Rozszerzalność cieplna ciał stałych, cieczy i gazów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dane INFORMACYJNE Zmiany stanów skupienia Nazwa szkoły:
Advertisements

Stany skupienia.
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Kleczewie Gimnazjum IM.KSIĄŻĄT POMORZA ZACHODNIEGO W TRZEBIATOWIE ID grupy: 98/54_MF_G1 98/46_MF_G1 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Budowa i właściwości ciał stałych
Zjawiska fizyczne w gastronomii
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Zespół Szkół Miejskich Nr 1 w Wałczu Matematyczno-fizyczna
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Program Operacyjny kapitał Ludzki
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Anna Hycki i Aleksander Sikora z Oddziałami Dwujęzycznymi
Termodynamika II klasa Gimnazjum nr 2
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Przygotowała; Alicja Kiołbasa
Konwekcja. Definicja  Konwekcja – proces przekazywania ciepła związany z makroskopowym ruchem materii w płynie; gazie, cieczy bądź plazmie, np. powietrzu,
1.
Zapis prezentacji:

Rozszerzalność cieplna ciał stałych, cieczy i gazów. Nazwy szkół: Gimnazjum Towarzystwa Salezjańskiego oraz Gimnazjum nr 58 w Poznaniu ID grup: 98/84_MF_G2 oraz 98/62_MF_G2 Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Rozszerzalność cieplna ciał stałych, cieczy i gazów. Semestr III /rok szkolny: 2010/2011

Spis treści: Na czym polega rozszerzalności termiczna? Rozszerzalność: liniowa ciał stałych oraz objętościowa ciał stałych cieczy i gazów Nasze doświadczenia Rozszerzalności termiczna ciał stałych, cieczy i gazów wokół nas Wykorzystanie zjawiska rozszerzalności termiczne ciał stałych, cieczy i gazów

Zjawisko rozszerzalności cieplnej Rozszerzalnością temperaturową (cieplną, termiczną) ciał nazywamy zjawisko zmiany objętości ciał wraz ze zmianami temperatury. Zjawisko to obserwujemy dla siał stałych, cieczy i gazów

Zjawisko rozszerzalności cieplnej Przy zwiększaniu temperatury ciała jego atomy i cząsteczki poruszają się szybciej i wykazują tendencję do oddalania się od siebie. Powoduje to rozszerzanie się ciał. Z nielicznymi wyjątkami, wszystkie ciała, niezależnie od stanu skupienia rozszerzają się przy ogrzewaniu i kurczą przy oziębianiu.

Rozszerzalność liniowa ciał stałych Zjawisko wzrostu długości ciała pod wpływem wzrostu temperatury nazywamy liniową rozszerzalnością temperaturową ciała stałego. Ogrzewany pręt się wydłuża, co powoduje podniesienie wskazówki dylatoskopu. Przed ogrzaniem pręta Po ogrzaniu pręta

Rozszerzalność liniowa ciał stałych Ilościowo rozszerzalność liniową ciał stałych charakteryzuje się podając dla danej substancji liniowy współczynnik rozszerzalności cieplnej α (podaje on o jaką część długości początkowej zwiększa się długość ciała stałego gdy temperatura wzrasta o 1°C).

Rozszerzalność objętościowa ciał stałych cieczy i gazów Objętość ciał stałych, cieczy i gazów zmienia się wraz ze zmianą temperatury. Przyrost objętości ciała ΔV, związany jest z jego ogrzaniem o Δ T, wynosi ΔV= λ V0 Δ T, gdzie Δ V=V-V0, V0-objętość początkowa, V-objętość po ogrzaniu, λ -współczynnik rozszerzalności objętościowej. Stąd: V=V0(1+ λ ΔT)

Z dużą dokładnością można przyjąć (dla ciał stałych), że występujący we wzorze współczynnik rozszerzalności objętościowej λ spełnia zależność λ =3 α , gdzie α jest współczynnikiem rozszerzalności liniowej ciał stałych.

