AGRICOLA i BORNEO Praktyki kształceniowe w ZHR phm. Maciej Stępa „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain
Kształcenie przyszłych instruktorów - BORNEO Hufcowy Kurs Drużynowy Przyszły instruktor Środowisko Komisja instruktorska Opiekun
Model zintegrowanego kształcenia - Borneo Komisja Opiekunowie Instruktorska SZKOŁA INSTRUKTORSKA (organizacja szkoleń, kursów, konferencji) Zaplecze Hufcowi szkoleniowe
System szkoleń Borneo Szkolenia podstawowe: Kurs metodyczny (zuchy, harcerze, wędrownicy) Kurs przewodnikowski Kurs podharcmistrzowski Szkolenia przygotowujące Seminarium Kadry Kształcącej Borneo obejmuje niezależne kursy dla harcerek i harcerzy głównie z Pomorza, Zachodniego Pomorza, Warmii i Mazur.
Specyfika systemu kształcenia instruktorów BORNEO Dostrzegamy złożoność relacji miedzy czynnikami formujacymi instruktora Maksymalnie efektywnie wykorzystujemy te czynniki, na które mamy wpływ: Przełożeni, Komisja Instruktorska, Opiekunowie Prób, Szkoleniowcy Cykl szkoleniowy – całość Szkoła Instruktorska - Organizator Procesu
Agricola Kurs metodyczny Mazowieckiej Chorągwi Harcerzy oczami instruktora - rezydenta;
Przeznaczenie Pierwszy etap kształcenia instruktorskiego. Uczestnicy: 16-17 letni kandydaci na drużynowych; posiadający doświadczenie na funkcji zastępowego; minimum stopień harcerski ćwika.
Cele Agricoli (1) Cel oficjalny: Pozostałe cele oczywiste: Przygotowanie do w pełni świadomego i poprawnego metodycznie planowania pracy w drużynie harcerzy. Pozostałe cele oczywiste: Wykształcenie umiejętności posługiwania się metodą harcerską w praktyce. Przekazanie wiedzy na temat podstaw teoretycznych ...
Cele Agricoli (2) Cele mniej oczywiste ale traktowane bardzo poważnie: Wymiana doświadczeń. Rozbudzenie aspiracji twórczych w zakresie stosowania metody harcerskiej i kształtowania programu Integracja środowiska instruktorskiego Cel nadrzędny: Motywacja do podjęcia służby instruktorskiej i otwarcia próby pwd.
Cechy Agricoli Trzytygodniowy obóz kursowy (sierpień) Praca zaliczeniowa (do końca września) Forma obozu drużyny (pionierka, służba w kuchni, warta, gry, harce, zadania, współzawodnictwo). Zastępy dobierane są hufcami (integracja w środowisku działania). Program napięty jest do ostatniej minuty: duże tempo, intensywność przeżyć, wysiłek fizyczny i umysłowy. Prawdziwy „fun” - mnóstwo frajdy na poziomie oczekiwań 17-latka.
Główne rodzaje stosowanych metod Doświadczenie metodyczne Zajęcia pokazowe – organizowane przez kadrę przy wsparciu uczestników: demonstracja dobrych praktyk, przeżycie emocji i trudów. Warsztaty, „wykład” – instruktorzy rezydenci. Twórcze rozwinięcie zajęć pokazowych (alternatywy, łyk teorii) Stwarzanie i wykorzystywanie naturalnych sytuacji wychowawczych Zachodzące samoistnie lub aranżowane przez kadrę kursu sytuacje. Dyskusje ogniskowe.
Twórcy „nowej” Agricoli Psina (phm Andrzej Jaworski 22 WDH). Szwejk (hm Marek Gajdziński 16 WDH); Orzeł (phm Robert Chalimoniuk 7 UDH);