ćwika.

Cele Agricoli (1) Cel oficjalny: Pozostałe cele oczywiste: Przygotowanie do w pełni świadomego i poprawnego metodycznie planowania pracy w drużynie harcerzy. Pozostałe cele oczywiste: Wykształcenie umiejętności posługiwania się metodą harcerską w praktyce. Przekazanie wiedzy na temat podstaw teoretycznych ...

Cele Agricoli (2) Cele mniej oczywiste ale traktowane bardzo poważnie: Wymiana doświadczeń. Rozbudzenie aspiracji twórczych w zakresie stosowania metody harcerskiej i kształtowania programu Integracja środowiska instruktorskiego Cel nadrzędny: Motywacja do podjęcia służby instruktorskiej i otwarcia próby pwd.

Cechy Agricoli Trzytygodniowy obóz kursowy (sierpień) Praca zaliczeniowa (do końca września) Forma obozu drużyny (pionierka, służba w kuchni, warta, gry, harce, zadania, współzawodnictwo). Zastępy dobierane są hufcami (integracja w środowisku działania). Program napięty jest do ostatniej minuty: duże tempo, intensywność przeżyć, wysiłek fizyczny i umysłowy. Prawdziwy „fun” - mnóstwo frajdy na poziomie oczekiwań 17-latka.

Główne rodzaje stosowanych metod Doświadczenie metodyczne Zajęcia pokazowe – organizowane przez kadrę przy wsparciu uczestników: demonstracja dobrych praktyk, przeżycie emocji i trudów. Warsztaty, „wykład” – instruktorzy rezydenci. Twórcze rozwinięcie zajęć pokazowych (alternatywy, łyk teorii) Stwarzanie i wykorzystywanie naturalnych sytuacji wychowawczych Zachodzące samoistnie lub aranżowane przez kadrę kursu sytuacje. Dyskusje ogniskowe.

Twórcy „nowej” Agricoli Psina (phm Andrzej Jaworski 22 WDH). Szwejk (hm Marek Gajdziński 16 WDH); Orzeł (phm Robert Chalimoniuk 7 UDH);