Biznesplan Spółdzielni socjalnej i jego realizacja

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Advertisements

„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Organizacje pozarządowe
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Warsztat z pomysłem, cz. III
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
zarządzanie produkcją
5. Projekty inwestycyjne „twarde” – np. wniosek i studium wykonalności
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Zarządzanie projektami
Gdańsk Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prawdy oczywiste Plan marketingowy Część 23
Prawno-finansowe bariery i ograniczenia tworzenia i działalności przedsiębiorstw społecznych Tomasz Schimanek Iza Przybysz.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Rynek usług medycznych
DZIAŁALNOŚĆ NIEODPŁATNA I ODPŁATNA POŻYTKU PUBLICZNEGO W ORGANIZACJACH POZARZĄDOWYCH Gostyń, 13 sierpnia 2013 roku.
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Biznesplan.
Sporządzanie biznesplanu
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sporządzamy biznesplan
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Planowanie przepływów materiałów
Regionalny Program Operacyjny
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Wydarzenie organizowane w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Realizatorami projektu.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Jak organizacja może sama „zarobić” na swoje działania – czyli o działalności odpłatnej i gospodarczej. Beata Matyjaszczyk Educare.
Koszalińska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. podejmuje działania, które inicjują, wspierają oraz promują zrównoważony rozwój województwa zachodniopomorskiego.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Informacja, opieka i asysta – wsparcie Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o. w ramach projektu Punkt Konsultacyjny KSU Leszno
Czego można nauczyć się za pośrednictwem OWES? Ewelina Polak, Barbara Parzonka-Przybyło, Marcin Sanetra Szczyrk, r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Biznes plan Biznes plan jest dokumentem planistycznym związanym z działalnością globalną przedsiębiorstwa, którego zadaniem jest wskazanie celów oraz sposobów.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Wodzisławiu Śląskim”
Konferencja „BIZNES Z LUDZKĄ TWARZĄ”
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Nazwa, logo i motto firmy
Jak założyć spółdzielnię socjalną?
Prezentacja biznesplanu
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Biznesplan Spółdzielni socjalnej i jego realizacja

Biznesplan (1) Istotnym elementem planowania strategicznego w przedsiębiorstwie, także prowadzonym w formie spółdzielni socjalnej jest biznesplan. W dokumencie tym określane są cele strategiczne i plany rozwojowe przedsiębiorstwa oraz zadania, przy uwzględnieniu podstawowych uwarunkowań jego funkcjonowania – natury: rynkowej, marketingowej, finansowej, organizacyjnej, kadrowej technicznej. Biznesplan: wyznacza cele, metody działania oraz pomaga dokonać właściwego wyboru kierunków działania i inwestowania w perspektywie 3 – 5 lat; sporządza się go w celu sprawniejszego i bardziej efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem; daje odpowiedź na pytanie czy nasz biznes (działalność przedsiębiorstwa społecznego) będzie opłacalny.

Biznesplan (2) Rzetelnie opracowany biznesplan pełni następujące funkcje: decyzyjna – ułatwia podejmowanie decyzji dotyczących kierunków działalności (produkcji, świadczenia usług) i alokowania środków (inwestowania), informacyjna – określa potencjał gospodarczy przedsiębiorstwa organizacyjna – pozwala zorganizować i usystematyzować pracę rachunku ekonomicznego – pozwala na oszacowanie wielkości niezbędnych nakładów, jak również przyszłych dochodów Biznesplan pełni więc funkcję swoistej mapy po działalności gospodarczej, ułatwiającej poruszanie się po lokalnym i ponadlokalnym rynku.