Różne substancje ogrzane o tyle samo stopni zwiększają swoją objętość w różny sposób. O ile zwiększa swoją objętość 1dm3 cieczy przy wzroście temperatury o 1⁰C(od 20⁰C do 21⁰C)?

Anomalna rozszerzalność wody Woda powyżej 4°C zachowuje się jak każda inna ciecz, tzn. jej objętość rośnie (czyli gęstość maleje) ze wzrostem temperatury. W przedziale temperatur od 0°C do 4°C obserwujemy anomalną rozszerzalność wody. Jej objętość maleje, osiągając minimum przy 4°C

Nasze doświadczenia

Nasze doświadczenia

Nasze doświadczenia

Nasze doświadczenia

Nasze doświadczenia Po ogrzaniu słupek cieczy jest wyższy. Początkowo sięgał on do 2 czarnej kreski. Przed ogrzaniem zaznaczamy czarnym pisakiem poziom cieczy- 1 czarna kreska

Nasze doświadczenia Nakładamy balon na wylot butelki i podgrzewamy butelkę, a następnie ochładzamy. Wniosek: Gdy ogrzewamy butelkę, powietrze w środku zwiększa swoją objętość i balon „pompuje się”. Gdy ją ochładzamy powietrze zmniejsza swoją objętość i balon „więdnie”

Nasze doświadczenia: moneta i butelka Nakładamy monetę na szyjkę zwilżonej butelki i podgrzewamy butelkę rękoma Wniosek: Ogrzane powietrze w butelce na skutek rozszerzalności termicznej zwiększa swoją objętość, wypiera monetę do góry i wylatuje.

Przykłady rozszerzalności temperaturowej występujące wokół nas: Przedmioty mogące się po sobie przesuwać z pewnymi oporami, przy zmianach temperatury zmieniają wzajemne usytuowanie, powodując przy tym różnorakie szmery i trzaski często słyszalne podczas użytkowania pieców, lamp oświetleniowych, nagrzewających się urządzeń elektrycznych, rynien plastikowych, a także w domu nocą, gdy temperatura spada.

Przykłady rozszerzalności temperaturowej występujące wokół nas: Rozszerzalność cieplna musi być brana pod uwagę przy projektowaniu różnych konstrukcji, maszyn i przyrządów. Dentysta używa do plombowania tylko takich materiałów, które mają taką samą rozszerzalność jak zęby. W budownictwie używa się stalowych prętów zbrojeniowych o takiej samej rozszerzalności jak beton.

Przykłady rozszerzalności temperaturowej występujący wokół nas: Napowietrzne przewody telefoniczne lub energetyczne są latem zawieszane luźno, aby się nie zerwały, kiedy będzie zimno i skurczą się. Linie energetyczne trakcji kolejowych i tramwajowych muszą być odpowiednio naciągnięte aby rozszerzalność nie zmieniała wysokości na której wiszą.

Przykłady rozszerzalności temperaturowej występujący wokół nas: Połączenia szyn kolejowych i stalowe konstrukcje mostów wymagają stosowania szczelin lub elementów dylatacyjnych.

Przykłady rozszerzalności temperaturowej występujący wokół nas: Stalowe przęsła mostu mogą być latem nawet o pół metra dłuższe niż zimą. Stosuje się wtedy stalowe "grzebienie", za których pomocą łączy się poszczególne części nawierzchni mostu. Nie przyczepia się też mostu sztywno do podłoża, lecz pod jednym z końców przęsła umieszcza stalowe walce, po których ten koniec może się toczyć. taki ruch umożliwiają przerwy dylatacyjne (dylatacja znaczy rozszerzanie).

Przykłady rozszerzalności temperaturowej ciał stałych wokół nas: Rozszerzalność temperaturowa może być przyczyną pękania powierzchni klejonych, gdy współczynniki rozszerzalności klejonych obiektów i spoiny klejowej różnią się zbytnio, a klej nie jest elastyczny.

