wymiana integracja ? oprogramowania dr Danuta Kajrunajtys
Zalecane podejście metodyczno - organizacyjne Plan: Zalecane podejście metodyczno - organizacyjne Kryteria wyboru rozwiązania Przyczyny poniechania zmian Poziomy integracji Źródła oddziaływań Geneza problemu
Geneza problemu Ctrl-C Ctrl-V Ctrl-C Ctrl-V Użytkownik Narzędzia pomocnicze
Jaką liczbę operacji obsługuje typowe stanowisko w ciągu dnia? Statystyki Jaką liczbę operacji obsługuje typowe stanowisko w ciągu dnia? Z ilu niepowiązanych aplikacji użytkownik korzysta równolegle podczas obsługi pojedynczego zadania (maksymalnie)? Ile rożnych danych (pól) trzeba wprowadzić wielokrotnie do różnych systemów?
Ile % operacji ma błędy w danych, które trzeba wyjaśniać i poprawiać? Statystyki Ile % operacji ma błędy w danych, które trzeba wyjaśniać i poprawiać? O ile % można poprawić wydajność pracy użytkownika poprzez automatyzację rutynowych czynności? Czy firma rozważa zainwestowanie w wymianę oprogramowania na zintegrowane rozwiązanie całościowe?
Przyczyny i uwarunkowania zmian zewnętrzne biznesowe behawioralne techniczne
Przyczyny i uwarunkowania zmian zewnętrzne zmiany wymagań formalno – prawnych obowiązkowych ewidencji udział w łańcuchu logistycznym
Przyczyny i uwarunkowania zmian zewnętrzne biznesowe fuzje, przejęcia, restrukturyzacje wzrost świadomości znaczenia kosztów obsługi procesów biznesowych aplikacje klasy ERP obejmują podstawowe obszary funkcjonowania firmy, ale nie zapewniają wsparcia dla jej specyficznych produktów ani procesów
Przyczyny i uwarunkowania zmian zewnętrzne biznesowe behawioralne nacisk na bardziej ergonomiczne rozwiązania: liczba niepowiązanych aplikacji , które przełącza użytkownik podczas obsługi pojedynczego zadania liczba danych (pól) przenoszonych między systemami
Przyczyny i uwarunkowania zmian zewnętrzne biznesowe behawioralne techniczne problemy z obsługą równoległe eksploatowanych aplikacji zbudowanych w różnej technologii koszt utrzymania złożonych i rozbudowanych aplikacji ocena podatności na (a nawet możliwości) modyfikowanie eksploatowanych aplikacji
Konsekwencje decyzji wymiana integracja efekt czas koszt wymiana teoria praktyka integracja
total solution provider network systems integrator Poziomy integracji biznesowy total solution provider kompleksowe usługi doradczo – biznesowe, mające na celu przebudowę organizacji aplikacji solution provider kompleksowe usługi, mające na celu doprowadzenie do wdrożenia oprogramowania biznesowego systemowy systems integrator usługi z zakresu instalacji oprogramowania komunikacyjnego, biurowego, systemów operacyjnych itp. sieciowy network systems integrator usługi z zakresu instalacji sieci
Integracja – dlaczego się nie robi? za duże ryzyko – im więcej aplikacji tym większe brak praw do ingerencji w aplikacjach brak dokumentacji eksploatowanych aplikacji brak wiedzy o systemach i dostępu do ich twórców zbyt wysoki koszt integracji projekt trwałby nieakceptowalnie długo
Czy pełna integracja to jedyna droga? biznesowy total solution provider aplikacji solution provider automatyzacja czynności wykonywanych przez operatora systemowy systems integrator sieciowy network systems integrator
warsztat tworzenia rozwiązania Czego oczekują: inwestor manager użytkownik wewnętrzny zespół IT warsztat tworzenia rozwiązania
Wymagania, czyli czego oczekuje: racjonalnego kosztu nabycia rozsądnego czasu wdrożenia akceptowalnej skali „zamieszania” podczas wdrożenia inwestor:
Wymagania, czyli czego oczekuje: łatwości modyfikacji przebiegu procesu biznesowego umożliwienia pomiaru parametrów obsługi procesu manager:
Wymagania, czyli czego oczekuje: intuicyjności (najlepiej własny, znany układ ekranu) automatyzacji uodpornionej na błędy ludzkie braku barier językowych użytkownik
Wymagania, czyli czego oczekuje: samodzielności użytkowników możliwości zmian bez udziału dostawcy wewnętrzny zespół IT
warsztatu tworzenia rozwiązania Wymagania w zakresie: bez ingerowania w kod aplikacji bez odwoływania się do bazy danych niezależnie od technologii warsztatu tworzenia rozwiązania
Sugerowany scenariusz integracji wspólne zdefiniowanie oczekiwań: biznesowych, behawioralnych i technicznych przygotowanie zespołu do analizy ofert rynkowych opracowanie kryteriów oceny ofert, wyboru rozwiązania oraz jego dostawcy asysta wdrożeniowa
danuta@kajrunajtys.com