Biznesplan w spółdzielni socjalnej (1) Spółdzielnia socjalna to szczególny podmiot gospodarczy na rynku – łączy w sobie dwie „funkcje”: działalność statutową oraz działalność gospodarczą. W części statutowej zachowuje się w zasadzie jak organizacja pozarządowa realizująca konkretne cele statutowe, natomiast w części gospodarczej to zwykły przedsiębiorca, którego zadaniem jest takie prowadzenie firmy, by uzyskiwać odpowiednie przychody pozwalające na pokrycie wszelkich kosztów funkcjonowania. Podstawowa różnica pomiędzy spółdzielnią socjalną a organizacją pozarządową wynika głównie z faktu finansowania działalności statutowej – organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność gospodarczą poprzez swoje zakłady zewnętrzne, do których można zaliczyć: Centrum Integracji Społecznej, czy też Zakład Aktywności Zawodowej.

Biznesplan w spółdzielni socjalnej (2) Przychodem dla organizacji pozarządowej może być również odpłatna działalność statutowa, przy czym organizacje te z odpłatnej działalności statutowej nie mogą mieć zysku, natomiast ich zakłady zewnętrzne powinny taki zysk wypracowywać, by finansować ich podstawowy cel, jakim jest realizacja działalności statutowej. Spółdzielnie socjalne zachowują się natomiast jak typowy przedsiębiorca (nie prowadzą zakładów zewnętrznych), lecz w wyniku uzyskiwanych przychodów z działalności gospodarczej, część z tych przychodów przeznaczają na pokrycie kosztów działalności statutowej. Spółdzielnie muszą osiągać zysk w działalności gospodarczej. Tylko te spółdzielnie, które staną się niezależne od środków zewnętrznych (programowych), mogą się rozwijać i realizować swoją misję niezależnie od ogłaszanych projektów, czy też specjalnego wsparcia dotyczącego tych spółdzielni.

Biznesplan w spółdzielni socjalnej (3) Kosztem działalności statutowej w przypadku spółdzielni socjalnej jest działalność reintegracji społecznej i zawodowej. Spółdzielnia może również prowadzić działalność kulturalno-oświatową na rzecz swoich członków, ich rodzin oraz środowiska lokalnego. Zrównanie spółdzielni socjalnych z organizacjami pozarządowymi w części statutowej, daje możliwość prowadzenia przez spółdzielnię zadań pożytku publicznego, jednak w tym wypadku, podobnie jak organizacja pozarządowa, nie ma możliwości osiągania z tej działalności zysku, lecz jedynie pokrycia kosztów prowadzenia tej działalności. Zatrudnianie członków i pracowników w spółdzielni socjalnej dotyczy zatem tak części gospodarczej, jak i statutowej, bowiem koszty generowane przez spółdzielnię socjalną obejmują obydwie te części działalności. Przedsiębiorcy natomiast funkcjonujący na rynku nie prowadzą działalności statutowej, lecz wyłącznie działalność gospodarczą nastawioną na zysk.

Kiedy wymagane jest sporządzenie biznesplanu? Biznesplan sporządza się w następujących sytuacjach: w momencie powstawania nowego przedsiębiorstwa w momencie ubiegania się o kredyt lub dofinansowanie działalności ze środków zewnętrznych (np. z funduszy UE) w momencie istotnej zmiany profilu branżowego działalności gospodarczej w momencie łączenia się przedsiębiorstw (spółdzielni socjalnych)

Jaki biznesplan? Nie ma jednego doskonałego wzorca, według którego należy tworzyć biznesplan. Istnieje jednak kilka standardowych modeli według, których najczęściej się go sporządza. Działalność statutowa generuje określone koszty, które powinny zostać również uwidocznione podczas tworzenia biznesplanu. Należy zatem podjąć decyzję: w jaki sposób, jakimi narzędziami, oraz jakimi zasobami ludzkimi chcemy spełniać misję, do jakiej stworzona została spółdzielnia socjalna – ważne są w tym miejscu następujące kwestie: Czy w części działalności statutowej spółdzielnia socjalna przewiduje zatrudnianie? Jak wyglądać będzie sprawa kosztów realizacji i księgowania zadań statutowych? Skąd spółdzielnia pozyska środki finansowe, by realizować swoje zadania statutowe? Czy realizacja wyłącznie zadań wynikających z działalności gospodarczej nie powoduje ucieczki od tego, do czego została spółdzielnia powołana? Jak pogodzić prowadzenie działalności gospodarczej spółdzielni socjalnej z jej działalnością statutową? Przychody z działalności gospodarczej opodatkowane są podatkiem CIT, natomiast przychody z odpłatnej działalności statutowej pożytku publicznego nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o rachunkowości, zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem CIT