Przykład rozszerzalności temperaturowej występujący wokół nas: Zimą zbiornik wody, którego temperatura początkowa była wyższa niż 4 °C ochładza się. Zimna woda wędruje w dół zbiornika, a na górę wypływa cieplejsza. Tak jest do temp. 4°C. Od tego momentu ochłodzona poniżej 4 °C woda pozostaje na powierzchni (jej gęstość jest bowiem mniejsza od gęstości wody przy temp. 4 °C). W ten sposób na dnie zbiornika znajduje się woda o temp. 4 °C i ryby mogą przetrwać zimę.

Przykłady rozszerzalności temperaturowej występujący wokół nas: Linie ciepłownicze doprowadzające wodę na powierzchni ziemi nie są proste. Wykonuje się specjalnie kolana. Gdy rury rozszerzają się lub kurczą to zmieniają swoje rozmiary i przesuwają się na zagięciach i nie następuje ich wyginanie lub pękanie.

Wykorzystanie zjawiska rozszerzalności cieplnej ciał stałych Współczynnik rozszerzalności cieplnej może mieć różną wartość. Jeżeli złączymy dwa paski metalowe o różnych współczynnikach rozszerzalności np. z mosiądzu i żelaza, to w wyniku niejednakowego wydłużenia tych pasków przy zmianie temperatury układ się wygina. Taki układ nazywa się bimetalem.

Nasze doświadczenia

Nasze doświadczenia

Wykorzystanie zjawiska rozszerzalności cieplnej ciał stałych Taśma bimetalowa jest wykorzystywana w różnego rodzaju urządzeniach. Wykorzystuje się ją do produkcji czujników automatycznego regulowania temperatury. Czujniki te stosuje się między innymi w pralkach, lodówkach, żelazkach, kuchenkach elektrycznych. W piecykach gazowych czujnik odcina dopływ gazu gdy zgaśnie świeczka.

Wykorzystanie rozszerzalności temperaturowej ciał stałych Czujnik automatycznego regulowania w żelazku Czujnik wyłącza prąd w grzejniku żelazka, gdy jego temperatura osiągnie zadaną wartość. Gdy bimetaliczny pasek nagrzeje się, jego wygięcie sprawi, że obwód elektryczny zostanie przerwany. Po krótkim czasie, gdy pasek ostygnie obwód zostanie zamknięty i grzałka ponownie rozgrzeje żelazko.

Wykorzystanie rozszerzalności temperaturowej ciał stałych Wieczko metalowe na słoiku z dżemem łatwiej jest otworzyć po podgrzaniu w gorącej wodzie.

Wykorzystanie rozszerzalności temperaturowej cieczy W termometrze znajduje się substancja zwiększająca swoją objętość pod wpływem temperatury (np. rtęć lub alkohol)

Wykorzystanie rozszerzalności termicznej cieczy i gazów Ogrzewanie cieczy lub gazu prowadzi do wzrostu objętości, co przy stałej masie powoduje zmniejszenie gęstości. Ogrzana ciecz (gaz) wypływa do góry, a jej miejsce zajmuje chłodna o większej gęstości. Tworzą się prądy konwekcyjne. Ruch taki wykorzystuje się w centralnym ogrzewaniu w domkach jednorodzinnych. Ciepła ciecz wędruje przewodami ku górze przenosząc ciepło, a zimna spływa w dół do kotła. Ponownie ogrzewa się i cykl się powtarza.

Wykorzystanie rozszerzalności termicznej gazów Balony unoszą się dzięki ciepłemu powietrzu, które podgrzane zmniejsza swoją gęstość. Zgodnie z prawem Archimedesa balon unosi się do góry Ogrzane powietrze tworzy silne prądy wznoszące wykorzystywane przez pilotów latających na szybowcach

Źródła informacji „Fizyka wokół nas” - Paul G. Hewitt „Świat fizyki” – podręcznik dla gimnazjum, wyd. Zamkor Strony internetowe: www.fizyka. net.pl www. wikipedia.org http://vmc.org.pl http://bobis.republika.pl http://www.edupedia.pl