Pierwsze kroki (1) W naszym biznesplanie musimy ująć całość funkcjonowania spółdzielni socjalnej, nie zaś wyłącznie przychody i koszty związane z działalnością gospodarczą. Aby tego dokonać spółdzielnia socjalna musi na Walnym Zgromadzeniu podjąć uchwałę w zakresie realizacji konkretnego działania wynikającego z ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, wytyczając konkretne działania, które będą stanowiły pożytek publiczny. Ustawa obejmuje 33 działania, wśród których jest „działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym”.

Pierwsze kroki (2) Aby rozpocząć pracę nad biznesplanem należy: opracować schemat organizacyjny spółdzielni, gdzie uwidacznia się strukturę funkcjonowania, w tym ilość zatrudnionych pracowników w poszczególnych branżach, działach itp. przydzielić odpowiednią realizację zadań dla poszczególnych pracowników z uwzględnieniem ich pracy na rzecz działalności statutowej i gospodarczej. określić czasowo, czy też zadaniowo ich pracę w spółdzielni socjalnej. Te dane pozwolą na konstruowanie biznesplanu z ujęciem całości funkcjonowania spółdzielni socjalnej, a nie wyłącznie działalności gospodarczej.

Pierwsze kroki (3) Należy pozyskać wszelkie dane dotyczące kosztów, jakie przyjdzie nam ponosić, takie jak np. adaptacja pomieszczenia do celów gospodarczych i statutowych, z wyznaczeniem konkretnej powierzchni przeznaczonej do tych działań – stąd wynikać będzie stawka, jaką spółdzielnia uiszczać będzie nie tylko za czynsz, ale również za podatek od nieruchomości. Bardzo ważne jest pozyskanie danych dotyczących ewentualnej refundacji kosztów ponoszonych na ZUS, a jednocześnie określenie, czy zwrot kosztów ZUS następował będzie po kwartale, czy też istnieje możliwość zaliczkowania. Jeśli zamierzamy zatrudniać pracowników nie posiadających praw członkowskich, to należy sprawdzić, jaka jest realność pozyskiwania dofinansowania do takich pracowników (tworzenie miejsc pracy, wyposażenie stanowiska, zwrot ZUS, staż itp.). Postarajmy się opracować plan wszelkich kosztów, jakie mogą nas spotkać (księgowość, podatki lokalne, usługi zewnętrzne, reklama, koszty pracownicze, transport itp.). Czym więcej posiadać będziemy danych o naszych kosztach funkcjonowania, tym łatwiej będzie nam określić realność i zasadność planowanego przedsięwzięcia. Pisząc biznesplan należy pamiętać kto będzie jego docelowym odbiorcą.

Z czego składa się biznesplan? Podstawowymi elementami biznesplanu są: analiza rynku na którym działa (będzie działać) przedsiębiorstwo społeczne, charakterystyka produktu, plan organizacji i zarządzania, plan zatrudnienia i płac, ocena ekonomiczno-finansowa i plan finansowy przedsiębiorstwa analiza SWOT streszczenie.

Streszczenie To element bardzo istotny, ponieważ wielu oceniających nasz dokument właśnie na podstawie streszczenia zadecyduje, czy biznes plan przechodzi do dalszej analizy, czy też nie warto się nim dalej zajmować. Jak sama nazwa wskazuje powinien być konkretny i niezbyt obszerny (przyjmuje się, że maksimum może zajmować do 5 stron). Streszczenie powinno zawierać najbardziej istotne informacje: ogólny opis przedsięwzięcia deklarowane cele podstawowe wyliczenia finansowe wstępne terminy realizacji oszacowanie zysków Choć streszczenie jest pierwszą częścią biznesplanu, to szykujemy go na samym końcu, kiedy posiadamy już wszystkie wyliczenia, prognozy, założenia.

Analiza rynku Powinna zawierać szczegółową analizę rynku na którym będzie działać. Należy poznać przyszłość naszego sektora, jego wielkość i sprawdzić nasze siły. Należy pamiętać, że działalność spółdzielni uruchamiana jest dla konkretnego odbiorcy, bowiem to oni będą nabywać nasze produkty. Konstruując analizę rynku, na którym będzie operować Spółdzielnia można skorzystać z doświadczeń prawie 500 działających już Spółdzielni socjalnych, instytucji wspierających, czy np. Ogólnopolskiego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Socjalnych. Analiza rynku prowadzi często do zmiany wcześniejszych naszych założeń - może bowiem okazać się, że doświadczenia dotychczasowych funkcjonujących spółdzielni pokażą nam zagrożenia, których my nie widzieliśmy, lub wskażą nisze, których nie dostrzegaliśmy.

Produkt Ta część biznesplanu zawiera informacje dotyczące szczegółów naszej oferty. Musimy udowodnić Funduszowi Pracy, że nasz produkt lub usługa realizuje jakieś konkretne potrzeby konsumentów. Bez względu na rodzaj działalności musimy tak ją scharakteryzować, aby podkreślić cechy wyróżniające nasz produkt/usługę na tle konkurencji. Często popełnianym błędem przez początkujące spółdzielnie jest zbyt skromny opis produktu/usługi, a niepotrzebne promowanie formy prawnej. Opis produktu/usługi musi być zrozumiały dla wszystkich. Starajmy się więc nie posługiwać językiem technicznie skomplikowanym, lecz prostym opisem.

Strategia i polityka marketingowa (1) To kluczowy element planu biznesowego, w którym komisja pożyczkowa oczekuje od nas informacji na temat pozycji firmy na rynku oraz prognoz dotyczących rozwoju przedsięwzięcia. W tej części należy w sposób jak najbardziej szczegółowy przedstawić plan realizacji zamierzonych celów. Początkiem każdej drogi jest określenie jej celu strategicznego oraz polityki – sposobu działania i dochodzenia do osiągnięcia tego celu. Cele strategiczne, których może być kilka, odwołują się do efektów działania planowanych do osiągnięcia w określonym czasie, przeważnie kilku lat. Należy przestrzegać podstawowych zasad ich formułowania, tzw. metody SMART, pozwalającej określić czy dany cel jest: prosty – jego zrozumienie przez członków spółdzielni nie powinno stanowić kłopotu, a sformułowanie być jednoznaczne; mierzalny – a więc tak sformułowany, aby można było liczbowo wyrazić stopień jego realizacji; osiągalny – realistyczny, cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie; istotny – powinien być ważny dla członków spółdzielni i wyrażać wspólną wartość; umiejscowiony w czasie – wyznaczenie celu powinno być umiejscowione w konkretnym horyzoncie czasowym, w jakim ma być osiągnięty.

Strategia i polityka marketingowa (2) Z celami strategicznymi powinni się utożsamiać wszyscy członkowie Spółdzielni, dlatego też powinni być ich współautorami. Przykładowe cele strategiczne spółdzielni socjalnej to: nawiązanie długookresowej współpracy z lokalnymi jednostkami samorządu terytorialnego; nawiązanie strategicznego partnerstwa z lokalną firmą; osiągnięcie znacznego udziału w rynku lokalnym (ponadlokalnym) w naszej branży; uzyskanie wzrostu liczby członków na poziomie co najmniej dwóch w skali roku; uzyskanie uprawnienia do prowadzenia działalności określonego rodzaju w drodze podnoszenia kwalifikacji zawodowych członków; zwiększenie asortymentu (gamy) produktów naszej spółdzielni; zwiększenie wolumenu sprzedaży na ponadlokalnym rynku; uzyskanie środków na rozwój działalności ze źródeł krajowych i Unii Europejskiej; uzyskanie dobrej opinii i szacunku wśród klientów, zleceniodawców, administracji publicznej oraz środowiska lokalnego; stworzenie flagowego produktu o najlepszej jakości i konkurencyjnej cenie. Polityka marketingowa powinna uwzględniać realistyczną politykę cenową, a także upodobania i potrzeby klientów. Opisując potrzebę stworzenia nowych kanałów dystrybucyjnych nie możemy zapomnieć o kosztach i ewentualnych zyskach z tytułu prowadzenia polityki marketingowej. Pomocne może się okazać skorzystanie z doradztwa istniejących Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej (Spółdzielni Socjalnych), które istnieją w każdym województwie.

Plan zatrudnienia i płac Zgodnie z ustawą Prawo Spółdzielcze spółdzielnia socjalna, podobnie jak inne typy spółdzielni, ma obowiązek równomiernie rozdzielać pracę pomiędzy swoich członków z uwzględnieniem ich kwalifikacji. Stosunek pracy pomiędzy spółdzielnią socjalną a jej członkiem nawiązuje się przede wszystkim na podstawie spółdzielczej umowy o pracę. Jednak jeżeli jest to uzasadnione rodzajem działalności spółdzielni możliwe jest zatrudnienie wszystkich lub niektórych członków spółdzielni na podstawie: umowy o pracę nakładczą; umowy zlecenia; umowy o dzieło. W razie gospodarczej konieczności Walne Zgromadzenie, w celu zapewnienia pracy wszystkim członkom, może skrócić równomiernie czas pracy i zmniejszyć odpowiednio wynagrodzenie członków bez wypowiedzenia spółdzielczej umowy o pracę lub jej warunków.

Dane finansowe Jeśli zamierzamy pozyskać dotację na wkład do spółdzielni musimy przygotować nasze założenia efektów ekonomicznych prowadzenia działalności. W wykładzie głównym zamieszczono autorski schemat, który może pomóc założycielom spółdzielni socjalnej spojrzeć na efekty ekonomiczne z uwzględnieniem kosztów działalności statutowej. Takie wykazanie dochodów pozwala również poinformować przyznających dotację, że rolą spółdzielni jest nie tylko osiąganie zysku z działalności gospodarczej, ale również realizacja zadań statutowych jaka została zapisana w ustawie o spółdzielniach socjalnych.

Analiza SWOT Analiza SWOT to opracowanie zawierające zestawienie mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń działalności każdego przedsiębiorstwa. Określa ona zatem rzeczywiste uwarunkowania jego działalności, możliwości i ograniczenia. Pozwala na dokonanie krytycznej samooceny, a przez to na zwiększenie samoświadomości ekonomicznej przedsiębiorstwa społecznego – spółdzielni socjalnej. W analizie powinno się unikać przedstawiania samych mocnych stron i szans przy braku zagrożeń i słabych stron. Im bardziej rzetelnie zostanie przygotowana analiza SWOT tym lepsze wrażenie wywoła na osobie oceniającej nasz biznesplan. Przykładowa analiza SWOT spółdzielni socjalnej została przedstawiona w wykładzie głównym.

Podsumowanie Powiatowe Urzędy Pracy w naszym kraju dysponują różnymi wzorami biznesplanów, według których staramy się o pozyskanie środków na wkład do spółdzielni socjalnej. W zależności od regulaminu wewnętrznego danego urzędu pracy, czy też sposobu przydzielania dotacji, nasz dokument zawsze powinien być przygotowany rzetelnie. Nad biznesplanem powinni pracować wszyscy założyciele, tak by założenia planowanego przedsięwzięcia były dla nich zrozumiałe. Nie da się bowiem uruchomić działalności spółdzielni socjalnej bez zaangażowania wszystkich jej założycieli. Tam, gdzie zaangażowanie osób zakładających spółdzielnię socjalną jest niewielkie, już po uruchomieniu tej działalności często dochodzi do sporów i nieporozumień. Utrudnia to rozpoczęcie działalności w krótkim czasie, a nawet może prowadzić do zaprzestania funkcjonowania spółdzielni.